![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Det här är ett gammalt ämne, men det kanske finns några som undrar hur det gick med blankett E121 .
Det gick bra ! Det tog visserligen tre månader att få den , men väl när jag hade den i handen och gick till kassan här i Prag så fick jag ett intyg direkt som ger mig samma rätt som en tjeckisk medborgare till sjukvård till samma kostnader. Det betyder gratis läkarvård och operationer, och en rotfyllning som jag ska göra nu för drygt halva kostnaden jämfört med i Sverige. Jag har faktiskt bara tjänat på att "komma ut" på detta sätt, och det känns bra inför den kommande flytten till Kreta. All post från kassan och skatteverket, och banker, skickas nu direkt till min utlandsadress utan knorr, skatten sjönk med drygt tusen kronor i månaden, så jag har tjänat ekonomiskt också. Eftersom jag har sjukersättning beskattas jag bara i Sverige, och därmed behöver jag inte vara registrerad på skattemyndighet här, jag behöver bara ha en ordnad adress för att få uppehållstillstånd , och samma sak måste gälla i Grekland. (Dom som har "riktig" pension kan hända behöva betala skatt i båda länderna om dom har varit privatanställda, det gäller inte för statsanställda; allt det här står i beskattningsavtalena med dom olika länderna på skatteverkets hemsida. ) Sjukersättningen ("förtidspensionen") får man behålla var man än bosätter sig i världen. Jag har en ersättning från AFA också, tack vare att jag var med i facket, och dom meddelade att jag får behålla den ersättningen så länge jag har sjukersättning, och den är varaktig. Utlandsadressen spred sig som en löpeld. Vägverket hörde av sig direkt, dom kunde tänka sig att godta en adress i Sverige, om jag vill ha posten dit, men jag har ju inte bil. Nordea, förstås, skickade direkt posten hit, och även posten från Forex, eftersom Forex övertagits av Nordea. ICA bankkort , som är så bra för oss svenskar i utlandet, ser jag ut att få behålla. Dom uppdateras nu också direkt från folkbokföringsregistret, det står på deras hemsida, och i det finstilta står att man inte behöver meddela adressändring, annat än om man redan bor i utlandet , så när jag fått en adress i Grekland måste jag meddela om det. Det var en del brevväxling med olika kassakontor, runt om i vårt land, och skatteverket, och telefonsamtal, innan allt blev klart, det är viktigt att man är seriös i sin utlandsvision , och tänker sig åratals vistelse där, och redogör ärligt och öppet om sina planer, och i min redogörelse skrev jag att jag tänker flytta vidare till ett tredje EU-land. Ett intyg som ger rätt till vanlig sjukvård i Sverige , om jag händelsevis skulle dit, har också kommit.
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Ja, hurra för svenska byråkratin...jag har också bara bra erfarenheter.
Tyckte förresten att jag var väldigt duktig idag,för jag klarade av att gå in på internetbanken och kolla mina konton. Jag har haft alla papper klara i månader men har sån respekt för datorer att jag skjutit upp användandet. Men det var ju jätteenkelt...prata om att lära gamla hundar sitta... |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Den svenska byråkratin är inte alls något att hurra för ! - Hade du druckit något till middagen Monica !?
Däremot är EU och den fria rörligheten något att hurra för, men än verkar inte alla som jobbar inom den svenska byråkratin riktigt uppdaterade, dom måste lära sig ! - Kom ut nu ur garderoben , den där mysiga garderoben av typiska svenska smålögner och mygel och lev öppet !!! |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Allt är relativt, lugnagatan...i jämförelse med den grekiska byråkratin är den svenska ren och tydlig och datoriserad, man får svar, man behöver inte springa runt till femton olika kontor där ingen vill ta ansvar för beslut...
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Tack, Monica, för att du förtydligade vad du menade.
Jag missuppfattade , tog åt mig, och hetsade upp mig.
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
---ifall du vill ha exempel på vilka krångelvägar man kan behöva ta här, hör av dig. Å andra sidan: det har blivit bättre.
Som vännen Ingabritt ( blogg: Aktuellt i Grekland) från Naousa skriver: sen KEP började fungera är det mycket lättare att få ärenden till rätt instans. KEP är en förkortning för den kommunala informationsbyrå som ska finnas i alla kommuner och hjälpa till med just byråkratiskt krångel. Jag går alltid till dem när jag vill ha stämplar t.ex på levnadsintygen som vi måste skicka varje år för att få pension från Sverige. Det är faktiskt folk här i landet som inte kan läsa och skriva fortfarande, och för dem var KEP himlasänt. Vi "utlänningar" är ju i samma lag om vi inte kan grekiska... Det finns politisk vilja att alla ärenden till exempelvis någon kommunal instans ska registreras omedelbart och rätt tjänsteman ska få hand om det omedelbart och man ska kunna på sin dator få se vem som har hand om ärendet, omedelbart...men, men... Jag minns att "implementering" var ett populärt ord när jag var i olika styrelser i Sverige. Används det idag med? |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Ja, "implementering" är något som man fortfarande hör - "inplantering" skulle man säkert också kunna säga: inplantering av KEP i den grekiska administrationen. Det låter intressant om ens ärende får ett nummer så att man kan följa dess status on-line .
Den grekiska byråkratin är väl också något intressant och nytt som säkert går att lära sig, ... så småningom ![]() Jag hör av mig om jag behöver fler tips än dom jag redan fått. Senast redigerad av lugnagatan den 2011-01-29 klockan 15:48. Anledning: stavning |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|