Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-25, 16:47
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Lördag 25 Juni. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
I samband med notan har vi överallt fått en flaska med Raki, ofta i kombination med något sött bakverk. Bakverket ok, men Rakin??

Enligt vårt förmenande är detta flygfotogen, en rent rysansvärd brygd som därtill är principiellt odrickbar.
Jag tror bestämt Arne svänger med vinden.
Vi som varit med länge i detta forum kan säkert komma ihåg att Arne för några år sedan benämnde Metaxa som flygfotogen, jag tror också han tyckte att det vore ett bra medel att tvätta cykelkedjan med. Högre upp i denna tråd har Arne skrivit att han vid ett tillfälle beställt in en Metaxa och njutit av drycken. Nu har han i stället valt att skriva ner den förträffliga drycken Raki, få se hur länge det räcker innan vi i hans reseberättelse kan se honom välja den taverna som erbjuder största mängd Raki "on the house" efter maten.
Men för övrigt så är det rent fantastiskt att följa er resa i forumet, det känns lite orättvist att jag på måndag åter måste ha väckning kl 04.00 för att ta mej till jobbet, speciellt som det tydligen ska bli bättre väder nästa vecka.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 20:08
bocina bocina är inte uppkopplad

Standard Sv: Lördag 25 Juni. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
I samband med notan har vi överallt fått en flaska med Raki, ofta i kombination med något sött bakverk. Bakverket ok, men Rakin??

Enligt vårt förmenande är detta flygfotogen, en rent rysansvärd brygd som därtill är principiellt odrickbar. Vi gjorde ett överslag och fann att om vi sparat alla rakicentilitrarna vi erhållit under denna resa, då skulle vi kunna fylla en fyraliters plastdunk med denna vätska. Ok, kunde vara bra att hemmavid använda endera som spolarvätska eller kylarglykol. Ingredienserna torde vara högst desamma.

Kan det verkligen vara någon som tycker att raki är gott?
Jo, men det är skillnad på Raki och Raki! Till exempel så är Sifis Raki bland de bättre, lite drygt 20% (hans egen han har hemma håller 40%) och ganska "rund".

Prova någon gång att beställa in Raki som du betalar för, den håller ofta en annan kvalité än den "gratisversion" som bjuds - Sifis tillhandahåller dock samma oavsett om du köper eller om det är "bjudrakin" till desserten.

Som så mycket annat i delikatessväg (nåja) behöver man ibland lite tillvänjning. Själv behövde jag några år på mig innan jag kunde uppskatta surströmming - nu tillhör jag surströmmingsälskarnas skara (Cina är uppvuxen med den).

BoCina
Svara med citat
Gammal 2011-06-25, 19:54
bocina bocina är inte uppkopplad

Standard Sv: Tisdag 21 Juni Plakias.

Citat:
Noterbart även att Birgitta mumsade i sig sin första Gyros pita för denna resan i går afton på Sifis Taverna. Ett ställe vi varmt från hjärtat kunna rekommendera.

Nyss kom hotellägarens fru att till oss som gåva överlämna en helflaska av hotellets egenproducerade olivolja. En positiv överraskning i sanning.

Arne och Birgitta
Sifis GirosPita är de bästa. Det brukar vara en strid ström med greker som kommer och hämtar sådana TakeAways på kvällarna under lågsäsong.

Det gläder oss att ni uppenbarligen vunnit Sifis och Annas uppskattning så att ni förärades en flaska olivolja. Även om det är ganska många som han "försörjer" med sin egen producerade olja (ja, han har ca 800 träd och arrenderar ytterligare ca 600 efter att en stor del av hans egna förstördes vid en brand för några år sedan) så är det ändå bara "utvalda" som får hans olja.

BoCina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.