![]() |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Har bodd en del år i USA, men dette var helt ukjent for meg (også).
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
Går ofta ut o äter ensam, o då är det ibland inte säkert att restaurangen vill ge samma service som till större sällskap. Om jag varit nöjd med mat och service så lämnar jag som regel 10-15% i dricks på restaurang, vare sig det är i Sverige eller Grekland. Dessutom återkommer jag naturligtvis gärna till samma restaurang fler ggr, o vid nästa besök brukar servicen VERKLIGEN vara på topp om personalen vet att man visar sin uppskattning... Visst heter det i många branscher att "serviceavgift är inkluderad", men det är få som misstycker till att man lämnar lite extra i dricks!
Senast redigerad av giottoni den 2012-06-26 klockan 09:26. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Følgene annonse på et nettforum igår;
(18-35years) AT LEAST ENGLISH SPEAKING... LOOKING FOR DAY AND NIGHT STAFF. 6 DAYS A WEEK USUALLY SUNDAYS OFF. DAYS HOURS ARE 10-6 AND NIGHT HOURS 6-2 DUTIES REQUIRED FOR THE NIGHT ARE BAR TENDING, GENERAL CLEAN UP OF THE BAR AND TENDING TO CUSTOMERS. DAY DUTIES ARE CLEANING OF THE BAR, BRUSHING, MOPING, STRAIGHTENING OUT ETC FROM THE NIGHT BEFORE, GETTING READY FOR THE NIGHT. THERE IS NOT A LOT OF CUSTOM IN THE DAY, AND THIS IS WHY THERE IS MORE CLEANING INVOLVED TO PREPARE FOR THE NIGHT SHIFT AS WE GET REALLY BUSY. 30 EUROS A SHIFT.Dette betyr en timebetaling på ca 3,60 euro per time og så skal vi ikke betale dricks/tips?
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Jag ger nästan alltid dricks om mat och service varit bra oavsett i vilket land jag befinner mig i. Under studenttiden för länge sedan jobbade jag en del extra i restaurangbranschen och minns hur mycket dricks vi fick och hur bra det kändes. Min dotter var väldigt glad för den dricks hon fick när hon arbetade i Grekland även om hennes lön inte var så dålig som i den här anonsen men det var ju andra tider då och speciellt greker var väldigt generösa med dricks.
Eva |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Og driksen ligger på ca 4-5 euro dagen. Må legge til at de jobber på steder med få turister, og grekerne, som har tipset mer før, gjør det ikke lengre pga den økonomiske situasjonen, uansett om de er rike eller ei (ja, jeg generaliserer). |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Fast egentligen är det medianen man ska titta på när det gäller lön. Det är nämligen en väldigt skev fördelning av löner och då ger medel en lite felaktigt bild (påverkas av ett fåtal med extremt höga löner). Vad jag kan se så är medianlönen 25200.
/Besserwisserstatistikern |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
Okej. Men oavsett om man tittar på medel- eller medianlön, så är ändå 18000 inte en speciellt bra lön.../kimmen |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Absolut, det håller jag helt med om! Det framgår ju dessutom från din länk att 10%-percentilen (alltså den lön som täcker in de tio procent lägst avlönade) är 19100. Så 18 papp ligger definitivt lågt.
Själv lämnar jag f.ö. i stort sett alltid dricks. Storleken på densamma avgörs bl.a. av bemötandet. Som redan har nämnst i tråden, dricks och serveringsavgift är ju inte samma sak. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Eva |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|