![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för den rapporten Janne! Är inte det Stelios utflyktsbåt på bilden? Jag förstår att ni inte ville åka över med den båten, i det vädret.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag tyckte också att det var Stelios båt...Den är ju fin, men bara till utflykter runt ön. Jag vet att han ibland gjort utflykter till Nissyros med den, men det har ofta blivit inställt pga vädret vad jag förstått.
Vi hade i alla fall FEDON förra året..Helt Ok båt! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Den skulle inte jag åka med ända till Rhodos oavsett väder.
|
|
||||
|
||||
![]()
Fast det var en rätt mysig känsla inledningsvis. Klockan 6 på morgonen i mitten av oktober är det alldeles kolmörkt. Och stjärnhimlen var fantastisk att titta på. Men den mysiga känslan försvann snabbt när de första vågorna började slå in över oss. Båten funkar nog som badbåt runt Tilos, men inte ändå till Rhodos.
I Rhodos hamn såg vi Sea Star ligga förtöjd vid en kaj. Hon såg ganska ensam och övergiven ut. Tråkigt att se. Hoppas man kan få henne i trafik till nästa säsong. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Stelios båt har gjort några turer till Rhodos för olika charterarrangörer under säsongen efter vad jag hört, det har fungerat. Men det måste förstås vara bra väder.
JanneG, det låter lite skumt med den 4 oktober. Samma morgon gick Express Nikos, den båt Apollo och Ving använt hela säsongen, över från Tilos till Rhodos utan problem. Visst KAN det ha blåst upp under dagen men ... Sea Star är inte aktuell igen. Det senaste jag hört handlar om en båt från Nisyros, den ser ut ungefär som Express Nikos men jag har svårt att bedöma storleken. Dock behövs regeringsbeslut om subventioner och tillstånd och allting har försenats av den politiska krisen, nyval mm. Att Ving nyss öppnat bokningen för Tilos borde ändå innebära att de fått något slags positivt besked från Tilos som de litar på. Innan det sade någon på Tilos att Thomas Cook inte ville öppna resmålet för nästa säsong innan båtfrågan var löst. Dock: jag tror inte att båtfrågan ÄR löst. Men kanske på väg. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det är den som var den senaste jag hörde om.
|
|
||||
|
||||
![]()
Den har vi åkt med några gånger. Helt okej i bra väder, men den förde ett jäkla oväsen, och det kändes som om vi satt i en buss.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja du Inkfish, det låter lite skumt med båten den 4/10.
De resenärer som skulle hem 4/10 hade fått åka över till Rhodos redan dagen innan. Enligt Vings representant. Måste kännas snopet och tråkigt att få en dag kortare på Tilos när man väl kommit in i en behaglig lunk. Jag gissar att väderprognosen var dålig och att Ving tog det säkra före det osäkra och ordnade transport med stora båtar. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Annki förresten - om folk tvingats åka på lördagar, har Ving alltså chartrat båt då? Det går ju ingen båt från Tilos på lördagar annars (om det inte finns en båt mitt i högsäsong, det har jag inte koll på).
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Haha, ja det är klart!
![]() Men det är obegripligt varför Ving påstod att båten inte gått på morgonen. Vi vet ju att den gjorde det. Dock, det kan ha blåst upp under dagen. På lördagen höll jag koll för min väns räkning på vindsajten Poseidon, den visade på en lugn söndagmorgon och sedan mer vind tidig eftermiddag. Det KAN ju hända att Express Nikos fått en väderprognos som inte kändes säker. Men den förklaringen besväras lite av Vings lögn om morgonbåten. Och hur de kan förlita sig på en liten kaik som Stelios så sent som den 11 oktober är snudd på kriminellt. Visserligen är Stelios en omvittnat fantastisk sjökapten - men sådana risker tar bara inte en stor researrangör. Herregud om något hade hänt ... |
|
||||
|
||||
![]()
Det är knappt man tror det är sant. Efter att ha läst senaste infon från Annki och Inkfish fick jag och hustrun sätta oss ner och fundera över vad Vings representant egentligen hade sagt. Kunde vi ha missförstått det hela fullständigt? Man vill ju inte gärna tro att man blivit totalt felinformerad. Men faktum kvarstår:
Vid ankomsten till Rhodos flygplats sa hon att det var ändrade planer. P.g.a. kraftig blåst hade båten inte kunnat lämna Tilos på söndagsmorgonen och de resenärer som skulle hem från Tilos hade åkt redan på lördagen. Därefter fick vi ett nytt "schema" i näven och transporterades till Hotel Constantin i Rhodos stad för övernattning. Dessutom fick vi en blankett att fylla i för att få ersättning för att vi missade en dag på Tilos. Och se, det fungerade alldeles utmärkt. När vi kom hem hade vi fått en "dygnsersättning" på drygt 1500:- insatt på bankkontot. Fast den hade vi kunnat vara utan, det hade varit bättre att komma ut till Tilos direkt. Angående båtvalet för hemtransporten så skrev vi till Ving och påtalade att en så liten båt inte är lämplig. Idag har vi fått svar, och Ving håller med och ska framföra till sin agent på Rhodos/Tilos att de inte får använda liknande båtar framöver. Tjaa, vet inte vad man ska säga egentligen om det hela. Egentligen började jag skriva om hemresan som en "kul grej" som ju slutade på ett bra sätt. Men sedan har det bara eskalerat. Det känns inte helt ok att Ving kört med dolda kort. Men, vi hade 5 fantastiska dagar på Tilos. Lagom varmt sol, ingen blåst!, fina vandringar, bra snorkling och god mat. Bättre att vårda det minnet än att hetsa upp sig på Ving. Så får det bli. Och Tilos kommer vi tillbaka till. På ett eller annat sätt. |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, det är ju rätt, ingen idé att låta det överskugga en fin semester. Men det är helt otroligt att de ljuger!
Jag kollade i min mobil nu. 06.50 svensk tid den 4 okt fick jag sms från min vän som då var ombord på Nikos Express, han skrev t ex att våghöjden var 30 cm. Knappast orkan alltså. En timme senare fick jag ett nytt sms, då satt han i en taxi på väg från Kamiros Skala till Rhodos stad. Överresan hade alltså tagit ungefär 2,5 tim vilket med den båten tyder på att det varit lugn sjö. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har frågat honom om det blåste upp senare på Rhodos där han tillbringade dagen. Men han höll sig i krokarna vid Windy Beach och där blåser det ju jämt så han har ingen riktig uppfattning. När han kom till flygplatsen på kvällen var havet dock lugnt. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
För egen del är jag dock nöjd med att ha köpt reguljärbiljetter som synkar med Diagoras nästa år, åker man på egen hand behöver man pålitliga båtförbindelser. Man slipper dessutom dyr taxi till Kamiros Skala och överprisad båtbiljett som det varit den här säsongen. Fast blir Panagia Spiliani av så är meningen att hon ska gå från Rhodos stad, efter vad det sagts mig. (För min del gäller nu att Blue Star inte ändrar tidtabellen nästa år ...) |
|
|||
|
|||
![]()
"Så underbart det är när resorna med Ving till Tilos är släppta. Då är det bara...och trycka på boka-knappen."
(Hur citerar man med Kalimeras verktyg, förresten?) Ååå, det borde vara olagligt att skriva så ![]() Framförallt när VI har beslutat oss för att endast ha en Sverigesemester ![]() Tilos tog oss med storm vid vårt första besök där i somras. Vi lever med minnena i vardagen av denna underbara plats. Ta med oss till Tilos i era tankar, ni som åker dit. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har sökt Tilos 2 veckor i höst från Malmö, men dit går bara enveckorsresor. Vi har ju senast 2012 åkt 14 dagar från Malmö och jag är säker på att det fanns förra året. Vet någon orsaken? Ving har lagt ner Tilos helt från Kalmar.
Nu bokade jag en Tinosresa i oktober istället på 14 dagar, men det är ju synd om Tilos plockas bort mer och mer...Kanske beror det på båtstrulet?? Lissi |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|