Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal idag, 10:45
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra september 2025

Nu sitter jag här igen på min rätta plats på jorden och vill tänka fritt! Helst ska jag tänka rätt, men det är svårare. Thomas Thorild tyckte ju för drygt 200 år sedan: ”Att tänka fritt är stort, men tänka rätt är större”. Det borde väl ett antal politiker ha i åtanke. Jag nöjer mig med att tänka fritt, kring det som hänt för oss under månaden!

Denna gång hade vi för säkerhets skull övernattat på Arlanda. Vi vågade inte lita på att SAS
skulle transportera oss i tid till Aegean-avgången. Jannis väntade som vanligt på flygplatsen i Heraklion. Vi hade startat kl. 13 och var framme 21.30, hela tiden försedda med nosmasker och det hade varit lite jobbigt. Under bilfärden med Jannis hann vi uppdatera för varandra, det som hänt under vår bortovaro. Han har under sommaren jobbat på det stora hotellbygget på ”vår” strand i byn. Men byggnationen går långsamt. Det är svårt att hitta arbetare. I växthusen ska Jannis inte sätta plant förrän i oktober. När vi kom fram till huset, fanns det varm kycklingsoppa som Angelina lagat. Det är bra med vänner! Klockan hann bli 3, innan Ylva var nöjd med uppackningen av de 65 kg vi haft med!

Efter några dagar med låg effektivitet (spår av nedresan), för att huvud och kropp skulle fungera tillsammans, tog vi den tredje morgonen vår korta promenad upp i bergen. Det var bara 25 grader kl. 7. Det kändes skönt och vi orkade. Men längden verkade ha ökat på rundan, för både telefon och sportklocka berättade att avståndet var mycket längre än i maj! Får apparater jetlegs också? Senare under månaden har gå-formen återkommit, avståndet är som förut och livet känns underbart! Det sista tycker nog inte olivträden och deras ägare. Det finns inga oliver längs vår färdväg, så årets skörd blir usel kring oss.

Våra rutiner är återupprättade. Promenader, gym, tisdagsträffar, lördagsmarknad och besök på ”Posten”. Vi har betat av sex av de tio tavernor som finns i byn, under de tre veckor vi varit här. Vi har också haft släktbesök från Jämtland. Bad har det blivit några gånger, ända tills hudläkaren avrådde från vatten på de två ställen (hand och fot) han frysbehandlat mot mina solskador. Jag trodde, jag skulle kunna undvika att skriva om hälsa och läkarbesök denna månad, men det gick inte!

Vi försöker att prata grekiska, så ofta vi kan. På tavernorna känner man förstås igen oss och önskar oss välkomna tillbaka. Säsongen har varit ”så där”, med en liten förbättring i september. En servitör på strandtavernan Alátsi har ena armen tatuerad. Jag sa till honom:
”Vi har nästan lika tatueringar du och jag!? (Men mina är de åldersmärken, som uppstår när man stöter emot något). ”Hur mycket kostade dina då”, sa han. ”Mina kostade inget, kostar bara ålder”, blev min replik.

Den 27:e var det Världsturismdag. Den förflyttades i Ierápetra till måndagen den 29:e. Tavernaägarna ville inte förlora den inkomstbringande lördagen! Platsen var vid fortet och eftersom området är ganska litet, var trängseln stor. Det var ändå en trevlig tillställning med mat, dryck, musik, dans och ett imponerande fyrverkeri. Det var säkert mer än 1000 deltagare och hög stämning bland besökarna. Naturligtvis var det också ortsbor på plats, som vi kunde prata med. Med ålderns rätt drog vi oss hemåt efter två timmar.

Jag måste berätta om några ovanliga episoder från tidigare månader.
I april hade vår vän Kathleen hundvakt under några veckor, eftersom hon måste hem till England. Vi hade lovat att hjälpa den unga kvinnan från Nya Zeeland, om det uppstod problem och att ta med henne till stan och ut på byns tavernor. Vi träffades innan Kathleen reste och skulle presenteras för varandra. Jag sa: ”Giá sou”, (hej) utan att veta hennes namn. ”Jag heter det”, jag heter Jas. Hur visste du det”, sa hon. ”Det visste jag inte, men jag har rätt T-shirt på mig”, sa jag, för där stod det Jazz. Det var en trevlig flicka, som senare fortsatte ut i världen mot nya hundar.

Ylva och jag brukar säga till varandra, att vi aldrig träffar på några bekanta vid våra flygresor. Ett trevligt undantag var Tore Skogman vi ett tillfälle. Vid vår hemresa i maj, när vi just hade börjat gå mot utgången på Arlanda, hörde vi någon ropa: ”Ylva och Jannis”! Det var Déspina, vår vän från gymmet och Ierápetra som hade sett oss. Hon med make var på väg hem efter pappans begravning. Det kändes väldigt osannolikt men kul att råka på varandra där!

700 000 fordon i Grekland har inte klarat sin besiktning och det totala antalet som ignorerat den tekniska undersökningen är 1,2 miljoner. Samtidigt är 244 000 fordon oförsäkrade trots att de betalt trafikavgifterna, medan 113 000 med försäkring inte betalat trafikavgifterna. Över 3 miljoner fordon saknar momsregistreringsnummer, vilket betyder att de kan vara skadade, stulna eller skrotade (men de finns kvar i fordonsregistret). Det verkar finnas 800 000 bilar på vägarna, som är äldre än 30 år. Ett nytt enhetligt register är på gång för att samla in, identifiera och hantera data för alla fordon i landet. Möjligen till i slutet av året! Jag tvivlar!

Jag får väl släppa lite väder också. September är nog den bästa månaden på året, om man tål lite värme och gärna tar sig till havet för lite svalka. Vi undviker AC och använder takfläkt de hetaste nätterna. Då behövs inga kläder varken på kropp eller säng. Hela månaden har det varit nordlig till nordostlig vind (ibland hårda vindbyar) ända tills månadens näst sista dag, då det blev sydlig vind och tom 12 mm regn! Lägsta temperatur under månaden var 20.4 och högsta 34.4.

/ Jannis, som inte gruvar sig för att oktober väntar, trots den landsomfattande strejk som kommer den 1:a. Mitsotákis vill att arbetsdagen ska bli 13 timmar!
Svara med citat
Gammal idag, 11:10
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Er man i Ierapetra september 2025

Stort tack, Jannis, för månadsbrevet!!
Har saknat det mycket under sommaren, det är både roligt och intressant att läsa om ert liv på fina Kreta

Ett grekiskt uppdaterat bilregister verkar nog vara lite av en önskedröm..... Men, vem vet, de kanske lyckas..... Men, som du, tvivlar jag.....

September är en härlig månad i Grekland men vartefter klimatförändringarna fortsätter kanske man ska satsa på oktober istället?!

Så tråkigt att olivskörden slår fel men inte konstigt med tanke på (om igen) klimatförändringarna!

Ha det härligt på vackra Kreta och sköt om er!!

Catlady 🐈, åtskilligt avis.....
Svara med citat
Gammal idag, 14:02
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Tack för intressant rapport!
Njut av Kreta!
//
KR
Svara med citat
Gammal idag, 16:59
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Tack för månadsrapport, som man har saknat den under sommaren. Så härligt att gå-formen återkommit och att livet känns underbart - fattas bara när ni är "hemma" på Kreta igen. Fortsätt ha det bra och njut av en, som vi hoppas skön oktober.
Kerstin, som gärna vore där också.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.