Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-12-13, 15:19
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Βασίλης Visa inlägg
Är det demokrati att de politiska partierna stjäl våra pengar genom skandaler (Siemens, Vatopedi, börsen osv) medan de samtidigt planena att höja pensionsåldern och att polisen slår och dödar?
Att det finns politiker och poliser som bryter mot lagarna och bär sig svinaktigt åt betyder inte att Grekland är en diktatur. Politiker, poliser och alla andra som bryter mot ett lands lagar ska naturligtvis åtalas!

Men lik förbaskat har Grekland ett parlament som väljs av det grekiska folket i regelbundet återkommande val. Då är det INTE demokrati att med våld försöka ändra de politiska förutsättningarna!!


/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2008-12-13 klockan 15:25.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-12-13, 18:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Oroligheterna har mattats men lugnt är det inte, enligt media.
-Jag tycker fruktansvärt illa om våldet och förstörelsen man sett, meningslöst, verkligen, och vi får alla vara med om att betala de ersättningar som nu ska ges ut, tro inget annat, nånstans ska pengarna tas.
Man får väl säga att höga herrar i åratal har gått före med tydliga exempel hur man egenmäktigt tillskansar sig pengar/makt. Prästerskap, advokater,
politiker, bankmän, affärsmän likväl som äkta "vanliga" skurkar, i tur och ordning har de figurerat i press och TV , skandal efter skandal, men vad som hände sen är det mindre tal om. Hur mycket kan polisen reda ut? Vad händer i domstolen sen? Håller någon handen om ryggen på personen i fråga?

Vilket inte ursäktar ett enda sönderslaget fönster.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-12-14, 09:49
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Klokt tal Monica!
Jag hoppas också, att dessa sorgsna händelser ska förorsaka ärligt och allvarligt samtal hos grekerna och oss alla. Varje människa vet ju åtminstone nu att det finns mycket röta i samhället och inom politiken. Tror du Monica, att allt detta kan leda till något gott i framtiden där eller har folk redan blivit helt och hållet pessimistiskt? Hos de unga borde vi ha hopp på den bättre framtiden. Trots dessa förfärliga händelser ville jag som mor till tre studerande aktiva unga (visst här i Norden!) tro på att dom vill bygga ett bättre samhälle med jämlika rättigheter hos alla människor!! Kanske detta är tyvärr bara idealism ?! Men utan hopp är det omöjligt att leva !
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-12-11, 11:40
Βασίλης Βασίλης är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Aten
Inlägg: 11
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Det är DIN version av vad som hände - från andra källor kommer helt andra versioner.
Det är inte min version. Tiotal vittnen såg mordet med sina egna ögon och bekräftar den här versionen: http://www.youtube.com/watch?v=LPfwXMg06H0

Ett vittne påstod också på TV att han hotades av poliser att inte avslöja vad som han sett. Även statspresidenten Karolos Papoulias sa att det har varit ett grymt mord. Varför måste man tror på den andra versionen? Det finns ingen konspiration mot polisen. Tvärtom.

Ytterligare, tyvärr för polisens version, är mordet inspelat i en video vilken bevisar att igen upplopp ägde rum, och att mordaren närmade sig killarna och dödade en av dem: http://www.youtube.com/watch?v=E9WdVmiZ5bE

Senast redigerad av Βασίλης den 2008-12-11 klockan 11:46.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-12-10, 22:24
Βασίλης Βασίλης är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Aten
Inlägg: 11
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Nynazistiska grupper som traditionellt har starka förhållanden med polisen hotar och slår demonstranterna med klubbar och även skär dem med knivar.


Fotot och texten är från Reuters:



A far-right supporter, holding a knife, threatens protesters during riots outside the Athens Polytechnic December 10, 2008. Riot police clashed with demonstrators for a fifth day during a general strike which paralysed Greece and piled pressure on a conservative government reeling from the worst riots in decades.


REUTERS/Yiorgos Karahalis (GREECE)

länk

Senast redigerad av Βασίλης den 2008-12-10 klockan 22:40.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-12-10, 21:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Oroligt i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Βασίλης Visa inlägg
I de här fotona finns det poliser med män (till synes andra poliser) som har svarta full-face huvar på sig och bär klubbor för att senare slår affärer sönder.
!
Hur vet Du att det är poliser??

Lissi - som ogillar våld oavsett om det är civila eller poliser som utövar det
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT