![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Kassos en ny ö för oss.
Vi flög inrikes från Rhodos med mellanlandning på Karpathos. På skärmarna på flygplatsen fanns varken Kassos eller Karpathos med. Frågade vi incheckningen varför då säger personalen att det står på skärmen vid gaten men det gjorde det inte. Det stod Sitia på skärmen vid gaten så för säkerhets skull gjorde jag en spökbokning. Jodå det stämde, Rhodos, Karpathos, Kassos, Sitia. Det var några som gick av på Karpathos och några fler som gick på. Efter sex minuter i luften var det dags att landa på Kassos. Vi var de enda två som gick av. Flygvärdinnan gav oss mer vatten och kakor och hade ett slags medlidande uttryck i ansiktet. Tyckte hon synd om oss som gick av här? En av flygplatspersonalen gick med oss mot ankomsthallen(ankomstrummet) Efter några minuter kom ytterligare en gåendes med våra väskor. Vår värdinna på Angelicas skulle möta upp oss denna tidiga morgon. Nu var det två damer som tog emot oss, det visade sig att den ena damen var en av öns biluthyrare. Det var första gången vi blev välkomnade av en biluthyrare vid ankomst till en ö i Grekland. Vi fick vårt rum direkt samt mycket bra information om ön av vår värdinna Maria som också gjorde noteringar på den karta hon gav oss. Efter vi installerat oss gick vi ut på byn för att handla. Det låg en minimarket nära vårt boende så det blev första anhalten. Vi frågade efter vägen till bageriet och grönsaksaffären. Mannan i minimarketen kunde inte ett ord engelska så vi fick googla fram bageri på grekiska i mobilen. Mannen log och pratade vidare på grekiska, gick med oss ut från butiken och visade vägen till bageriet. Lite charmigt ändå. Bageriet hade inga bröd klara ännu, men doften vittnade om att det skulle komma goda bröd lite senare. Vi gick vidare på jakt efter grönsaker. Det är alltid lika spännande att promenera runt på nya ställen. Genom smala gränder lite på feeling kom vi fram till några cafeer. Vi gick in och frågade efter vägen till grönsaksaffären i ett av dom. Kvinnan vi frågade kunde inte heller engelska men ropade på en yngre tjej som förklarade hur vi skulle gå. Vi vandrade vidare och såg en minimarket till så jag gick in för att se om det var här grönsakern fanns. Efter två steg in i butiken kom en man in efter mig, troligtvis han som drev butiken. Jag frågade efter tomater (på lite olika språk), han skakade bara på huvudet och sa nej med ett super surt ansiktsuttryck. Vi gick ut från butiken och efter 20 meter ser vi grönsaksaffären. Surgubben i minimarketen kunde väl visat oss den kan man tycka. Vi handlade det vi skulle och lämnade fram en 10 Eurosedel som var den mista valören vi hade då detta är andra dagen på vår resa. Grönsaksdamen frågade om vi inte hade någon växel så jag svarade nej och förklarade varför. Hon blev riktigt sur, suckade och rev upp sin väska och växlade med sin egen plånbok. Hm, hoppas inte fler på ön är så griniga. Vi gick hem via bageriet och var lite fundersamma över de varierade bemötandet. I bageriet var bemötandet i världsklass. Det rykande varma nygräddade brödet rullades in i papper så vi inte skulle bränna oss. Hon skickade också med en påse men uppmanade oss att vänta med att lägga ner brödet först efter att det svalnat. Det blev en go frukost på vår stora terrass med utsikt över hela byn, havet och bergen. Nu var det dags att promenera till stranden. Närmaste stranden i byn vandrade vi förbi och fortsatte 10 minuter till. En liten fin strand med solstolar. Alla parasoller var upptagna så vi flyttade två solstolar till en av tamariskerna på stranden som gav lagom med skugga. Ingen ville ha betalt för solsängarna vid något av de tillfällena vi var där. Efter bad och vila var det dags för lunch. Vi gick in på den närmaste tavernan ovanför stranden. Ägaren, en äldre herre sa att det dröja en kvart innan köket öppnar. Inga problem för oss som fick beställa in lite drickbart och fick tid att läsa menyn. När det gått en kvart kommer mannen tillbaka och säger att han bara ska åka hem och hämta sin fru. Inga problem för oss som bara njuter av tillvaron. När väl frun var hämtad och beställningen mottagen och levererad njöt vi av en go grekisk lunch. Vi var på samma strand de dagar vi var på ön. Vi varierade våra besök till lunch och middag på olika tavernor. Allt var gott utan att ha hitta några nya favorit tavernor. Största överraskningen var ett galet gott svart bröd bakat på carob mjöl. Kvällarna avslutade vi vid den upplysta delen av hamnen som såg ut som en lagun. Efter tre nätter tog vi morgon färjan vidare ut i den grekiska övärlden. Vi sammanfattar Kassos lite som att komma rakt in i den grekiska vardagen på ett ställe där tiden lite liksom stått stilla ett tag och det är något som vi verkligen uppskattar. Vi mötte förvisso två sura och på gränsen till otrevliga människor men alla andra var verkligen vänliga och även lite nyfikna och det tycker vi är charmigt. Inrikesflyg är smidigt, Blue Star ferries som vanligt stabilt. Boendet på Angelicas väldigt gammaldags charmigt och bäst var den stora fina terrassen/balkongen samt att värdparet var väldigt trevliga och hjälpsamma. Vi höll oss i Fry så såg inte resten av ön. Vi är väldigt nöjda med vårt besök men känner inte att det är någon återvändar ö. // KR med make |
|
|
||||
|
||||
|
Oj, vilket fantastiskt äventyr. Är ni i grekiska övärlden nu eller är det en resa som ni gjort tidigare. Att det finns så många små öar med ett genuint grekiskt vardagsliv att upptäcka är lockande. Det gäller bara att våga.
Kerstin, som ville vara 20 år yngre med allt detta spännande att se fram emot. |
|
|
|||
|
|||
|
Tack, KR!
Så roligt att läsa om Kassos! Varje gång (många) vi varit på Karpathos har vi funderat på att ta "turbåten" Kassos Princess över och stanna en natt eller två men tyvärr har vi, hittills, inte "fått tummen ur" ![]() Men nu blev vi jättesugna på att få se ön!! Catlady 🐈
|
|
|
||||
|
||||
|
Vi var där i början av september.
Små öar är det vi gillar allra mest. Så mitt råd är att både våga och att få tummen ur. // KR |
|
|
|||
|
|||
|
Trevlig rapport från "vår" grannö. Vi har ju passerat där några gånger på väg till/från Karpathos och sagt till varandra, här borde vi stanna nästa gång och det har aldrig blivit av. Jag tror vi hade uppskattat det genuina och att prata med de boende, men de dagliga baden hade vi fått avstå.
/ Jannis |
|
|
||||
|
||||
|
Tack för rapport! Det finns alltid människor som har sina sura dagar så det är kanske något som är svårt att undvika. Roligt det där med bröd av carob, johannesbrödsmjöl. Fick det i Paleochora på Palm Tree, hade samma upplevelse. En intressant och god erfarenhet. Johannesbrödsmjöl har jag tänkt köpa några gånger, men det har aldrig blivit av. Få se hur det går nu när jag blev påmind.
/ Anne
|
|
|
||||
|
||||
|
Kul att läsa om Kassos! Vi har varit där två gånger, med tio års mellanrum. ;-) Båda gångerna har vi åkt runt på ön. Den första gången med bussen, den andra gången blev vi skjutsade runt och guidade av Pete, som bor på ön. Ingen av gångerna fanns det någon biluthyrning, så det är något att se fram emot tills nästa gång vi åker dit.
Det börjar bli dags nu ... Den "upplysta delen av hamnen som ser ut som en lagun" är den gamla pirathamnen. ![]() Karin som har skrivit om ön i två resebrev.
|
|
|
||||
|
||||
|
Jeg var på en endagstur til Kassos i september sidste år fra Karpathos. Mit første indtryk af øen var ikke så positivt. Måske dette beroede på kvinden fra en biludlejning, (som også lejede scootere ud - 20 EUR for en 1/2 dag), der mødte os ved ankomst med Kassos Princess. Hun var ganske pushy, men ville så alligvel ikke leje en scooter ud, når jeg ikke have motorcykel-kørekort. Derfor var jeg bare omkring, hvad jeg kunne nå til fods i Fry, Ag. Marina og Panagia. Jeg må sige, at øen voksede på mig for hver time. Jeg nåede også at spise en lunch på tavernaen ved stranden, hvor jeg blev meget vel modtaget og spiste dejlig fisk. Kassos blev derfor en ø, som jeg godt kunne tænke mig at vende tilbage til og bo nogle dage.
|
|
|
||||
|
||||
|
Den "upplysta delen av hamnen som ser ut som en lagun" är nog den gamla pirathamnen som du skriver.
// KR |
![]() |
|
|