![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Janne, det minns jag inte. Man ska givetvis ta de färskaste innan bladrosetten blir för träig. Lite beska är de nog, som många andra chorta. Du får väl testa!
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, jag kanske måste göra det.
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...men alla världens kossor och andra betande djur kan inte ha fel: maskros ÄR gott. Den skulle bara ha ett vackrare namn, taraxacum vulgare heter den den visst. eller om det är taraxacum officinale.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jo men ta bladen tidigt innan de blir djupgröna. På ön där vi vistas sommartid plockar vi också nässlor ,brännässlor,och gör soppa på .Vidare använder vi Ramslök som växer vilt .den blir jättegod i salladen.Här på Kreta är det en högtidsstund att följa med någon ut och plocka vildsparris och alla varianter av gröna bladväxter.
|
|
||||
|
||||
![]()
Maskrosblad används ofta i sallader i Frankrike och Italien. Den franska maskrossalladen med fläsk hetter pissenlit au lard. Pissenlit betyder kissa i sängen. Maskrosblad är urindrivande, så man kanske ska äta med måtta.
![]() Karin |
|
|||
|
|||
![]()
Vår greklärare Georgios från Chania, brukade under våra greklektioner i Östersund på 90-talet, tala sig varm för Sveriges fantastiska sallad, maskrosor. Jag plockade en gång en stor kasse, kokade av den 2 ggr och beredde den som vanlig xorta dvs. med citronsaft, olivolja och salt. Den tog jag med från Sverige och lämnade över till Pelagia. Jag förväntade mig en kommentar, men den uteblev! Jag själv tyckte den var alltför besk. Den maskrosliknande sort
som finns i Grekland är inte lika besk, men går inte att äta rå tycker / Jannis |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|