![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Hm, så olika man kan tycka....
Jag åker i och för sig också hellre de traditionella båtarna än de nya, snabba och dyra båtarna. Men av Panagia Tinou får jag rysningar. I brist på andra båtar har vi "tvingats" åka Panagia Tinou tre gånger de senaste åren. Extremt varm, långsam och ständigt försenad är vår erfarenhet av den gamla skorven. //Matte |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jag delar Mattes syn på rostburken Panaagia Thinou. Borde huggits upp för länge sedan enligt mitt förmenande. Lägg därtill att den gamla maskinen körs på eldningsolja 1, (Tjockolja) Icke en skymt av miljötänk i form av avgasrening...
Må så vara att de nya färjorna är lite dyrare, men då ska komfort och tidsvinst nogsamt invägas i helheten. Arne |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men jag förvånades förra veckan över hur otrevliga Hellenics snabbbåtar (både Flyingcat och Highspeed) såg ut när de vällde ut tjock svart rök! Kändes inte särskilt renat det heller...? ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Hej,
Om vi skall tala om bränsle till färjor och andra större fartyg, så kan jag inte låta bli att nämna ordet bunkerolja. En riktigt eländig och kletig massa som innehåller en hel del otrevligheter. Denna bunkerolja hettas upp till c:a 140 - 160 grader celsius för att bli tillräckligt tunnflytande för att kunna köras i separatorer där diverse skräp separeras från ojan. Därefter skickas den oftast genom en filteranläggning för att till sist förbrännas i cylindrarna. Det har förekommit mer än en gång att mindre nogräknade leverantörer drygat ut bunkeroljan med diverse avfallsprodukter såsom gammal använd smörjolja från fartyg, diverse plastrester och färg m.m. Så att det står tunga, svarta rökplymer efter fartyg är föga förvånande, men per passagerare ändå ett effektivt nyttjande av oljan. /Grimm |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|