![]() |
|
#34
|
||||
|
||||
|
Citat:
Ni teoritiserar för mycket kring flygplansmodellers prestanda. Oavsett vilket typ av plan som används så gäller följande: -Man tullar aldrig på säkerheten kring räckvidd. -Man flyger inte heller med för mycket bränsle. Bränslet ger ökad vikt och ett tungt plan är dyrare att flyga. Av säkerhetsskäl landar man inte heller med för mycket bränsle kvar i tankarna, därav fenomenet att man ibland tömmer flygfotogen före landning. -Mellanlandningar är dyra pga flygplatsavgifter och ökad bränsleförbrukning. -Oavsett bolag och flygplanstyp måste man därför flyga med "lagom" mängd bränsle i tankarna. Alltså; flygbolag vill inte mellanlanda, det som kan förorsaka mellanlandningar är faktorer som dyker upp under flygning. Ex.vis att man får en oförutsedd stark motvind eller att destinationsflygplatsen inte ger landningstillstånd i rätt tid. I det läget måste säkerhetsmarginalerna täckas upp med mellanlandning och bränslepåfyllning som följd. Lars Senast redigerad av laero den 2008-08-27 klockan 11:19. |
|
|