Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2026-06-12, 22:52
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Storhandel

Vid vårt boende i Plati på Limnos fanns en..ja 1 butik! Fast det kunde vara 2 för 50 meter ifrån låg en fin som antigen var nerstängd eller oöppnad.
Butiken doftade cigarettrök och parfym innan vi stigit in. Blekta förpackningar med simfötter och badmadrasser hänger och dinglar om bäst före datum.
Vi skulle köpa en limefrukt och ouzo.
Två kvinnor med rödblonderat hår lägger snabbt ner sina mobiler med glittrig baksida.
-Hello! Vi botaniserar i denna kiosk med dörr som har allt likt en stormarknad...utom lime!
Vi tar en knögglig citron.
Vid hyllan kan man välja ouzo fritt översatt"with e€#@*" eller "without e€#^@" Vad var nu detta?! Jo med eller utan anis! Aldrig någonsin sett detta!
Vi valde naturligtvis "with". Hur den andra varianten skulle smaka kan man ju bara ha mardrömmar om.
Vi samlade ihop våra grejer och ställde oss i kön..den bestod av maken och jag..Inga andra hade fått plats.
-Jag betalar, sa jag och blippade vårt gemensamma allkort.
Medges ej...nytt försök...medges ej! Shit! Jag hade glömt låsa upp kortet för utlandsköp!
Mannen blippade.
Med en vit liten prasselpåse tågade vi i den ljumma kvällen mot Afrodite Villas efter att ha gjort vår veckohandel
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2026-06-12 klockan 23:00.
Svara med citat
Gammal igår, 06:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Storhandel

Ja, detta kunde jag se framför mina ögon. . Hur smakade ouzon?

/ Anne
som inte har druckit ouzo på länge och skall inte storhandla dag. Men jag fick en idé. Skall köpa ouzo till midsommaren!
Svara med citat
Gammal igår, 07:39
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Hoppas den var god!
//
KR
Svara med citat
Gammal igår, 09:37
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Jo den var helt okej. Sen smakar ju ouzo alltid bäst i Grekland
Jag skrev lite fel på vårt hotellnamn förut. Villa Afroditis hette det.
Inte att förväxlas med Afrodite Hotell...som jag gjorde när jag googlade avståndet till Ifestos där resekompisarna bokade. Det var bara några kvarter ifrån!!
Nu hamnade vi ju runt 2 km ifrån Men det blev ju jättebra endå
/ Kajja
Svara med citat
Gammal igår, 16:38
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015

Just såna små "mimimarkets" är spännande att botanisera i. Där brukar finnas det mesta man kan behöva. Ouzo utan anis måste smaka lite avslaget. Och ouzo i Grekland smakar ju naturligtvis bäst, men i kväll blir det en liten grillouzo. Snart slut så nu måste vi bara komma iväg i höst för att fylla på förrådet.
Plati verkade vara en mysig by. Vi gick dit från Myrina när vi var där förra året. Hade lite otur med vädret den dan. Var inte skönt alls på stranden men åt en god lunch på en taverna strax ovanför.
Kerstin
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:39.