![]() |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
När det gäller kortföretagen så har jag inte koll på juridiken. Men i fallet FlyMe var resonemanget ungefär så här (tror jag): Den som köper resan med kreditkort får en faktura från kortföretaget, i det läget uppstår en "gråzon", kortföretaget var på sätt och vis säljare av resan. Kortföretaget/banken är inte i konkurs men samtidigt kan de inte leverera den vara som kunden köpt, alltså kan man reklamera köpet till dem. Någon av bankerna tog snabbt beslutet att betala tillbaks och då hängde alla på för att inte få badwill. Dessutom beslutades att även resor köpta med betalkort skulle omfattas av samma regler. Hur bankerna resonerar nästa gång är svårt att veta, se Arnes inlägg ovan. Lars |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Till TomasR;
En sak till, jag förstår att du är orolig för din resa köpt av Sterling. Se TobbeS inlägg längre upp i tråden, där talas om att Sterlings ägare vill sälja. Det finns ju faktiskt en möjlighet att det lyckas och att ett annat bolag då tar över förpliktelserna mot er som köpt flygresa. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Lars,
tack för att du reder ut begreppen. Nu klarnar det. I mitt fall betalde jag direkt på nätet med betalkort/Visa. Det blir intressant att följa detta och se vart det blir av det. Tomas
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|