Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-14, 12:41
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Det är ALLTID tungt att lämna Amorgos.
Tack Sunny igen för underbara beskrivningar av ön!!

Emilio och jag var väldigt ledsna igår för Theo.Det vore bra om hans livsverk kunde fortsätta om förut med någon bra ägare.

Vi kommer att vara på Amorgos i början av september.När kommer du dit? Det vore roligt att ses!!

Tack igen,välkommen hem och du ska se att sommaren går fort och vips är du på Amorgos igen!!!
Ja, Malina förstår att det var ett sorgligt besked för Er angående Theo, ja vi får hoppas att någon tar över efter honom och att det blir lika uppskattat!
Jag flyger till Aten den 20/9 och där blir det en övernattning i Pireus, drar sen vidare till Naxos den 21/9, en övernattning där och sen vidare med Skopelitis den 22/9, så ser mina planer ut och jag hoppas det blir så, MEN allt kan hända i livet.. som man inte kan råda över!
Så vi kanske ses då OM Ni fortfarande är där då??Hade ju varit kul!!..
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-14, 16:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Lördag 14 juni (del 2)

Ankom Pireus kl.15.00, exakt i tid, kom av BLUE STAR cirka 15.15.

Frågade vid en turistinfodisk vart X96 bussen avgick, det var inte långt att gå, bara runt hörnet från där båten lägger till vid Gate E7.

Sen hade jag sån tur att bussen kom precis när jag kom dit och då var klockan bara 15.20..vilket flyt!!..

Dessutom fick jag en sittplats på en gång, härligt då ju bussförarna kör som om de vore jagade!!..

Nästa gång jag är i Pireus kommer jag att känna mig så trygg för det gick ju så otroligt smidigt!
För det här är ju min första hemresa från Pireus på egen hand, så nu känner jag mig riktigt duktig!..

Det tog dessutom bara en timme till flygplatsen, bravo!!
Så jag har hunnit skriva ut boardingpass och har precis köpt mig en Frappe!..

Så nu sitter jag bara och väntar på att
Incheckningen ska öppna om cirka en halvtimme skulle jag tro!
Skönt att kunna slappna av lite nu och sen ska jag ju flyga vilket jag älskar!
Får säga som Arne "Livet leka "!!

Sunny(som förstås ändå längtar tillbaks till Amorgos)..
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-14, 18:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Lördag 14 juni (del 2)

Ankom Pireus kl.15.00, exakt i tid, kom av BLUE STAR cirka 15.15.

Frågade vid en turistinfodisk vart X96 bussen avgick, det var inte långt att gå, bara runt hörnet från där båten lägger till vid Gate E7.

Det tog dessutom bara en timme till flygplatsen, bravo!!

Sunny(som förstås ändå längtar tillbaks till Amorgos)..
Takk, dette var g o d info for meg/oss og vår hjemreise fra Paros/ Naxos i juli, Sunny

- selvsagt er det ingen garanti for o s s at Blue Star var i Pireus helt etter tiden i d a g

Da jeg leste om den sørgelige avskjeden du tok med Amorgos i morges - kom jeg på et "hjertesukk" vi hørte fra en ung svensk kvinne på Amorgos da vi var der i 1996.

Det var deres/ hennes siste kveld på øya, de var på vei for natten, da de kom til Rachidi, ble de stående og se utover havet...

Etter en stund slo denne kvinnen ut armene og ropte h ø y t og fortvilet :

"Jag vil inte laemna det her"

- det kom fra HJERTET
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-14, 22:06
ozogotts avatar
ozogott ozogott är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 650
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Att lämna en kär plats är första steget i resan att komma tillbaka.
Ozogott
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-14, 22:15
Ylvan Ylvan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 112
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Så trösterikt sagt ozogott!


Tack igen Sunny för alla fina bilder och beskrivningar, vad i allasina dagar skall nu bli kvällens höjdpunkt?

Men du, vilken tur att du redan nu vet när du skall återse Amorgos


Ylva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-14, 23:13
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Vilken underbar tid du har haft på Amorgos, Sunny. Tack før att du har delat med dig av din glædje, entusiasm och lyckokænsla. Jag gillar ditt uttryck 'jag gillar utmaningar', ditt modiga gå-på-mod och att du inte ger upp!
Jag har først denna vecka føljt med i din långa tråd, sååå inspirerande! Jag har många bilder kvar att se, som jag inte hunnit med ænnu. Dem glæder jag mig till och dem ska jag njuta!
Lev gott och længe på alla fantastiska upplevelser, Sunny, och tack før att du tagit dig tid till så levande skildringar.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-06-15, 09:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Söndag 15 juni Stockholm/Arlanda

Så var jag hemma i Sverige igen, kan inte riktigt beskriva den känslan.. hade föredragit att vaknat upp på Pension Amorgos i Katapola.. :-(..har iaf haft en god natts sömn på Rest&Fly på Arlanda.
Flyget vart en timme försenat pga att det var så mycket trafik uppe i luftrummet, meddelade kapten när när vi gått ombord, skulle ha lyft 19.30 vi kom iväg 20.15.

En behaglig flygning med SAS utan några störande moment!

Här kommer ett par bilder från Atens flygplats och från planet innan vi lyfter (Ni som inte kan se bilderna i inlägget, kan gå in på min profil och titta i albumet "Grekland"...





8.35 gick jag ombord på Swebus mot Västerås och är hemma omkring 10.00..vid busshållplatsen samtalade jag med ett par Thailändare som varit i sitt hemland i tre veckor.. de utbrast.. MEN du är ju brunare än vad vi är.. lite avis vart de.. och då är de ändå thailändare.. ...
Jag är verkligen brun och det ÄR härligt!!

Solen skiner gott här hemma och det känns bra att komma hem denna årstid!

Nu väntar mycket jobb under några månader och sen drar jag tillbaks till Amorgos i september, härligt!!..

Kommer att sakna att rapportera varje dag, så roligt att många av Er uppskattat det så mycket!!..

SÅ TACK IGEN FÖR ALLA TREVLIGA KOMMENTARER UNDER MIN VISTELSE PÅ AMORGOS FRÅN DEN 4 maj - 14 juni..

Jag kommer att återkomma med en kortare sammanfattning senare...

Sunny(direkt från flygbussen)..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-14, 12:22
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Det är ALLTID tungt att lämna Amorgos.
Tack Sunny igen för underbara beskrivningar av ön!!

Emilio och jag var väldigt ledsna igår för Theo.Det vore bra om hans livsverk kunde fortsätta om förut med någon bra ägare.

Vi kommer att vara på Amorgos i början av september.När kommer du dit? Det vore roligt att ses!!

Tack igen,välkommen hem och du ska se att sommaren går fort och vips är du på Amorgos igen!!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-06-13, 22:49
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Sunny! Jag har läst dina upplevelser NOGA - trodde jag.Så ikväll läste jag igen och såg då och förstod att Theo,ägare till TO XYMA är död!!! Det här kom som en fullkomlig chock!!!
Theodoros var en vän till oss.Första gången vi kom til Amorgos,våren -99,hade han en musikbar i Katapola.Då berättade han att han hade en dröm - att öppna en riktig Ouzeria i Chora.
Han gjorde ju det och den blev så fin och genuin och all mat var så god och äkta!
Delvis genom Kalimera blev han ju berömd också! Varje gång vi kom till hans taverna,beättade han med stolthet att människor kom med Kalimera-guider och glatt utropade "JA! Där är den ju - TO XYMA".
Theo var väldigt glad över reklamen,eftersom han inte tyckte om datorer och nätet.(My sons do this, not me).

Jag frågade Emilio om hur han skulle beskriva Theo. "Som en riktig Grek".Och det var han i själ och hjärta så vitt jag kunde se och förstå.Hans familj är från Thessalonaki-trakten,men han förälskade sig tidigt i Amorgos.

Han reste mycket.Var i Sydamerika och för några år sen i Mali. Nyfiken och trevligt kontroversiell.En övervintrad hippie om ni så vill.

Vi blev SÅ ledsna när vi försod att Theo inte finns mer.Men jag tror att han är bland stjärnorna (asteris) över Amorgos himmel!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT