![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() ![]() Det jag mödosamt stavat mig igenom med hjälp av google translate när administrationen på mina favoritöar lagt ut något på sin web eller fb har gjort mig förvånad över hur otroligt olika vi är. Greker målar med orden, jag har förbluffat tagit mig igenom hela skärmsidor med högtidliga formuleringar för att till slut hitta EN mening som är textens konkreta substans. När vi kommer med vår svenska rejäla tydlighet och rakhet riskerar kulturkrocken bli rena överfallet. Ur grekens synvinkel. |
|
|
||||
|
||||
|
Vilken lycka! Idag vid tiotiden, just innan vi skulle gå upp till W.E, då krafsade det på vårt studiofönster och ett hungrigt jamande hördes. Där stod Haristotte Junior med hungriga ögon. Arne genast in till kylskåpet att hälla över en burk tonfisk i olja på en asiett. Kvickt ut till det skygga men hungriga djuret. Skyggheten avklingade när doften av tonfisk kändes. Katten har samma färgteckning som Haris-Totte, men är bara en sex- sju månader gammal. Kattkraken drog tacksamt i sig hela tonfiskportionen, och lade sig därefter förnöjt att njuta på vår dörrmatta. Arne och Birgitta |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Arne - om du får möjlighet att ta upp saken med borgmästaren så tror jag att du måste lägga dina ord väldigt väl. Egentligen är det nog självklart varför öarna inte har en välorganiserad bilskrot - även om nu Kreta är en stor ö och borde kunna ha det. Chania har det ju, som du fått veta, men det kostar ändå skjortan. Öarna har helt enkelt inte möjlighet att ha en ordentlig bilskrot. Sedan tror jag att vi som turister ska vara jäkligt försiktiga med att tala om för greker vad de borde göra och vilka som borde tas efter. När jag var på Tilos för ett par år sedan fick jag höra att kommunens anställda inte fått lön på tre månader. Om det var sant vet jag inte - men om det stämmer så är riskerar det uppfattas som än mer förmätet att vi turister engagerar oss i enskilda frågor och försöker tala fastboende "till rätta". Det gjorde att jag senare lät bli att skriva under en petition, organiserad av expats, om att kommunen borde röja en raserad vandringsled. Den kanske var öns politiska lednings minsta bekymmer ... |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
![]() Citat:
![]() Citat:
|
|
|