![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror en stor del av särskrivningar beror på att många numer skriver på datorer och telefoner. Litar man på mobilernas autocorrect och datorernas "rättning" (röda streck under ord som programmet inte känner igen) blir det ofta fel, medan ordbehandlingsprogram accepterar en särskrivning.
Kommunikation idag sker snabbare och mindre genomtänkt än förr. På gott och ont. Fort blir fel. Fort blir ogenomtänkt. Men fort blir också snabb kommunikation och meningsutbyte. Och ju fler som skriver fel desto mer fel blir det...vilket sprids. Journalisternas språkliga fel kan bero på sämre utbildning i svenska språket OCH på stress. (Korrekturläsare finns såvitt jag vet inte längre.) Är själv språklärare och en ganska duktig skribent, men det är svårt att se sina språkfel på en gång - och vem har tid att vänta och reflektera i dagens samhälle? Även språkligt duktiga elever särskriver. Det har inte längre med dyslexi att göra utan en okunskap eller omedvetenhet om språket som sprider sig. Har till och med kommit på mig själv att göra det, hemska tanke. Däremot är det ju intressant vilket engagemang program som Språket i P1 väcker! A |
|
|