![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Östra Kreta har mycket att erbjuda sina besökare.
Olivoljan på Kreta lever ett farligt liv. Det förekommer tydligen att den blandas upp med olja från andra länder. Mindre seriösa personer importerar oljan och fixar till blandningen. Ett fartyg från Tunisen (om jag minns rätt) anlöpte för ett tag sedan hamnen i Souda och vid kontroll visade det sig att fartyget var lastat med olivolja, trots att det deklarerats som tomt. Grekerna blev misstänksamma eftersom fartyget låg lågt i vattnet. Tråkigt men sant. Själv har jag förmånen att få deltaga i olivskörden och erhålla den allra första oljan direkt i oljeriet med tillhörande traditioner. lars Kriti sti kardia mou Senast redigerad av Kalimera den 2005-04-18 klockan 13:15. Anledning: Otillåten länk |
|
|||
|
|||
![]()
Brukar åka dit med bara flygstol och hyr privatför 300 Euro/14 dar, kanske lite dyrare nu.
Huset ligger bara 100 m från Vings anläggning, strax bakom restaurang Zorbas. Har varit där minst 10 ggr och skaffat mig många bekanta, bl.a familjen som äger restaurangen. Dom har fixat vårt boende, taxiresor, hyrbilar mm.. I samband med hemresan brukar vi få några liter olivolja och vin. |
|
||||
|
||||
![]()
Åh Gud vad avundsjuk jag blir Hyde!
Jag har själv funderat på att köpa en flygstol till Kreta och hyra både bil och lägenhet av Stelios på restaurang Gabbiano. Tyvärr har jag blivit student igen och är tvungen att leva snålt de kommande tre åren, så jag får nöja mig med att drömma. Göran "Galen i Makri Gialos" |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|