Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2026-07-30, 10:49
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Kläm sniffa knacka lyssna

För några veckor sen köpte jag en hel vattenmelon, något jag inte brukar göra. Den var liten - betydligt mindre än ett bowlingklot. Luktade och knackade lätt på den som jag sett andra göra innan jag lade den på vågen. Exakt ett kilo. Tyvärr visade den sig vara omogen, inuti mer vit än röd och smaklös.
Jag tänker: hur många gånger har jag inte sett, ofta en man, med 4- 5 kilo vattenmelon i famnen: sniffa, klämma, knacka och lyssna.

Förra veckan var det extrapris på mini-vattenmelon. I samma ögonblick jag såg annonsen flög tankarna till Grekland: oliver fetaost vattenmelon retsina - vinguden Dionysos gåva till människan.
Innan jag gick till affären klev jag in på Facebook; en mogen vattenmelon ska kännas tung för sin storlek och ha en mörkgul fläck på undersidan. Skalet ska vara matt och ha sockerärr vilket betyder att den är extra söt. Knacka lätt på melonen, som du knackar på en dörr, ljudet ska vara djupt och ihåligt, är det stumt och platt är den är omogen.
Kanske har jag otur när jag tänker …hur vet jag att vattenmelonen känns tung för sin storlek. Och hur lätt dörrknackning …dom enda som knackar på vår dörr är barn (påsk halloween majblommor) då med en blygsam knackning. Annars använder folk dörrkläppen som sitter runt ett lejonhuvud i mässing, och det ljudet kan jag intyga är varken djupt och ihåligt eller stumt och platt, utan låter mer som om någon försöker slå in dörren.

På väg ut från affären med min mini-melon ringer min man
- Kan du köpa två avokado, men se till att dom är mogna.
- Tyvärr, jag är redan på väg hem.
Svara med citat
Gammal 2026-07-30, 12:58
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Kän sniffa knacka lyssna

Tar till mig knepen.
Att både köpa vattenmelon och avocado på samma dag där dessutom båda ska vara mogna vore liksom en sak för mycket.
Hoppas du lyckades med meloninköpet.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2026-07-30, 20:30
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008
Standard Sv: Kläm sniffa knacka lyssna

Problemet med att köpa vattenmelon eller alla melonsorter i Sverige är att de skördas omogna för att klara frakten hit. Så måste det tyvärr vara..... Det gäller ju även persikor, nektariner, aprikoser.....
Så svårt att hitta någon som, ens avlägset, liknar de som man får i sydligare nejder! Vad man blivit bortskämd genom åren, att äta en nyskördad mogen melon är så långt ifrån de omogna stackare vi köper här......
Ett litet tips, förutom de väldigt bra som Sjöborren nämner, är att låta melonen ligga i solen på ett fönsterbräde ett par dagar och "eftermogna". Det gäller även "stenfrukterna", kan hjälpa upp smaken rejält men var vaksam, ibland går det väldigt fort......

Catlady 🐈

Senast redigerad av Catlady den 2026-07-30 klockan 20:35.
Svara med citat
Gammal 2026-07-31, 11:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Kän sniffa knacka lyssna

V-melon på extrapris undviker jag. Dock hört tipsen om att de som är sweet är rundare, inte så stort avstånd mellan ränderna etc.

Vad gäller avokado, så är de omogna - omogna - omogna - övermogna

När jag var i Brasilien förresten, skulle jag köpa avokado i en butik och efterfrågade det och de pekade på ett ställ - med honungsmeloner!
Men, se det var det inte. Det var de största avokados jag sett. En räckte nästan en vecka ju...

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.