![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Och, Inkfish, palmen framför Patras finns kvar som störde havsutsikten. Den har tyvärr inte dött.
Du likviderade den inte. Birgitta. |
|
|
||||
|
||||
|
Om jag återvänder ska jag först leta upp den där romen i Vathy på Samos som sålde motorsågar 2011!
![]() Andra gången hos Patra hade jag en annan studio, den var mindre men uteplatsen jättestor, som att ha egen trädgård. Och där skymde inte den eländiga palmen.
|
|
|
||||
|
||||
|
*Förr, när Birgitta hade friska ben, kunde vi promenera upp till väderkvarnarna och sedan ner till den fina Kampistranden där det finns tvenne små Tavernor, men numera är denna vandring helt utesluten. Detta beroende av att det är 280 trappsteg ner från väderkvarnarna. Branta trappsteg är det också.
I högsäsong går en liten badbåt i skytteltrafik från hamnen här till Kampistranden." Jeg følger med dere og nyter "å være" på Fourni igjen ![]() Fourni er en av de d e i l i g e øyene jeg gjerne skulle tilbake til ![]() - m e n siden vandringen til Kampos, for b a d og g o d mat, var en viktig del for oss, og jeg ikke kan/vil utsette Arne's knær for alle de trappetrinnene, har det ikke blitt noe gjensyn etter besøkene i 2004 og 2008, dessverre... - det måtte bli i høysesongen i tilfelle, siden det går badebåt da ![]() Men, jeg er "redd" høysesongen er kort på Fourni, og ikke den tiden vi ønsker å reise! Vi var på Fourni i midten av september 2008, da var allerede den ene tavernaen på Kampos stengt for sesongen. Ønsker dere en fortsatt riktig god ferie
|
|
|
||||
|
||||
|
Arne sammanträffade med Borgmästaren, The Mayor, denna dags förmiddag. Borgmästaren lät förmäla att öns Öråd var helt eniga om att det ej ska byggas mera Hotel än vad som redan finnes. Arne hade under gårdagen skickat ett mail till Mayors office vari han påtalat att EU-flaggan i hamnen var helt sönderblåst och omgående borde bytas ut.
Mayor hade i gårdagens kväll gått ner och konstaterat att flaggan såg något så rent bedrövligt ut att han genast låtit hala densamma. En ny fräsch flagga hade samma afton rekvirerats från prefecturan på Samos och skulle anlända inom några få dagar. Just innan siestavilan gav sig Arne ånyo upp längs Main Street att jaga refillkort till Vodafonedongeln. Nix, refillkort till Vodafone stod icke att uppbringa på Fourni. Däremot kunde Arne få inhandla ett startpaket med refillkort till GR Cosmote. Arne inhandlade ett dylikt paket omfattande en dongel samt tvenne refillkort för inalles 45 €. Legitimation togs samt meddelades Arne att om han återkom till elbutiken vid pass klockan sju skulle han erhålla såväl kvitto som progrmvara. Cosmote i Athen skulle bara först giva acceptans för detta nya abonnemang. Arne och Birgitta Direkt från Fourni Strax till Nikos Taverna att spisa middag. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
//Wolfen |
|
|
||||
|
||||
|
Tack för tipset om myggmedel, Arne! Vi befinner oss på Tilos nu, och jag är riktigt plågad av mygg. Min reskamrat har inte fått ett enda stick. Myggen väljer sina offer med omsorg tydligen.
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Tilos är ett gott exempel när det gäller det här. Från juli till slutet av augusti hade det kommit 700 flyktingar till ön och de kommer fortfarande. En skara Tilosbor och expats sliter för att hjälpa dem med mat, kläder osv, innan de får åka vidare till Aten. Det är fantastiskt att människor i ett krisdrabbat land ändå orkar se till utsatta medmänniskor. |
|
|
||||
|
||||
|
I Paleochora kom det båtflyktingar i vintras. Här organiserade byn för att hjälpa dom. Man "fixade" ledigt fån jobbet och for ner till fiskehamnen, ställde ut bord och ställde upp mat och vatten till flyktingarna.
Nu är det inte så vanligt att flyktingarna landar i Pale. Här i Agathonisi kommer det ständigt gummibåtar med flyktingar. Sorgligt.Men byborna är ett vänligt folk och dom tar sitt ansvar här och behandlar flyktingarna väl. Hur dom sen behandlas på Samos f v b vet vi inte.... Birgitta. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
|
||||
|
||||
|
Det finns väldigt mycket att tycka och tänka om den här eländiga trafiken. Jag är inte så insatt . Det blir infekterad debatt vad man än säger. Ingen stat vill ha dem, det är den bittra sanningen.
- Vad gäller krigsdrabbade personer från Syrien får de ett helt annat bemötande än t.ex somalier. De blir (enligt vad man sagt mig, jag har inga papper att hänvisa till,) direkt vidareförda till något västeuropeiskt land, många till Sverige. På Kalymnos har man två-tre mycket enkla förläggningar, inte alls tänkta att hysa folk i dagar och nätter. De hitkomna får gå ut men de flesta håller sig nära sina förläggningar. Mat lär kyrkans "Kärlekens Bord" leverera. När vi hade en musikföreställning var det många syrianer i publiken. Grekerna i stort vet vad det är att behöva lämna sitt land. Det dåliga bemötandet kommer när frustrationen blir för stor, det kommer för många samtidigt, man har ingen överblick, inga resurser att agera. Som jag sagt tidigare är det några som tjänar otroliga pengar på den här hanteringen. Jag läste att någon irriterat sig på att polis och hamnpolis använder handskar och munskydd. Dock är det en sanning att man fått in åtskilliga personer med smittsamma sjukdomar de senaste åren, tuberkulos nämnes särskilt. Otillräckliga resurser att undersöka alla dem som kommer , tyvärr. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |