Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-06-01, 09:06
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 457
Standard Er man i Ierapetra maj 2024, jubileum 30 år i vårt hus!

Vem hade kunnat tro det, när vi i juni 1994 blev radhusägare? Tack huset, tack Kreta, tack vänner och grannar för allt vi fått uppleva under åren. Vi firade genom den biltur vi gjorde i mitten av månaden.

Det blev ingen förlorad dag den 1:a maj, som jag befarade. Det blev begravning och återuppståndelse i stället. När vi köpte vårt hus, fanns det en spricka i handfatet på toaletten. Den har retat oss under alla år och ökat i storlek. Vi kom på en lösning utan att behöva byta ut kaklet och frågade Manolis, som gjorde om köket för 11 år sedan, om hjälp. Handfatet knackades sönder och ersattes med ett nytt med modern blandare, ovanpå det skåp han byggt. Att det efteråt blev jobb för vår rörmokare kan inte hjälpas.

Den traditionella maj-turen till Móchlos gjorde vi den 4:e och den för oss tillredda fisksoppan var utsökt. Vi får alltid bästa bordet och långt snack med Geórgios på Koxilía.

Vi gjorde inga kyrkobesök under Påsken, utan upplevde bara uppståndelsen med matfrossandet på påskdagen med grekiska vänner. Värden somnade på sin stol mitt i maten, lycklig! Han hade jobbat så hårt veckorna innan, att avslappningen blev total.

Den 7:e och 26:e grillade vi lamm på baksidan av huslängan. Det finns inga grannar (utom en) längre, så vi störde ingen.

Den 10:e var guldbröllopsfest för 20-talet personer på Oasis. Våra tyska vänner Ulli och Gaby firade sin 50-åriga bröllopsdag med söner och tyska släktingar + oss övriga i gänget. Två dagar senare var det säsongens sista söndags-lunch. Det råkade vara ”Mors dag” och då var taverna Górgona inte den bästa platsen för samtal. Greker är, som ni väl vet, onormalt högljudda! Här fanns glädjen.

Här kommer sorgen. Månaden avslutades med kyrkobesök. Irini, 95, hade somnat in och vi var c:a 100 personer och 2 präster som tog farväl. Att vi var med beror på att hennes dotter Dora är granne till oss, fast, fast boende på Evia. Vi brukade också träffa den då pigga mamman hos släktingar till henne. I kyrkan var det slående att se den korta längden för den äldre generationen med barn huvudet högre.

119 år gammal avled Greklands äldsta. Hon levde hela livet i byn Paidochóri i Chaniadistriktet. Hennes pappa blev 107 och mamma 100. Hemligheten bakom hennes livslängd var enl. henne själv, den kretensiska kosten med massor av grönsaker. Det är väl tur, att jag startade så sent i livet med Medelhavsmaten. Annars skulle ni få läsa mina Kretabrev i många år till. Min mor blev bara 89 och det tog hela min barndom att uppskatta hennes redda grönsakssoppa.

Överlevnadsexperterna kackerlackorna (försedda med 6 ben, antenner, ej flygburna, bruna eller svarta) och oövervinnerliga, gillar ni väl? Det finns 4600 arter över världen, de kommer från Sydostasien. Den vanligaste varianten är den tyska, som nådde Europa för 270 år sedan. Handel, krig och kolonialisering har hjälpt vid spridningen. VVS inomhus och lämpliga livs-och uppfödningsmiljöer likaså. Enl. en artikel i Fonien är lagerblad det bästa hjälpmedlet för att slippa dem i huset utan gifter. Det går bra både med färska blad och med torkade, som placeras där mat förvaras. Kackerlackor kommunicerar genom sin spillning, så att hela ”gänget” lätt hittar vatten eller mat.

Den globala uppvärmningen har gjort att havssköldpaddorna (caretta caretta) lägger sina ägg allt tidigare. Observationer har gjorts på Zákynthos den 10:e maj och den 15:e i Réthymnon.


Det har varit stora sporthändelser för Grekland under månaden. Olympiakós besegrade Aston Villa, så de blev omdöpta till Aston Villervalla i semifinalen till Conference League. I finalen besegrade de sedan Fiorentina med enda målet på AEK:s hemmastadion i Aten. Vilket firande det blev under natten. Dessutom vann Panatinaikós guld i basket-EM (giraffsporten), med Olympiakós som 3:a.

Det brukar bli lite konversationer på gymmet. Ylva berättade för två Georgios, att vi skulle resa hem till den svenska sommaren. ”Kan du ta med mig då”, säger den korte av dem, bagaren. ”Nej, du får inte plats i min väska”, sa Ylva. ”Du kan väl ta med mig i bitar då”. ”Nej, det går inte, vi får bara ta med 62 kg”, sa Ylva, som mindes att han berättat om sin vikt på 79 kg.

Akram numera van bilförare berättade, att han på huvudvägen passerade en by, när en lantbrukare körde ut framför honom utan att respektera stopplikten. Akram fick panikbromsa och körde fram och frågade, varför mannen inte stannade trots huvudväg och högerregel. Mannens svar var: ”Det är min by”.

Tror ni på det här? Enligt Eurostat är Grekland det land, som har längsta arbetstiden i Europa 39.4 timmar/vecka. Sveriges timtal är 35.7 och europeiska snittvärdet är 36.1. Jord- och skogsbruk samt fiske är verksamheter med högsta noteringarna. Pressfrihetsindex för Grekland ligger dock lägst inom EU.

Under de gångna 9 månaderna har Ylva besökt 2 läkare och 3 fysioterapeuter och hennes rygg-och benproblem har växlat. Ingenting har hjälpt, men under de sista dagarna har vi till och med kunnat ta vår långa bergspromenad. Ett gymprogram och våra gymbesök har kanske hjälpt?

Bara sköna dagar under månaden. 2 mm nederbörd. 7 tropiska nätter. Månadens medeltemperatur blev 21,4 grader. Ylvas älskade aprikoser hann vi t.o.m. avsmaka.

Vad tänker jag då om ”den ljusnande framtiden”? Kommer jag att vara piggare och må bättre efter några månader i Sverige? Ungefär som många tänker inför en svår och oviss operation! Svaret från mig blir: Jag kommer tillbaka, men bättre blir det knappast. Den reumatolog jag träffade sa: ”Du måste förstå, att du inte kan bli, som när du var ung. Du blir bara äldre”. Men jag tänker försöka hålla min diabetes i schack och kämpa mot muskelreumatismen, som fortfarande plågar mig efter 6 månader. Jag har upplevt mycket på Kreta, men det finns fortfarande mycket kvar att vara med om!

Vi är ett åldrat par i Koutsounari
Där nu 30 år snabbt förbi har fari.
Än är ej dags ta farväl
För oss det mesta gått väl.
Allt gott, vi ångrar int nå´t som har vari!

Glad och skön sommar / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-06-01, 09:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 781
Standard Sv: Er man i Ierapetra maj 2024, jubileum 30 år i vårt hus!

Kalimera Jannis och Ylva!

Som vanligt kommer du med många trevliga tankar i ditt månadsbrev.
Det var roligt med en limerick som avslutning!

Här har mitt parti och stora delar av fackföreningsrörelsen initierat en arbetstidsförkortning. För oss sägs det att vi har högsta arbetstiden i Norden.
Som pensionär tänker man inte längre på en förkortning, men det finns många yrkesgrupper som sliter ont innan pensioneringen kommer.

Typiskt det Malik berättade. När vi bodde i Sävar, en ort strax norr om Umeå , hade vi E4:an som delade orten i två delar. Vi bodde öster om E4:n och vår hyresvärd väster om vägen. Han körde rakt över E4:an utan att titta efter trafiken längs stora vägen. Han tänkte nog också "det här är min by"!

Nu vet jag inte när ni åker "hem" till Östersund, men här i norr har det varit mellan 25-27 grader, så ni kommer att känna er som "hemma" om ni dyker upp snart. Jag vill också tala om för er att om ni anländer på Arlanda att logistiken inte fungerar. Aegean landar på gamla terminal 4 (som nu också heter 5). Sedan får man gå till terminal 5 för att hämta bagaget. Och i mitt fall gå till gamla 4:an för att ta mig till Umeå. Begär assistans bägge två råder jag er!!!!

Birgitta.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-06-01, 13:39
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 346
Standard Sv: Er man i Ierapetra maj 2024, jubileum 30 år i vårt hus!

Tack för alla trevliga inlägg Jannis,läser allt men är dålig på att återkoppla!

Birgitta
Arlanda,du har så rätt,man håller på att gå ihjäl sig,långt som tusan till å hämta
resväskan och sen tillbaka samma väg om man ska som jag till Sundsvall.Det där
må dom göra nåt åt.

Pia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-06-01, 14:23
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 270
Standard Sv: Er man i Ierapetra maj 2024, jubileum 30 år i vårt hus!

Tack igen, Jannis, för ännu ett matigt och intressant månadsbrev!!
Ni är lyckligt lottade som får tillbringa så mycket tid på härliga Kreta.....
Önskar er en fin resa hem till Sverige och en ljuvlig sommar i Östersund!
Catlady
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-06-02, 08:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 986
Standard Sv: Er man i Ierapetra maj 2024, jubileum 30 år i vårt hus!

Nu har jag hunnit läsa månadsbrevet. Kommer inte ihåg när ni brukar återvända till Kreta efter er tid i Sverige, men jag antar att det nu tar ett tag förrän vi får njuta av läsandet igen.

Tack för alla fina månadsbrev och ha en trevlig sommar i Sverige!

/ Anne bye
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-06-02, 16:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 467
Standard Sv: Er man i Ierapetra maj 2024, jubileum 30 år i vårt hus!

Tack snälla för ännu ett mycket intressant månadsbrev!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-06-03, 14:57
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 457
Standard Sv: Er man i Ierapetra maj 2024, jubileum 30 år i vårt hus!

Tack för tips Birgitta. Assistans får vi beställa i framtiden. Men denna gång har vi hela 3 timmar för förflyttning och då får vi ta det som ett träningspass. Vi har 2 km för att komma till centrum av Östersund, så vi behöver träning varje dag.
Ha en fin tur till "ditt" Amorgo. Till er övriga: Ha en fin sommar!
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal idag, 11:43
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 457
Standard Sv: Er man i Ierapetra maj 2024, jubileum 30 år i vårt hus!

Jag läser idag, att den amerikanska kackerlackan, periplaneta americana, översvämmar Larissa och sprids där i snabb takt tack vare sin flygförmåga. Sanering pågår.
/ Jannis
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT