Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-11, 20:14
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Panagia Tinou

Hm, så olika man kan tycka....
Jag åker i och för sig också hellre de traditionella båtarna än de nya, snabba och dyra båtarna. Men av Panagia Tinou får jag rysningar.
I brist på andra båtar har vi "tvingats" åka Panagia Tinou tre gånger de senaste åren. Extremt varm, långsam och ständigt försenad är vår erfarenhet av den gamla skorven.

//Matte
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-12, 13:27
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Panagia Tinou

Jag delar Mattes syn på rostburken Panaagia Thinou. Borde huggits upp för länge sedan enligt mitt förmenande. Lägg därtill att den gamla maskinen körs på eldningsolja 1, (Tjockolja) Icke en skymt av miljötänk i form av avgasrening...

Må så vara att de nya färjorna är lite dyrare, men då ska komfort och tidsvinst nogsamt invägas i helheten.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-14, 10:30
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 513
Standard Sv: Panagia Tinou

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Lägg därtill att den gamla maskinen körs på eldningsolja 1, (Tjockolja) Icke en skymt av miljötänk i form av avgasrening...

Arne
Jag kan inget om båtar, så allt är säkert rätt!
Men jag förvånades förra veckan över hur otrevliga Hellenics snabbbåtar (både Flyingcat och Highspeed) såg ut när de vällde ut tjock svart rök!
Kändes inte särskilt renat det heller...?

Sven
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-14, 22:57
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Panagia Tinou

Hej,

Om vi skall tala om bränsle till färjor och andra större fartyg, så kan jag inte låta bli att nämna ordet bunkerolja.
En riktigt eländig och kletig massa som innehåller en hel del otrevligheter. Denna bunkerolja hettas upp till c:a 140 - 160 grader celsius för att bli tillräckligt tunnflytande för att kunna köras i separatorer där diverse skräp separeras från ojan. Därefter skickas den oftast genom en filteranläggning för att till sist förbrännas i cylindrarna.
Det har förekommit mer än en gång att mindre nogräknade leverantörer drygat ut bunkeroljan med diverse avfallsprodukter såsom gammal använd smörjolja från fartyg, diverse plastrester och färg m.m.
Så att det står tunga, svarta rökplymer efter fartyg är föga förvånande, men per passagerare ändå ett effektivt nyttjande av oljan.

/Grimm
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT