Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal idag, 09:27
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra januari 2026

Ännu en gång kommer ett kväde, men aldrig en sång.
Det är det brev, jag under månaden skrev.
Läs, får du se, hur det blev.

Min önskan om ett gott 2026 blev snabbt ett magplask, efter Trumps krigshandling i Venezuela. Likheten med Putins angrepp på Ukraina är slående. Har de kommit överens? Sedan tillkom ju också hotet om att överta Grönland! USA står inte högt i kurs. Gäller både dollarn och politiken! Det är snart bara blues och jazz, vi kan glädja oss åt!

I oktoberbrevet berättade jag om att vi fått nya grannar. Lyckliga och glada över att få bo i ett hus på Kreta, var något mannen brukade komma över och berätta. Han blev ofta tårögd, när han talade om sin kärlek till Mikis Theodorakis och sin lycka över att för evigt slippa Tyskland. Det var timslånga samtal, som kändes jobbiga. Men med tanke på hans cancer, gjorde vi vad vi kunde. Vid månadsskiftet började det lukta eldningsolja vid huset. En nyss fylld oljetank på hustaket hade sprängts och oljan hade runnit ut på tak och in i husväggarna. De fick reservbostad, men under reparationsarbetet med sanering kom han och berättade om sina sympatier för Putin och Ryssland. ”Stopp, stopp”, sa vi, ”de åsikterna delar vi inte”, och markerade tydligt var gränsen gick. ”Vi kan väl samtala om annat”, sa vi. Men redan efter en vecka hade de hittat nytt hus, flyttat ut och nu vädras huset efter lite cementering och målning.
Nu känns det lugnare för oss! Förhoppningsvis har de fått ett hus utan problem och vi hoppas, de får goda Kretadagar. De tog en kattunge med sig vid flytten. De övriga tio vuxna som de matat har bekymmer nu! En av dem är orangefärgad. Av mig kallad Trump. Han är klart dominerande och han försöker ta över vår altan! Krig råder! Vi med vatten och han med hjälp av sina allierade och underlydande!

I Ierápetra ökar antalet apotek, som redan tidigare var nästan lika många som antalet kaféer. Njutningsmänniskor vill ha nära till både relax och hälsa. Vi är glada, över att det finns ett apotek i vår by. Det räcker för oss. I byn är tre nya stora hus under byggnad. Högt upp mot berget och med tre våningar. Vid stranden har de 40 lyxhusen nu fått sina tak.

Om man får stopp i avloppet, eller det blir fel med vattenledningen, är det bara att ringa till den lokala rörmokaren. Han kommer efter 10 minuter, gör jobbet och kostar 20 €. Hans jobb går i arv och snart väntar nästa generation på sin tur till säkert jobb. Båda har lärt av sin pappa.

Strandbyarna växer och bergsbyarna utarmas. Det är den tråkiga utvecklingen på ön. Här kommer en rapport om den underbara byn Kalamáfka NV om Ierápetra. 1986 hade byn 700 invånare, som sysslade med jordbruk och boskapsskötsel. Det fanns 8 kaféer, 6 livsmedels-butiker, 3 skräddare, 2 slaktare m.m. totalt 23 företag. Nu finns endast 120 permanenta invånare, bara 7 företag som 3 kaféer, 2 tavernor och 2 livsmedelsaffärer. Det är naturligtvis en politisk fråga, som sträcker sig ända upp på EU-nivå, när barnen inte vill stanna kvar och sköta de stora olivlundarna. Är du i området, gör ett besök. Du ångrar dig inte!

Vill du ha ett jobb här från 6 på morgonen till solens nedgång, varje dag från oktober tom april, kan du få goda inkomster. Då hyr du ett växthus av någon äldre grek, som inte orkar längre. Han vill ha 12 000 €/år och gärna sköta leveranserna av de grönsaker du odlar. Ett stort växthus kan vara på 1,2 hektar. Det är huvudsakligen albaner som gör det, inte de unga kretensarna.

Jag åker hellre till Spinalonga än åker skidor i Marcialonga!

Fritidshuspriserna ökar nu snabbt, beroende på intresset från utländska köpare. Sedan 2019 har det skett en ökning på 40-50 %. Det är en stor variation mellan öarna enl. Spitogatos.gr.
Mykonos 7 100 €/kvm, Paros 5 000 €/kvm, Santorini 4 200 €/kvm, Kreta 2 100 €/kvm.

Grekland hade 2023 den näst högsta reala skattesatsen på arbete inom EU,
40,5 %. Det beror väl på att många smiter från den? Endast Italien var bättre/värre! Och Grekland går nu på plus! Det preliminära budgetöverskottet ligger på 8,1 miljarder € för 2025.

”Hur länge lever fjärilar”, frågade Ylva mig, då hon nyss sett en + att alla blad försvunnit från våra kålrabbiplantor. ”Inte vet jag”, sa jag. ”Jag har bara erfarenheter av nattfjärilar och dom lever länge”!

Så roligt det är att återse gamla vänner, när de oväntat dyker upp. Vi stötte på vår gamle vän, Nikos arbetsgivare (när det begav sig), vid ingången till Xalkiadakis. ”Päron” (hans grekiska efternamn) hade minskat i omfång, såg piggare ut än den 70-åring han är. Pensionär sedan 3 år tillbaka. Jag sänkte min röst, med tanke på omgivningen, när jag frågade honom: ”Hur har du det med alla dina flickvänner”? ”Det pratar vi inte om nu, de finns fortfarande”, svarade han, med ett härligt leende.
Det är roligt med nya bekantskaper också. Jag klev ut ur duschen på gymmet, då en till synes grekisk man, var på väg mot träningslokalerna och jag sa på grekiska: ”Det är alltid skönast här, efter duschen”. På engelska blev svaret: ”Jag förstår inte, kan du prata engelska eller svenska”?!! Så här års, en svensk på gymmet! I mina söners ålder och från Linköping. Det blev en trevlig pratstund. ”Säg hej, till min fru”, sa jag. ”Hon sitter där nere och väntar på mig. Det är hon med vitt hår”. Då fick de två ett glatt snack också.

Ylva, som under många år klarat sig undan mediciner, har under månaden efter hjärtproblem fått skaffa veckopillerburk. Blodtrycket har blivit ok, men smärta i ben och hjärta gör att promenader är svåra.

Januari blev ytterligare en härlig månad med en imponerande sol, som alltid snabbt återkommer efter en kort period med regn, blåst eller kyla. 2-3 dagars obehag, som den
12-13:e, då det kom snö på de höga bergen. Eller vid stormen Harry (ger mig personligt obehag), som drog genom Medelhavsområdet den 20-22:ra med kraftiga sydliga vindar och den 26-27:e, då vi fick 20 mm regn vid kusten. Hela 60 mm blev det uppe i bergen och som i någon mån fyllde på stadens stora vattenreservoar, Bramiana-dammen. Övriga dagar var det morgonkaffe och lunch på altanen. Under månaden har det kommit 42 mm regn. Medeltemperaturen har varit 14,8. Högsta 20, lägsta +4,4 grader (men bara 9 nätter under 10. Även inomhus har det varit skönt).

/ Jannis, som hoppas på mer regn i februari.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.