Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-26, 06:48
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Eldorado Visa inlägg
Vad som inte är så känt är hur man ger dricks vid dålig servering. Det är att betala exakt och lämna 1 cent på bordet.
Har bodd en del år i USA, men dette var helt ukjent for meg (også).
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-26, 09:02
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Dricks?

Går ofta ut o äter ensam, o då är det ibland inte säkert att restaurangen vill ge samma service som till större sällskap. Om jag varit nöjd med mat och service så lämnar jag som regel 10-15% i dricks på restaurang, vare sig det är i Sverige eller Grekland. Dessutom återkommer jag naturligtvis gärna till samma restaurang fler ggr, o vid nästa besök brukar servicen VERKLIGEN vara på topp om personalen vet att man visar sin uppskattning... Visst heter det i många branscher att "serviceavgift är inkluderad", men det är få som misstycker till att man lämnar lite extra i dricks!

Senast redigerad av giottoni den 2012-06-26 klockan 09:26.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-28, 08:35
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Dricks?

Følgene annonse på et nettforum igår;

(18-35years) AT LEAST ENGLISH SPEAKING...

LOOKING FOR DAY AND NIGHT STAFF. 6 DAYS A WEEK USUALLY SUNDAYS OFF.

DAYS HOURS ARE 10-6 AND NIGHT HOURS 6-2


DUTIES REQUIRED FOR THE NIGHT ARE BAR TENDING, GENERAL CLEAN UP OF THE BAR AND TENDING TO CUSTOMERS.


DAY DUTIES ARE CLEANING OF THE BAR, BRUSHING, MOPING, STRAIGHTENING OUT ETC FROM THE NIGHT BEFORE, GETTING READY FOR THE NIGHT. THERE IS NOT A LOT OF CUSTOM IN THE DAY, AND THIS IS WHY THERE IS MORE CLEANING INVOLVED TO PREPARE FOR THE NIGHT SHIFT AS WE GET REALLY BUSY.


30 EUROS A SHIFT.
Dette betyr en timebetaling på ca 3,60 euro per time og så skal vi ikke betale dricks/tips?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-28, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dricks?

Jag ger nästan alltid dricks om mat och service varit bra oavsett i vilket land jag befinner mig i. Under studenttiden för länge sedan jobbade jag en del extra i restaurangbranschen och minns hur mycket dricks vi fick och hur bra det kändes. Min dotter var väldigt glad för den dricks hon fick när hon arbetade i Grekland även om hennes lön inte var så dålig som i den här anonsen men det var ju andra tider då och speciellt greker var väldigt generösa med dricks.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-07-19, 23:12
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
...och på tal om löner: i Grekland är man inte speciellt högavlönad som säsongsarbetare. Ofta pratar vi 5€ i timmen... plus eventuell dricks. Fast då skattar man ju inte - men ändå
Det var jo ganske bra betalt til å være Hellas. Har et par servitørvenner, og de får 3,50 i timen.
Og driksen ligger på ca 4-5 euro dagen. Må legge til at de jobber på steder med få turister, og grekerne, som har tipset mer før, gjør det ikke lengre pga den økonomiske situasjonen, uansett om de er rike eller ei (ja, jeg generaliserer).
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-28, 17:22
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av RUJO Visa inlägg
En månadslön på 18.000 är väl inte usel, eller!!!!!!
Enligt denna SCB-sida var den genomsnittliga månadslönen 2009 i Sverige 27900 kr.

/kimmen
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-28, 17:42
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 274
Standard Sv: Dricks?

Fast egentligen är det medianen man ska titta på när det gäller lön. Det är nämligen en väldigt skev fördelning av löner och då ger medel en lite felaktigt bild (påverkas av ett fåtal med extremt höga löner). Vad jag kan se så är medianlönen 25200.
/Besserwisserstatistikern
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-28, 18:22
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Fast egentligen är det medianen man ska titta på när det gäller lön. Det är nämligen en väldigt skev fördelning av löner och då ger medel en lite felaktigt bild (påverkas av ett fåtal med extremt höga löner). Vad jag kan se så är medianlönen 25200.
/Besserwisserstatistikern
Okej. Men oavsett om man tittar på medel- eller medianlön, så är ändå 18000 inte en speciellt bra lön...

/kimmen
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-28, 23:14
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 274
Standard Sv: Dricks?

Absolut, det håller jag helt med om! Det framgår ju dessutom från din länk att 10%-percentilen (alltså den lön som täcker in de tio procent lägst avlönade) är 19100. Så 18 papp ligger definitivt lågt.
Själv lämnar jag f.ö. i stort sett alltid dricks. Storleken på densamma avgörs bl.a. av bemötandet. Som redan har nämnst i tråden, dricks och serveringsavgift är ju inte samma sak.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-07-29, 06:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dricks?

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Okej. Men oavsett om man tittar på medel- eller medianlön, så är ändå 18000 inte en speciellt bra lön...

/kimmen
Håller verkligen med jag började undra om min verklighetsuppfattning är helt skev när jag såg inläggen om att 18.000 är en bra lön. Löner brukar ju jömföras i heltid.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT