![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej alla glada greklandsfantaster!
För er som är intresserade har jag nu en flyttdagbok i blogform (jag som aldrig skulle bloga...) där ni kan läsa om mina våndor, vedermödor och (förhoppningsvis senare) om min lycka. Länk till blogen hittar ni under min profil. Ha en skön dag! Kickie |
|
|||
|
|||
![]()
Vad spännande att få "följa med" på din resa!
![]() Lycka till önskar Charlotte! |
|
||||
|
||||
![]()
Tusen tack för det Charlotte! Har du vägarna förbi Chania så håll i minnet att jag önskar mig en bäddmadrass och en kudde från Jysk
![]() ![]() Kickie |
|
|||
|
|||
![]()
Kanskje dumt spørsmål - men hvor blogger den modige damen? Du er jammen flink, kaster alt over bord og reiser i veg.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Malou!
Jag vet inte vad Janne tycker om det här men min blog finns på: http://movingstar.sprayblog.se/index.php Annars hittar du Kalimerares eventuella hemsidor under deras profil ![]() Hälsningar//Kickie |
|
||||
|
||||
![]()
Hej(a) Kickie!
Tufft beslut. Önskar dig all Lycka till kommer att följa dig via bloggen. // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Lycka till!
![]() ![]() 2/8 åker vi ner igen (fyra tjejer 30+++ ![]() ![]() ![]() Hälsningar Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Nu är det gjort- lägenheten är uppsagd-tärningen är kastad! Fy så nervös jag är nu
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag drömde om dig och din flytt i natt, hur störd är man då, på en skala?
![]() ![]() Tecken på avundsjuka? // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Malin - som också drömt om en "Kalimerian" ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag beundrar verkligen dig Kikh som törs göra din dröm till verklighet.Tror det är många av oss som drömmer om att flytta till greklad.
Håller tummarna för att dig och din dotter, och ska följa din blogg. Lycka till! |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ju redan önskat lycka till men det kan man inte säga för många gånger när det gäller en sån här stor sak
![]() Jag kommer gärna och hälsar på vid tillfälle ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lycka till med flytten! Modigt och härligt av dig!
![]() När jag läst din blogg, så förstår jag att du längtar efter förändring...Nog ska det gå bra ska du se, och längtar du tillbaka till Sverige, så finns ju det kvar ![]() Kommer självklart att följa din blogg med stort intresse! Ivi |
|
||||
|
||||
![]()
Tack så mycket för alla värmande tankar och påhejanden!
Det är mycket att fundera runt nu. En hel del skulle jag nog tänkt på innan jag bestämde mig, annat har jag tänkt på men det har "fallit bort" ur minnet. Nu har jag suttit hela natten och sökt svar på frågan om privat sjukförsäkring. Som boende i Grekland, med IKA-kort, vet jag att jag behöver 50st stämplar per år för att få gratis sjukvård, det samma gäller min dotter som ännu inte är registrerad på varken ena eller andra stället och som jag har betalningsansvar för. Nu har jag inga stämplar, vad jag vet om, och därför undrar jag hur andra Greklandsboende har löst det med sjukförsäkring? Våra Europeiska Sjukförsäkringskort upphör ju att gälla i och med att vi skriver ut oss ur Sverige (där fick jag för att jag sökte dem en hel natt...). Just nu känns bäddmadrassfrågan minst sagt sekundär... Kickie |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Monica |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Tack igen Monica, din och alla andras hjälp är ovärderlig ![]() Kickie |
|
||||
|
||||
![]()
Och vad gäller om man bara har pension?
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Pensionärer har ett mycket bättre läge då pensionsrätten är flyttbar. På Försäkringskassans hemsida kan du läsa eller dra ut information om vad som gäller.
Undrar om det inte finns övergångsbestämmelser vid flytt utomlands för den som flyttar före pensionsåldern men de kanske bara gäller den som förvärvsarbetar. För den som har kvar sitt medborgarskap finns det möjlighet att få vård i Sverige och man kan kontakta sitt landsting för att höra vilka taxor som gäller för utlandssvenskar som behöver eller vill ha vård här hemma. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Godmorgon Gunilla! Nu är det min tur att komma med något matnyttig. Nedanstående citat är hämtat från mannen som skrivit boken Att flytta utomlands, Bengt-Erik Hedberg, själv utflyttad pensionär.
" Jag har tidigare påpekat att om Du flyttar utomlands som pensionär är det ett måste att få blankett E 121 från Försäkringskassan för att komma in i det nya landets sociala system. Det märkliga är att Försäkringskassan inte utfärdar den förrän Du lämnat Sverige." Kolla upp den blanketten på Försäkringskassans eller Skatteverkets hemsida! |
![]() |
|
|