Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-17, 22:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Lite politik

Kommer från ett politiskt möte. Nu igen...Ikväll samlades vi på Café Rendezvous, det där som ligger som ett örnnäste ovan Pothia, underbar utsikt. Lite för kallt att sitta på balkongen, dock.

Diskussionen gällde den här omtalade reformen Kallikratis, med hopslagning av kommuner och borttagande av en maktnivå.

En man från Kallithea som mäktat med konststycket att bli borgmästare för fjärde gången och som har fötterna med i Pasoks innersta krets var bjuden att berätta om olika konsekvenser av reformen. Det var mycket intressant och ledde till en bra debatt efteråt.

Det håller på att blåsa upp till strid på de högre nivåerna, men vi var så eniga, så eniga. De som konkurrerade så hårt en månad sen satt nu i bästa samtycke. Jag satt mellan två personer som representerar olika lag, inte mitt...vi ska vara SÅ samarbetande framöver, för det är enda chansen att få gehör i de högre lagren.

Ni hör väl hur bra det låter.

I morgon blir det invigning av byggnaden i Arginoda som ska hysa den kommande undervattensparkens landdel. Havsdelen dröjer, det blir nog bra med det, dykning på skeppsvrak och allt möjligt planeras.

Sen blir det högtidligheter när landets ny-eller omvalda politiska representanter ska svära ed, så går det till här, mycket formellt.

Sen ska det bli intressant att se ur länge enighetsmodellen räcker.
Svara med citat
Gammal 2010-12-17, 22:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Lite politik

Låter ju bra att det finns lite enighet också. Och konstigt vore det väl annars eftersom ni lever på samma ö och då borde det ju trots allt finnas massor med saker som man kan vara överens om också. Dessutom har ju yttre hot, eller "hot uppifrån" som i det här fallet, också god förmåga att bidra till att man sluter leden. Blir kanske lite annat ljud i skällan när de generösa löftena som utställts av den nya regimen skall infrias. Men den dagen den sorgen. Kan vara skönt med lite enighet också mellan varven.

Ha det gott.
Mats
Svara med citat
Gammal 2010-12-18, 08:57
Monica Ps avatar

Mats, regeringen har lovat enbart jobbiga och svåra år framöver...ibland undrar jag hur mycket som är retorik och vad som egentligen döljer sig bakom de dystra orden om kris och elände.

Jag har ju uppfostrat barn. Inte sjutton lovade man dem massor av saker, nej, man höll igen, påstod vid varje tillfälle att vi inte hade råd med det ena eller andra, varnade och nästan hotade ibland...allt för att de skulle bli realister och inte ta livet för lättvindigt.

Resultatet blev utmärkt, kan jag säga, men hur kul var det att bara behöva bromsa?

Jag misstänker att i och för sig välvilliga politiker ser oss medborgare lite som en skock okunniga ungar som behöver hållas hårt.

Nu när jag är så pass gammal som jag är kan jag också skönja smågrabbarna i de tjocka pratande männen. Tävla, imponera, skoja, ilskna till, bli kompis igen.

Om det är så finns det mycket att vara ängslig för här i livet, eftersom det är tjocka pratande män som bestämmer allt ...
Svara med citat
Gammal 2010-12-18, 14:24
Monica Ps avatar

Hemma igen, mätt och belåten, för det bjöds buffé som var riklig och god. Byggherren Krouskos lär stå för denna, och alla lät sig förstås väl smaka.

Men dessförinnan hade vi högtidlig invigning med biskopen och två andra präster. Han var föredömligt snabb, han har gjort detta många gånger. Sen några tal, sen visning av byggnaderna.

För er som varit på Kalymnos behöver jag inte säga var Arginoda ligger. Ni andra kan ju komma hit och titta; en liten by vid en havsvik med turkosfärgat vatten, en riktigt fin sandstrand, ett kafé och en restaurang.

Här har man nu byggt en stor anläggning som ska bli Greklands första undervattenspark. En byggnad är för dykare , kunniga eller nybörjare, plats att klä om, en lång "glitsa" där man kan ta upp/ner båtar, plats för dykinstruktörer.

Den andra byggnaden är gjord i tre nivåer och tanken är att man ska känna sig på olika djup (när det är klart) och längst ner ska det bli digital visning av havsdjup och inbyggda akvarier i väggarna runt om. Något som ett planetarium är tanken. Den är rullstolsanpassad - säkert den första byggnaden på Kalymnos - och det finns en lekpark utanför. Så finns det en salong för konferenser med plats för bortåt 80 personer, mycket fin.

Man avser att få hit någon typ av havsforskning också.

Nere i bukten och ute på lämpligt djup ska man sänka uttjänta träfiskebåtar och skapa en intressant botten för fisk, flora och dykare.

Visst låter det bra? Pengar finns via ett stort projekt som heter Leader Aleias (Aleias=fiskenäring) och som ska komma till användning även till annat.

Vår avgående borgmästare lämnar över till nästa gäng nu, och det var många högtidliga löften om att fortsätta jobba med det här, som har planerats redan 1996.

Så nu kan vi se fram emot en fin attraktion för alla besökare, vare sig de gillar att klättra i berg eller föredrar stranden och havsdjupen.

Hur det blir med fisketurismen får jag väl återkomma om, det har inte kommit någon lagändring än.
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 00:00
Masses avatar

Tack Monica för dina intressanta berättelser från vardagspolitiken hos er. Det låter i varje fall inte som att du har långtråkigt i det sköna sällskapet av "smågrabbar / tjocka pratande män". Undervattensparken som "ska bli" låter ju spännande. Hoppas att den blir av. Den skulle jag gärna besöka.
Mats
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 10:04
Monica Ps avatar

Mats, för dig: www.argokalymnos.gr , så kan du se lite tjocka pratande män...
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 19:14
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Ja Argo är en bra tidning. Står mycket nytt om allt som händer på Kalymnos. Läser den varje dag.

Siw o Lena
Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 22:49
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Tackar. Gubbarna ser ju ganska trevliga ut.
Mats
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.