Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-13, 18:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Boktips

Nyligen hemkommen från kanarieholmarna, kan jag starkt rekommendera en bok. "Dehlis vackraste händer" av Mikael Bergstrand.
En otroligt rolig skröna om en medelålders svensk, äventyr och upplevelser i Indien. Det var länge sen jag skattade så gott. Indien är ett land som jag själv inte besökt, men det verkar lockande. Själva mentaliteten påminner faktiskt om grekisk dito. Att göra saker på på indiskt sätt, istället för "rätt" sätt. Lite bångstyrigt sådär. T ex det här med att man hade fyra personer för att kontrollera ett papper, bara för att alla ska ha ngt att göra.
Skillnaden mellan Indien & Grekland, är väl dock att Indien lyckas och utvecklas, medans grekerna bara käbblar om vems fel det var. Lite OT där, sorry!

Sen måste jag tipsa/varna om en annan bok. "Korparna" av Tomas Bannerhed. Otroligt dålig bok, som handlar om, ja jag vet inte vad.
Helflummig, minst sagt. Jag började undra om han rökt på, när han skrev den. Jag ville ändå ge den en chans, men gav upp efter de första hundra otroligt bedövande tråkiga sidorna. Droppen var när huvudpersonens polare våldtog deras ko! Hur den boken kunde få augustpriset fattar jag inte.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 16:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Boktips

Tack för tips! Den boken ska jag lägga på köpa-listan.

Jag har rest en del i Indien, och visst finns där likheter, men mest är det olikheter. Indien är som en annan planet. Lite märkligt att du tipsar om en bok om Indien just nu, för jag hämtade för några dagar sedan fotoalbum från en av mina resor i Indien. Det var ett kärt återseende från mitt livs resa. Om jag får tid ska jag berätta om den, och visa bilder. Vi bodde en tid hos en familj vars månadslön var 200 kr, de hade högst lön i hela byn, de hade klocka, och en teve som inte fungerade, men som många bybor ändå tittade på. Klockan kom alla in och tittade på. Det bodde i ett hus med ett rum och kök, alla sov på cementgolvet i rummet, även vi, och hönsen. Även måltiderna intogs på golvet. Men till mig och Camilla hade de fixat ett ”bord” som vi fick sitta vid. Ja, vilka minnen som kommer fram.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01.