Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-25, 13:31
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Tavernan ni besökte har inga menyer på sommaren heller...man går alltid in i köket och väljer och vrakar bland läckerheterna i grytor och kantiner

God fortsättning

Malin
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-25, 20:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Allt jag skrev bara forsvann sa nu sager jag bara att vi har det fantastiskt bra och firade en mycket fin grekisk jul igar med massor av god mat och harlig musik
Idag har kort bil pa Atticahalvon....Fint vader har vi o njuter i fulla drag!
I morgon drar vi pa 2-dagars aventyr....
KRAM
Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-25, 22:27
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 157
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

God äventyr Lissi!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-12-26, 11:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 26 December. Paleochora

Måndag 26 December. Paleochora

Annandag jul.

En i sanning kylig morgon med endast tio grader på altanen. Burr! Därtill har det regnat och blåst något så rent okristligt hela natten. Molnen ligga tunga över såväl fjäll som hav idag. Det blir till att gå upp till Water Edge nu vid lunchtid att kura värme under den förnämliga gasolparasollen.

Man får icke vara djurhatare som besökare på Water Edge. Det vimlar av hundar och även en och annan katt. Djuren äro emellertid snälla och timida, men kräva ständig klappning och kliande. En och annan godbit från mezestallrikarna förväntas därtill.
Lägg därtill att utelokalen (bara kök inne) även ständigt frekventeras av några av ortens greker, framför allt manliga samt några fåtaliga turister på detta lilla ställe. Ibland kan det bli ”en aning” högljutt.

Vid tolvtiden i går avseglade Samaria från Gavdos för att efter mellanlandning på Sougia anlända hit till Paleochora vid halvfyratiden. Färjan ankrade sedan upp i fiskehamnen.

Efter välbehövlig siesta i vår varma och ombonade studio gick vi vid femtiden över till Five O Clocktavernan för en god Ouzo invid den sköna braskaminen.

Icke så. Tavernan hade stängt helgen till ära. Då vandrade vi upp till huvudgatan att besöka det lite udda fiket mitt emot Järnkamintavernan. ”Cosmosonia Café och bar” är namnet.
Det visar sig vara KKP-s cafelokal. Ägs och drivs av KKP-s lokalavdelning i Paleochora. För kännedom betyder KKP Greklands Kommunistiska Parti. Fiket är inrett med väggbilder av Mao Zedung, Fidel Castro, Josef Stalin, Che Guevara med flera kända kommunister.

Lokalen är som gjord för ränksmideri och revolutionära diskussioner. Birgitta kom genast att känna sig som hemma enär hon ju har ett förflutet i 70-talets SKP.
Vi fick varsin lågprisouzo samt lite mezes. Arne tuggade på de svarta kryddiga oliverna medan Birgitta tuggade på teser….

Det var bara vi två turister, resten av gästerna tillhörde nog mera troligt den lokala partiorganisationen. Mycket kortspel och ännu mer Rakiintag kännetecknade caféborden.

De fyra stensättarna som håller på med huvudgatans renovering satt vid ett eget bord att diskutera. De var nog också partimedlemmar. Vilken fin tillgång att ha fyra yrkeskunninga stensättare i partiet. De kunna ju utlånas till kadrerna i Athen närhelst upplopp och gatstenkastning behövs vid Syntagmaplatsen.

När vi tömt våra glas gick vi rakt över gatan och in på Järnkaminstavernan för att äta middag. Det var tämligen glest med gäster. Endast vi två samt en präst. Kökets grytor hade ett begränsat utbud men det räckte bra för att vi skulle få en riktigt god middag att skölja ner med ett krus av husets vita.
Vi två och prästen välsignade den goda värmen från järnkaminen.


Hemåt vandrade vi vid niotiden. Blåsten hade tilltagit och det var kyligt i luften. Lite duggregn kunde också förmärkas.

Bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ”Söndag25Dec”

Vi får nog tillbringa denna dag i vår varma och ombonade studio i väntan på bättre väder. Affärerna är nog mera troligt stängda även idag.


Arne och Birgitta

Direkt från Water Edge Café under gasolparasollen
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-12-26, 19:25
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Trettiotvå vinterdagar på Kreta

Ur led är tiden. Här i Karlstad är det just nu 9,8 gr, kl 19.23.
Tack för trevlig läsning! Väntar ivrigt varje dag att läsa era rapporter.
God Fortsättning!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-12-27, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 35 806
Standard Sv: Måndag 26 December. Paleochora

Hur har ni det idag?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-12-27, 11:00
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Måndag 26 December. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hur har ni det idag?
De verkar ha fullt upp i dag, Arne var inloggad i morse och skickade upp några bilder men hade tydligen inte tid att skriva nånting. Jaja, det kommer väl senare.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT