![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Jadu, det är svårt att definiera.
Smala gränder, grekiska i luften och inte så mycket andra språk, bageridoft, grekiska barn som leker, butiker med allt möjligt, gärna mycket prylar ute på gatan.. Egentligen är det svårt att säga vad som är "grekiskt", det blir mer vad som inte är svenskt och som man vill uppleva i Grekland. Sedan om det egentligen är grekiskt eller inte, det är frågan Vad är det mest "grekiska" ni upplevt, om man ser till denna turistsvenska-definition?
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
En helt annorlunda upplevelse än en konsert i Sverige, det må jag då säga. Fast kanske inte det man främst tänker på när man säger orden "typiskt grekiskt". Det som gör något "typiskt grekiskt" för mig har med språket och musiken att göra. Allt annat som brukar nämnas i sammanhanget, byar med smala gränder, bagerier, åsnor, svartklädda gummor, bläckfiskar som hänger på tork etc. finns att hitta på andra ställen runt Medelhavet. Men lägg till språket, så är du ofelbart i Grekland! ![]() Karin |
|
|
|||
|
|||
|
Vad är det mest "grekiska" ni upplevt, om man ser till denna turistsvenska-definition?
[/QUOTE]En tidig förmiddag uppe vid Ali paschas borg, med morgondimmorna hängande kvar nere i Parga, blev vi "guidade" av en gammal gumma i borgen, som trots att vi knappt förstod ett ord grekiska på ett begripligt och oefterhärmligt sätt fick oss att förstå funktionerna med de ölika utrymmena, labyrinterna och rummen i borgen. Att hon sedan skörtade upp oss med sin kryddförsäljning tyckte jag var helt underbart som affärsteknik betraktat, Typiskt grekisk charm Strunt samma, det var underhållning på hög nivå Och vi var ju på semester. epiros
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|