Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2012-08-26, 11:46
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Re: Sv: Holy Norwegian

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Fordi dette er et område med hard konkurranse og alle ønsker å holde kortene tett til brystet. Luften er internasjonal og for egen del er jeg ikke veldig opptatt av hvilke kontrakter piloter flyr under når jeg reiser mellom f.eks London og Rhodos eller Bangkok og Singapore. Hvorfor dette skulle være så veldig mye mere interessant på en flyreise mellom Oslo (eller Gøteborg/Stockholm/Helsingfors)og til Athen/Chania har jeg heller aldri skjønt!

Uansett så holder jeg meg til de anerkjente selskapene og føler meg trygg på både pilotenes kompetanse og den tekniske tilstand på materiellet og henger meg ikke opp i de ansattes lønn eller sosiale goder!

SAS har vel idag totalt i overkant av 30 fagforeninger de skal forholde seg til og de har vel kollektivt snart tatt livet av SAS. Eierne i selskapet har i allefall de siste ti årene puttet inn lang mere ferkse/nye penger enn selskapet er verdt, eller noen gang har verdt, så i praksis så driver SAS indirekte kun på basis av statlige subsidier g det ser jeg ingen grunn til å være med på å finansiere via min skatteseddel!
Jag brukar heller inte funderar över de anställdas avtal när jag väljer flyg, men det är kanske är dags att börja göra det nu
Skulle tro att säkerhet är en viktig faktor för alla som flyger och den skulle faktiskt kunna påverkas av avtalen för de anställda (piloter, tekniker och andra). Om de t ex är under hård tidspress eller känner sig pressade att jobba fast de egentligen borde stanna hemma pga sjukdom så finns de kanske en risk att säkerheten påverkas.
"Air crash investigation", eller något liknande, tror jag dokumentärserien heter där man undersöker varför flygolyckor inträffat. Och i åtminstone en del av alla de fall som tagits upp så kom man fram till att det slarvades med service på grund av ett pressat tidsschema och i några fall var också det faktum att piloterna var för trötta och ofokuserade en del av orsaken till olyckan.
Så nog har avtalen stor betydelse för oss flygresenärer!

Kan väl också tillägga att man efter undersökningarna dragit lärdom av det dessa och infört hårdare krav och tydligare rutiner, mm för undvika liknande olyckor framöver. Alltså har de tragiska olyckorna åtminstone fört det goda med sig att flygsäkerheten har ökat! Men det vore oerhört tråkigt om det började gå bakåt igen t ex pga pressade medarbetare och krav på ekonomisk vinning.

Senast redigerad av Smultron den 2012-08-26 klockan 11:59.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:35.