![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Hej Monica, du har skrivit mycket intressant under vår bortavaro har jag förstått. Jag ska läsa igen om allt, och återkommer säkert med många frågor. Grekiska kyrkan har jag många frågor om. Träffade flera greker under resan som kallade kyrkan för en "factory". Kanske för att kyrkan är rik och staten fattig.
|
|
|
||||
|
||||
|
Hm..vågar man försöka "rubba" den makt prästerna besitter. Det är ju en otrolig respekt och tillit man hyser till den ortodoxa prästen. Vem skall välsigna hemmet och ägodelarna om man kommer ihop sig med prästen? då får ju onda ögat fritt spelrum
Bättre att ge prästen en slant då och då, för nog avlönas prästerna rikligt av befolkningen, inte alls konstigt att de har väldigt djupa fickor![]() Tack Monica för allt intressant du skriver om
|
|
|
||||
|
||||
|
Det är ett lite svårt ämne, för jag har full respekt för medmänniskor som går i kyrkan inte bara på julottan och så, samtidigt som jag själv har tappat barnatron. När man börjar diskutera kyrkans inflytande/makt/indoktrinering/manipulering riskerar man att såra många underbara människor.
Dessutom kan jag inte föreställa mig ett samhälle utan den kultur som religionen gett oss,i europa naturligtvis främst kristendomen, från bibelcitat som vi använder, ofta utan att veta varifrån de kommer, till etiska värderingar som avspeglas i lag och samhällssystem. Ändå tycker jag att man kan vara kritisk mot vad många religioner står för , och inte minst prästerna. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Det var en kompis som spelade in det åt mig och jag vet inte om man kan hitta hela programmet på nätet någonstans. Här är ett klipp ur programmet som handlar om bensinfusket: http://www.m6bonus.fr/videos-emissio...nt_-46896.html |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|