![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men det finns alltid en liten minoritet inom alla områden som totalt vägrar att ta in fakta. Att få Carl B Hamilton och Jan Björklund att ändra uppfattning om euron är ett hopplöst projekt. Om de inte ändrat sig nu, vad ska då krävas. Jag har i andra trådar i forumet hävdat att valuta och politisk makt måste följas åt och med en flytande växelkurs. Man har då en frisk och sund ekonomisk mekanism som hela tiden signalerar nationens skötsel av sitt fögderi. Och konsekvenserna av såväl god skötsel som misskötsel hamnar där de hör hemma, d v s i knät på respektive nation. Det är för mig en glasklar självklarhet, och därmed är också en valutaunion som inte sammanfaller med en politisk union för mig vansinne. Märk väl, det behöver inte vara något fel på EU. Det är valutaunionen som är ett stolleprov. På lång sikt kommer medlemsländerna i valutaunionen att förr eller senare ställas inför valet att endera upplösa valutaunionen, eller att låta det gå vidare i en total politisk union. Hade man presenterat den konsekvensen vid införandet av euron så hade nog inte många länder hängt på. Men, för eller emot valutaunionen, det är ju egentligen en ovidkommande fråga i nuläget. Grekland är tyvärr en av nationerna som sitter i eländet. Och det visar ju sig att vägen ut är betydligt tråkigare än vägen in. Masse |
|
||||
|
||||
![]()
RobEri: jaså Carl B och JB, dem hade jag missat
![]() Masse: bra inlägg. ![]() http://www.svd.se/europrojektet-ar-d...a-riktigt-illa |
|
||||
|
||||
![]()
I dagens DN finns en öppenhjärtig intervju med Yanis Varoufakis. Observera att intervjun gjordes innan överenskommelsen i måndags.
Intervjun finns att läsa här. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ända sedan den här mannen äntrade den offentliga scenen har jag varit nyfiken på att veta mera om honom, och tilltalats av hans raka och konkreta resonemang. Den här artikeln bidrog ytterligare till det med många tänkvärda synpunkter. På något sätt får han mig att tänka på "Kejsarens nya kläder" när euron kommer på tal. Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dock skiljer vi oss på en punkt när han i artikeln skriver: "Det har ofta hävdats att en anledning till eurokrisen är det inte går att ha monetär union utan fiskal union. Det är inte helt korrekt. Även utan fiskal union skulle en monetär union kunna fås att fungera med fungerande spelregler om hur nationella aktörer får bedriva sin finanspolitik, främst i frågor rörande budgetunderskott." Jovisst, om FUNGERANDE sådana spelregler hade funnits. "Tulipanaros" säger jag! De finns inte och kommer aldrig att finnas varaktigt över lång tid. Förr eller senare dyker alltid några kreativa aktörer upp, som tror sig ha hittat sätt att kringgå sådana regler. Och då blir priset högt! Ordet FUNGERANDE är den springande punkten, och något som enligt min uppfattning får hänvisas till drömmare och/eller fanatiker. Dessutom är jag övertygad om att det inte ens skulle räcka med en fiskal union utan det krävs en total politisk union för att en valutaunion ska fungera och hålla över tid. Masse |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Om jag inte minns fel så stipulerades att inget land skulle ha mer är 60 % skuld av BNP, samt aldrig mer än 3 % i underskott av BNP. Hur många länder inom Euro zonen skulle klara detta idag ![]() Jag tappade förtroende för Eurozonen när alla länder började bryta mot de regler man satte upp. Nu är vi där vi är, och någon enkel lösning ur detta kan jag inte se. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|