![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
A så man kanske skulle sikta på Egali istället? jag tänkte åka till Katapola med Egali som nödlösning om det är för blåsigt med skopan (BF stannar bara i Egali den dag jag tänkte bytta ö) Har bott i Egali förra gången jag var på Amorgos o tänkte ta Katapola för att dels testa något nytt samt det mer centrala läget, men man kanske ska tänka om då?
En annan fråga: Är det någon som testat att vandra mellan Chora och Egali på leden som ska finnas? är det lätt att hitta och hur jobbig är vandringen? Senast redigerad av Mahava den 2011-08-28 klockan 18:37. Anledning: Liten lustig radbrytning |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker också att Aegiali är trevligare. Jag har varit i Katapola ett par tre gånger men jag har inte riktigt förstått charmen med K, men av någon anledning så vann den omröstningen om bästa byn på Amorgos. Vad jag tycker om med Aegiali är att den är lagom stor, har en bra strand, trevliga tavernor, mysiga barer och att man lätt kan gå till byarna, Potamos,Tholaria och Langada. I ärlighetens namn så har jag inte provat att bo i K, men det känns lite svårt att inte satsa på säkra kort ibland.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Den här beskrivningen: http://www.cycladen.be/Chora-EgialiEngFrame.htm räcker bra (gärna tillsammans med Anavasis karta). Man kan korta av en bit genom att ta bussen till klostret och starta därifrån. Jag tycker inte det var svårt att hitta och inte tycker jag den var speciellt jobbig heller (även om den tog tid, tror vi hade att göra sex timmar från klostret, inklusive raster). |
|
|||
|
|||
![]()
För mig är det tvärtom. Jag älskar Katapola och tycker att ett eller ett par besök i Eigiali räcker.E. är charmigt, men en aning FÖR New age-aktigt för min smak.
Vi gjorde vandringen fr. klostret till E.för ett par år sedan - i JULI - med över 30 grader! Tyckte att det var vackert,men jobbigt med värmen.Men då, när vi kom fram,efter 5-6 timmar,ja DÅ älskade jag Eigali! Att få gå rakt ner på stranden,klä av sig och bara sjunka ner i havet. |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med om att Egiali är att föredra, men lite väl hårt mot Katapola? Har ni smakat Cykladernas bästa carbonara på "MINO3" ute vid piren?
|
|
|||
|
|||
![]()
Besökte Amorgos för första gången för tre år sedan.
Kom till Egiali från Astypalea. Vid hamnen i Egiali möttes vi av rumsuthyrare och följde med en trevlig tjej som erbjöd fina studios till BRA pris, vi stannade några dagar och åkte runt på ön bl a till Katapola men jag föredrar Egiali mycket mer. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Är precis i Aten efter två veckor först på Naxos och sen i Katapola på Amorgos. Och jag kan verklgen inte hålla med om att Egali skulle vara bättre, snarare blev jag mer tilltalad av Katapola än Egali.
Har inte alls upplevt något otrevligt bemötande på resturang osv, möjligen är personalen mer "Grekisk" och inte lismande och nästan tillgjorda som jag flera gånger upplevde på Naxos, maten var det heller inget fel på och prisnivån tycker jag var ytterst human, faktum är att jag gjorde av med mindre pengar per dag på Amorgos än på Naxos och även gjorde jag samma saker, bil, liknande standard på boende osv. Den ända otrevliga upplevelse jag överhuvudtaget har haft på amorgos och för den delen på hela resan var när jag på vägen upp till Chora möter en moppe i en av serpentinerna, och mopedisten trillar omkull varefter moped samt förare åtskilda kanar rätt in i min bil. Boendet var förövrigt fantastisk, Big Blue och ägaren Yannis gör verkligen allt han kan för att man ska känna sig välkommen, hämtade mig i Egali 2 på natten när skopan inte gick och hjälpte mig o få rabbatt på bil mm. Jag får tacka för tipsen på vandringen, den var verkligen fantastisk vacker, än mer storslagen än min vandring upp till Zas på Naxos som jag trode var oslagbar. kan även tipsa om en annan tur, som går upp från katapola till chora, sen till "Orakelkyrkan" varefter man svänger tillbaka mot katapola igen via Minoa. man kan se den på anavasis kartor eller deteirs bok, |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|