![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
När vi vid tillfälle förra året flög från Naxos till Athen, då var det med Olympics tvåmotoriga propellerplan, en ATR-43 med plats för ett trettiotal passagerare. Vi oss till minnes drager att det var maxvikt 20 kilo per vuxen passagerare.
Men det var mycket noga vid invägningen. Fyra passagerare stod på en stand-by biljett och det fanns plats för dem i planet. När alla övriga passagerares bagage var vägt, då meddelades att man icke kunde taga med stand-by passagerarna på grund av risk för överlast. Jag och Hustrun hade fått varsin plats allra längst fram i planet, men strax före start ombads vi byta plats och sätta oss längst bak i planet. Detta för att uppnå jämn viktfördelning. Så noga var man. Arne |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jag åkte inrikesflyg mellan Lesbos och Aten för tre år sedan. Av vad jag kunde se så vägdes i stort sett allt bagage vid incheckningen. I det plan vi åkte var tillåten bagagevikt 20 kg. I andra flygplanstyper kan det vara en annan tillåten vikt. Funderade personligen inte så mycket över det eftersom vi bara varit borta 10 dagar och mest hade lätta sommarkläder med oss. Leksaker till barnbarnet lånade och köpte vi på plats och lämnade vidare till andra när vi reste hem. Ett bra sätt att reducera vikten för resande med barn.
Eva |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Åker så gott som varje år med inrikesflyget ut till öar som har sådana förbindelser tex. Kos,Leros,Milos,Samos,Naxos,Santorini osv. ( Båten tar oftast för lång tid) Man har alltid varit noga med att väga bagaget och i economiklass har vikten varit max 20kg och handbagage 5kg. Man har dock aldrig kollat mitt handbagage. Både Olympic och Aegean har haft samma rutiner. Naxosplanet (som är litet) kollades vikten på bagaget noga.
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|