Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-09-25, 16:37
perlen perlen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 244
Standard Kära Katapola

Då anlände vi från Tholaria till favoritbyn Katapola i fredags och gick direkt till Mythos för att äta deras fantastiskt goda Greksallad med Amorgos osten.
Vi träffade sedan Maria då vi bor på pension Amorgos där vi nu bott i flera år och trivs mycket bra.
Jag var osäker på vad mitt knä skulle klara och chansade en dag på att åka upp till Chora och det gick över förväntan vi satt på det lilla torget längst bort och drack kaffe och Ouzo där kan vi sitta länge och njuta av hur otroligt vackert det är här med utsikt högt upp i bergen.
Igår hyrde vi bil och åkte ner till Kalatoritssia för att bada och fika här finns solstolar att hyra för 12 euro och ett litet café som nu även utökats med några lättare rätter. På vägen tillbaka passerar vi små små byar och tavernor som ligger mitt ute i ingenstans i Kolofana stannar vi för att äta lunch på en av dessa tavernor.
Vi åker upp till Vroutsi en sömnig liten by och den lilla taverna med liten market som fanns ny för några år sedan är stängd nu finns den stora tavernan i byn som alltid funnits där. Som vi tidigare upptäckt renoveras det här och på ett ställe byggs tre nya hus av vad vi hört av en politiker från Paros.
På Katapola sidan är allt sej likt och det gillar vi på Xilokeratidi sidan har nu två större restauranger moderna menyer vi provade den ena igår gott det vi åt men inte någon trevlig känsla det är otroligt populärt med flera i kö utanför och vi hade en känsla av att de ville att vi ska gå så snart vi ätit upp.
Vad vi inte gillar är det stora kryssningsfartyg som lagt sej utan för i bukten där det körs med små båtar in till kajen inte gynnar det människorna här på ön då de både bor och äter på sin stora båt
Nu njuter vi innan vi på fredag åker till Santorini och på lördag till Landvetter och hem till Linköping
Svara med citat
  #2  
Gammal igår, 00:36
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 387
Standard Sv: Kära Katapola

Tack, Perlen!
Amorgos har jag inte varit på, ÄN, men så roligt att läsa........

Dessa kryssningsfartyg börjar likna en "invasion" och som du skriver, de ger ju inte öarna de besöker något eftersom turisterna har allt de vill ha/behöver ombord. Man kan se på tex Santorini hur de påverkar hela ön utan att ge något tillbaks (i form av inkomst tex) Men de ställer till besvär på flera olika sätt och tycks tycka att de har rätt att "gå först".......
Själv tycker jag att grekiska regeringens förslag om landstignings-skatt är mycket bra, då får i alla fall ön lite tillbaks från de "horder" som invaderar den. Måste säga att jag gärna betalar "turistskatt" om bara Grekland kan få fortsätta vara just Grekland....
Ha det härligt på Amorgos och en skön resa hem på fredag/lördag!

Catlady 🐈
Svara med citat
  #3  
Gammal igår, 05:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 099
Standard Sv: Kära Katapola

Tack Perlen! Trevligt att läsa om er favoritö. Det märks att ni trivs.

Ha sköna sista dagar!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal igår, 15:32
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 835
Standard Sv: Kära Katapola

Så härligt att ni bor hos fina Maria. Där bor jag också ofta när Giannis har fullt på Porto Katapola.




Invånarna i Katapola pratar en hel del om kryssningsfartyget som brukar komma två gånger i veckan. Nu är inte fartyget typ av dom stora, så jag har bara sett två bussar som tar resenärerna på en tur runt Amorgos. Man vill inte att det ska vara mycket trafik längs den enda väg som finns vid bukten.
Borgmästaren har ivrat för för att det ska komma fler och större kryssare, men nu har hen lagt det på is.
Man måste bygga en större väg och hamn om det blir många bussar som ska köra från hamnen. På den tänkta vägen har man tydligen hittat arkeologiska fynd, så i nuläget ligger alla lågt.

Hälsa Maria från mig.

Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT