Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Ikaria & Fourni

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2024-09-16, 17:42
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 365
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Ni verkar ha det så bra,njut på!!!
Vi far hem den 21 sen åker jag
tillbaka igen den 28,för jag har
lurat hit en släkting från Holland

Pia
Svara med citat
  #42  
Gammal 2024-09-17, 09:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 634
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Nu har jag läst ikapp och det är bara att tacka för alla trevliga rapporter från er fantastiska resa! Tack också för hälsningen via sms!
Svara med citat
  #43  
Gammal 2024-09-17, 15:56
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 618
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Tisdag 17.9
Efter frukost, packning, betalning, stor kram från Nikos lämnade vi med saknad Galini och Armenistis. Lite sorgligt faktiskt. Åkte till Endilos och därifrån vägen ner till Manganitis. Vacker väg, smal krokig
Catladyväg men asfalterad och med växlande natur. Passerade flera små byar och hade tänkt stanna och äta lunch efter vägen, men två tavernor som vi passerade var stängda. Vi kom ner till Manganitis lite tidigare än planerat p g a det. Bokat rum på Ikaria studios och en mycket gammal dam tog emot oss. Kunde ingen engelska men jag lyckades förklara att vi hyrt rum för tre nätter. Först visade hon oss till fel rum. Vi upptäckte att det var mat i kylen och inte städat. Letade upp henne igen och efter lite stapplande grekiska kunde vi få rätt rum, men vågade inte packa upp förrän ägaren, Alexandros kom och vi kunde konstatera att det var rätt. Familjerum med all tänkbar köksutrustning tillgång till altan med en himmelsk utsikt. Efter en stund kom han och frågade om vi tyckte om fisk. Ok, kl tre serverade han stekt nyfångad fisk, tomatsallad bröd, vin, honungsmelon. 5 Euro för hela kalaset. Vad säger
man? Vi åt tillsammans med honom. Lite svår att förstå, knagglig engelska men med blandning av engelska och grekiska och teckenspråk kunde vi förstå varann. Fick smaka rött vin från grannen som var "fotstampat". Gott, men jag tror det var starkt.
Klart väder, 27 grader och man kunde se Patmos Astipalea, och Amorgos från altanen. Jag tror att närmare himmelen än så här kan man inte komma.
Kerstin
Svara med citat
  #44  
Gammal 2024-09-17, 18:27
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 374
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Stort TACK, Kerstin!
Så roligt att läsa och få "följa med" er på vägen
Er "odysse" är jag, skam tillsägandes, väldigt avundsjuk på
Att upptäcka nytt är så roligt, ibland kan det bli lite tok men det ordnar sig oftast väl!
5 € för en fin fisklunch, vilket kap! Så typiskt grekiskt, Filoxenia i högform!!

Catlady, avis, men önskar er härliga dagar i sol, värme och vänlighet.........
Svara med citat
  #45  
Gammal 2024-09-18, 11:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 085
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Tackar Kerstin! Bra idé att bo på olika delar av ön så får man ett bättre helhetsintryck. Lät också så trevligt det där med fisk och vin.

Ha det härligt!

/ Anne
Svara med citat
  #46  
Gammal 2024-09-18, 12:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 395
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Klart väder, 27 grader och man kunde se Patmos Astipalea, och Amorgos från altanen. Jag tror att närmare himmelen än så här kan man inte komma.
Kerstin
Kan mycket väl förstå den känslan!!!
Tack för trevlig rapportering!

Masse
Svara med citat
  #47  
Gammal 2024-09-18, 16:30
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 618
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Skulle finnas en minimarket nere mot hamnen som öppnade kl 19.00. Vi gick neråt och om vi varit i himlen var det en helvetisk backe ner, för att inte tala om upp. Vi gick ända ner till hamnen. Två tavernor där nere. Får väl besöka nån när vi är här, men då blir det nog bilen.
På vägen upp skulle vi köpa lite plock till kvällen, men det var stängt. Visade sig att dom öppnade kl 20.00. Nå, det blev en skvätt wisky, vatten och nötter. Man tager vad man haver. Fullmåne, ljusen från Patmos glimmade i fjärran och en sammetslen kväll. Livet leker.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2024-09-18, 16:52
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 618
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

18.9.
Blev erbjudna att köpa frukost på boendet. Enkel frukost med lite bröd, honung, marmelad, ägg och ett väldigt svagt kaffe. Eftersom vi inte kunde handla
något i går kväll skulle vi ta oss till en
somvi sett när vi kom. Men det var väldigt långt att gå, sa Alexandros, så vi tog bilen.
Det var väl cirka 100 meter!!! Inne på en liten gård i ett boningshus fanns en liten minimarket spm såg ut som en svensk gammal lanthandel i miniformat. Väggarna var fulla med alkt man kan tänka sig. Vi fick vår yoghurt, bröd och ägg. Tillbaka hem och in i kylen med det. Packade badklädet och matsäck och tog bilen bort tilll parkeringen till Seychellerna. Ganska jobbig stenig vandring ner, tog väl ca 30 minuter. Lite jobbigt för Stickans knä, men han kämpade på. Sista biten var rep uppsatta i bergväggen att hålla sig i. Inte så mycket folk när vi kom, men det fylldes på hela tiden. Och visst var det värt mödan. Liten fin stenig strand och ett underbart vatten. Det blev några dopp, ganska långa, åt vår matsäck och framåt halv två började vi ta oss upp för stigen igen. Väderprognosen hade urlovat växlande molnighet och 26 grader, men det var stekhett mot bergväggen och helt molnfritt

Vi tittade in i den lilla monimarketen för lite komplettering och det blev en pratstund i trädgården med innehavaren, en äldre dam som bott i Kanada för många år sedan. Hon tyckte att Stickan såg ut som en grek. Hon ville byta, om hon fick Stickan kunde jag få hennes gubbe.
Hemma hade Alexsndros fixat middag igen. Ris och grönsaksfyllda tomter och paprikor i ugnen. Och så var sitt fat med vattenmelon. Stackars Stickan som hatar vattenmelon, kunde ju inte vara oartig, så han åt allt. Min beundran!!.
Så vi behöver inte gå ut och äta middag i kväll heller. I morgon får vi säga ifrån, för vi vill ju gärna äta nere i hamnen en kväll.
Kerstin
Svara med citat
  #49  
Gammal igår, 05:29
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 085
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Kerstin, du gick inte med på att byta gubbe då? Förstår, man vet vad man har, men inte vad man får. Skämt åsido, verkar ju vara väldigt backigt område. De där Seychellerna tror jag att jag skulle låta vara där de är om det är så jobbigt att ta sig dit.
Det är ju trevligt med värdar som erbjuder mat, men förstår att det kan kännas som lite för mycket ibland.

Tack så väldigt mycket för rapport, du är det bästa på Kalimera just nu!

Ha en fin dag!

/ Anne
Svara med citat
  #50  
Gammal igår, 10:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 634
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Snacka om att jag blir avundsjuk nu. Jag har alltid drömt om att bo i Manganitis och det verkar ju vara alldeles underbart, och ganska spännande. Vilken hyresvärd ni har, helt otroligt. Njut av livet!
Svara med citat
  #51  
Gammal igår, 13:02
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 618
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Klart att vi njuter, vad annars.
Efter den stadiga middagen var vi inte hungriga på kvällen. Men vi traskade ner till Neri taverna , ca 10 minuters promenad från vårt boende. En öl och ett fat med små ostpajer var lagom kvällsplock. Sen tittade vi faktiskt på SVT play "Det sitter i väggarna" ett program som vi båda tycker är intressant. Har ju renoverat ett gammalt hus själva.
Kerstin
Svara med citat
  #52  
Gammal igår, 13:18
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 618
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

19.9
24 grader, lite växlande molnighet och lite byig vind. Egen go frukost på altanen.
Inget planerat utflyktsmål idag. Vi tog våra vandringsstavar och gick i sakta mak efter den lilla grusvägen som går mot Karkinagri. Den såg inte alls så farlig ut som den gjorde när vi åkte till Trapalo.
Jag vet inte hur jag ska beskriva naturen. Vi har varit på många grekiska öar men Ikaria är verkligen outstanding. Så mycket grön växtlighet, barrträd, nån form av ek och så alla små buskar och vilda örter. Enorma stenblock i alla tänkbara former, en del med stora hål i. Tar massor av bildet, kan bara inte låta bli. Men det måste ses i verkligheten för att man ska förstå. Vattenposter lite varstans med drickbart vatten.
Efter 40 minuters vandring vände vi tillba4ka. 27 grader och stekhett, men vindarna svalkade och vi stannade till när det var skugga bland träd och pustade ut.
Vi stannade vid den lilla kombineradr minimarketen och kafeet som nu var öppet. Stängde nån gång mellan 3 och 4 och öppnade igen kl 8 på kvällen. Rikligt sortiment med frukt och grönt, kyl och frysvaror och vad man kan behöva till hushållet. Det var väl där lokalbefolkningen gjorde sina inköp. Vi tog en sandvich och delade på en öl. Mycket getingar överallt när man sks äta.
Hemma igen efter 3 timmar, lite tvätt och sen bara vara. En rapport till Kalimera, lite korsord, fika, bara tokglo ut över havet och känna hur bra man har det
Kerstin
Svara med citat
  #53  
Gammal igår, 20:09
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 374
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Det låter underbart, Kerstin!
Att Ikaria är så "grön" visste jag inte, trodde det var torrare.......
Du ska ha ett stort tack för att du (och Stickan!) delar med er av era upplevelser så generöst! Det är så roligt att läsa!! Och, gissa om fler vill åka dit nu......
Ha det fortsatt underbart (och det betvivlar jag inte......)
Catlady, så avis att hon blivit "grönögd"......
Svara med citat
  #54  
Gammal igår, 22:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 395
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
bara tokglo ut över havet och känna hur bra man har det
Kerstin
My kind of music!!!!!!!

Masse
Svara med citat
  #55  
Gammal idag, 14:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 634
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
En rapport till Kalimera, lite korsord, fika, bara tokglo ut över havet och känna hur bra man har det
Det goda livet i ett nötskal.
Svara med citat
  #56  
Gammal idag, 15:50
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 618
Standard Sv: 3 veckor på Samos, Ikaria och Fourni

Det började blåsa upp ordentligt under eftermiddagen, så tanken att ta oss ner till hamnen för middag lockade inte. I stället gick vi till taverna Apostolis, ca 15 min lätt promenad. Vår värd rekommenderade den och den hade fina recensioner på Google Maps. Nu är det ju lågsäsong så det fanns inte så mycket att välja på och det var en riktigt lokal grektaverna som hade öppet året runt. Ni vet, enkel med några glödlampor i taket. Två par satt där när vi kom, men vi var helt ensamma på slutet. Vi blev mätta på zucchinibollar, souvlaki med pommes och tzatziki. Och det var gott och damen som serverade och lagade maten var glad och trevlig.
Hemåt i mörkret och halv storm, en liten sittning på altanen med en whisky och så var sista dagen i Manganitis över
Kerstin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT