Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-24, 09:50
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Öar jag gillade mindre

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Jag tror att det kan vara ganska stor skillnad på upplevelsen av en ort eller vilket val man gör beroende på om det är för semester eller för att bosätta sig. Jag har själv ganska blandade känslor inför Rethymnon där jag varit ett tiotal ggr under en period i livet. Skulle gärna bo där några månader men semestrar gör jag numera gärna på andra ställen.

Eva
Jeg er enig med deg, Eva
Det ville være en stor forskjell på hvor jeg ville ønske å BO, og reisemål for ferien!

Rethymnon er en by jeg i k k e ønsker å reise tilbake til, har vært der to ganger, kunne jo holdt ut ei uke og, jeg liker Kreta

Det stedet jeg A L L E R minst ønsker meg tilbake til er RHODOS BY
- selv om vi bodde SÅ charmerende og godt i Gamlebyen nå i september
og maten på "Niochori" og " Kostas" var sååååååå deilig
- SÅ KAN DET IKKE VEIE OPP FOR RESTEN
- det var 12 år siden sist vi var der, jeg likte meg ikke den gangen heller.

Er det ikke bra at smaken er forskjellig

Kari
Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 12:31
stenake stenake är inte uppkopplad

Min botten 5 lista:
Zachynthos. Förmodligen för att Laganas har den fulaste och vidrigaste bargata jag sett i Grekland. Full med packade engelsmän. Ön har visserligen i övrigt flera vackra byar och fin natur, men inget som kan locka mig tillbaka.
Santorini är hänförande en gång, Men har man sett det så räcker det. För mycket tingeltangel i Thira och inga fina stränder. Duger som landningsbana.
Thassos trivdes vi aldrig på. Många fina stränder men för lite greklandskänsla.
Andros. Har tyvärr inte träffat så många otrevliga greker sammanlagt på våra resor i övrigt. Ön har överhuvudtaget inte mycket att bjuda på.
Heraklion på Kreta. Europas fulaste stad. I övrigt inget fel på Kreta.

Sten-Åke
Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 00:20
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av stenake
Min botten 5 lista:
Heraklion på Kreta. Europas fulaste stad. I övrigt inget fel på Kreta.

Sten-Åke
Hej!
Håller med när det gäller Heraklion! Fast det arkeologiska museet är fint! Knossos kan man ha och inte ha!
Det som är bra med Heraklion är närheten till färjorna samt bussen till flygplatsen!!

Calle!
Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 06:45
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

nossos kan man ha och inte ha!
Calle![/QUOTE]

Knossos kan man inte alls "ha och inte ha"! Säg aldrig så mer!
Knossos är fullständigt unikt och värt en Kretaresa bara det. Knossos visar bl.avår västerländska civilisations komplicerade ursprung.
För övrigt; läs på. Läs Sture Linner. Och Kreta kanske kan ge en blaserad "turist" de nya perspektiv ön tycks behöva.
Varken Kreta eller eller Grekland i övrigt förtjänar ett så enögt perspektiv som det turistiska perspektivet. Kreta är nerlusat med kultur och natur. Variationerna är oändliga.
Kan ingen av er ert Kreta? Vad gör ni alla där när ni är där?
Bottennapp

Erik
idag kretas ambassadör
Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 14:15
stenake stenake är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
nossos kan man ha och inte ha!
Calle!

Knossos är fullständigt unikt och värt en Kretaresa bara det. Knossos visar bl.avår västerländska civilisations komplicerade ursprung.
För övrigt; läs på. Läs Sture Linner. Och Kreta kanske kan ge en blaserad "turist" de nya perspektiv ön tycks behöva.
Varken Kreta eller eller Grekland i övrigt förtjänar ett så enögt perspektiv som det turistiska perspektivet. Kreta är nerlusat med kultur och natur. Variationerna är oändliga.
Bottennapp
Erik
idag kretas ambassadör
Hej Erik, har du käkat taggtråd till frukost idag?
Är beredd att hålla med Calle. (Med risk att få en släng av sleven)
Var faktiskt lite besvilken på Knossos. Möjligt att det är av kulturhistoriskt intresse, men t.ex. Arthur Evans "förbättringar" är ju ifrågasatta och kan kanske t.o.m. vilseleda. Tycker i så fall Delos är intressantare
Sten-Åke
Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 19:11
xenoss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stenake
Hej Erik, har du käkat taggtråd till frukost idag?
Är beredd att hålla med Calle. (Med risk att få en släng av sleven)
Var faktiskt lite besvilken på Knossos. Möjligt att det är av kulturhistoriskt intresse, men t.ex. Arthur Evans "förbättringar" är ju ifrågasatta och kan kanske t.o.m. vilseleda. Tycker i så fall Delos är intressantare
Sten-Åke
Nej, jag läste taggtråd.
Arthur Evans göranden och låtanden har inget med Knossos betydelse att göra, förmisnskar inte Knossos.
Kanske är Delos intressantare. men absolut inte viktigare.

Erk
still ambassadour
Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 00:18
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Bottennapp

Erik
idag kretas ambassadör
Hej Erik och suck!!
Det enda skälet till att jag för första gången besökte Kreta var just blandningen av att uppleva kultur samt även "sno" åt mig lite sol, värme och bad!
Arkeologiska muséet i Iraklion är fantastiskt intressant och jag tillbringade flera timmar där. Det jag skrev om Knossos var slarvigt skrivet av mig utifrån min egen upplevelse. Det var en guidad tur med okunnig guide (och ja, jag är påläst om såväl den Minoiska kulturen, Knossos samt Sir Arthur Evans ifrågasatta restaureringar). Plus Turkar samt den Venetianska tiden inte minst här nere i Rethymno! (fast det var ju lite senare!).
Det jag menade var att en stressad guidad tur till Knossos (under en chartervecka) i 40 graders värme är inte mycket att ha eller minnas! Mycket bättre då att besöka Knossos på egen hand.

Muséet här i Rethymno finns numera i anslutning till Fortezza och ej längre nere i Loggian (många guide-böcker har fortfarande felaktiga uppgifter).

Calle!
Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 00:36
anoula
Gäst

Jag har hittills inte ogillat någon ö i Grekland (har än så länge 5 på min lista), men efter vad jag hört om Mykonos har jag ingen större lust att åka dit... Shoppingen skall tydligen vara något i hästväg, men då reser jag hellre till min gamla hemstad Paris
Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 06:01
xenoss avatar

Det var en guidad tur med okunnig guide (och ja, jag är påläst om såväl den Minoiska kulturen, Knossos samt Sir Arthur Evans ifrågasatta restaureringar). Plus Turkar samt den Venetianska tiden inte minst här nere i Rethymno! (fast det var ju lite senare!).
Calle![/QUOTE]

Det var något helt annat.

Erik
inte längre ambassadour
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:20.