Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-26, 17:08
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: Tilos 2016

Citat:
Ursprungligen postat av JanneG Visa inlägg
Ja du Inkfish, det låter lite skumt med båten den 4/10.
De resenärer som skulle hem 4/10 hade fått åka över till Rhodos redan dagen innan. Enligt Vings representant. Måste kännas snopet och tråkigt att få en dag kortare på Tilos när man väl kommit in i en behaglig lunk.
Jag gissar att väderprognosen var dålig och att Ving tog det säkra före det osäkra och ordnade transport med stora båtar.
Den informationen stämmer inte. Express Nikos kom till Tilos på lördag kväll och låg i hamn där över natten, som den brukar. På morgonen 4/10 avgick den till Kamiros Skala på Rhodos, med både Apollo- och Vingresenärer. Jag var själv nere vid båten och vinkade av goda vänner som reste hem. Däremot har det vid några få tillfällen i sommar hänt att resenärer fått lämna Tilos redan på lördag, och det har då berott på hårt väder. Märkligt av Vings representant att ge den informationen.
Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 12:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Annki förresten - om folk tvingats åka på lördagar, har Ving alltså chartrat båt då? Det går ju ingen båt från Tilos på lördagar annars (om det inte finns en båt mitt i högsäsong, det har jag inte koll på).
Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 16:11
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Annki förresten - om folk tvingats åka på lördagar, har Ving alltså chartrat båt då? Det går ju ingen båt från Tilos på lördagar annars (om det inte finns en båt mitt i högsäsong, det har jag inte koll på).
De gånger det hänt i sommar har Express Nikos anlänt till Tilos redan på lördag morgon, för att ta med resenärerna på eftermiddagen till Kamiros Skala på Rhodos. Kapten Nikos har haft koll på väderutsikterna!
Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 17:24
inkfishs avatar

Haha, ja det är klart! Då förstår jag.

Men det är obegripligt varför Ving påstod att båten inte gått på morgonen. Vi vet ju att den gjorde det.

Dock, det kan ha blåst upp under dagen. På lördagen höll jag koll för min väns räkning på vindsajten Poseidon, den visade på en lugn söndagmorgon och sedan mer vind tidig eftermiddag. Det KAN ju hända att Express Nikos fått en väderprognos som inte kändes säker. Men den förklaringen besväras lite av Vings lögn om morgonbåten.

Och hur de kan förlita sig på en liten kaik som Stelios så sent som den 11 oktober är snudd på kriminellt. Visserligen är Stelios en omvittnat fantastisk sjökapten - men sådana risker tar bara inte en stor researrangör. Herregud om något hade hänt ...
Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 21:53
JanneGs avatar
JanneG JanneG är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2015

Det är knappt man tror det är sant. Efter att ha läst senaste infon från Annki och Inkfish fick jag och hustrun sätta oss ner och fundera över vad Vings representant egentligen hade sagt. Kunde vi ha missförstått det hela fullständigt? Man vill ju inte gärna tro att man blivit totalt felinformerad. Men faktum kvarstår:
Vid ankomsten till Rhodos flygplats sa hon att det var ändrade planer. P.g.a. kraftig blåst hade båten inte kunnat lämna Tilos på söndagsmorgonen och de resenärer som skulle hem från Tilos hade åkt redan på lördagen.
Därefter fick vi ett nytt "schema" i näven och transporterades till Hotel Constantin i Rhodos stad för övernattning. Dessutom fick vi en blankett att fylla i för att få ersättning för att vi missade en dag på Tilos.
Och se, det fungerade alldeles utmärkt. När vi kom hem hade vi fått en "dygnsersättning" på drygt 1500:- insatt på bankkontot.
Fast den hade vi kunnat vara utan, det hade varit bättre att komma ut till Tilos direkt.

Angående båtvalet för hemtransporten så skrev vi till Ving och påtalade att en så liten båt inte är lämplig. Idag har vi fått svar, och Ving håller med och ska framföra till sin agent på Rhodos/Tilos att de inte får använda liknande båtar framöver.

Tjaa, vet inte vad man ska säga egentligen om det hela. Egentligen började jag skriva om hemresan som en "kul grej" som ju slutade på ett bra sätt.
Men sedan har det bara eskalerat.
Det känns inte helt ok att Ving kört med dolda kort.

Men, vi hade 5 fantastiska dagar på Tilos. Lagom varmt sol, ingen blåst!, fina vandringar, bra snorkling och god mat.
Bättre att vårda det minnet än att hetsa upp sig på Ving.
Så får det bli.
Och Tilos kommer vi tillbaka till. På ett eller annat sätt.
Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 22:05
inkfishs avatar

Nej, det är ju rätt, ingen idé att låta det överskugga en fin semester. Men det är helt otroligt att de ljuger!

Jag kollade i min mobil nu. 06.50 svensk tid den 4 okt fick jag sms från min vän som då var ombord på Nikos Express, han skrev t ex att våghöjden var 30 cm. Knappast orkan alltså.

En timme senare fick jag ett nytt sms, då satt han i en taxi på väg från Kamiros Skala till Rhodos stad. Överresan hade alltså tagit ungefär 2,5 tim vilket med den båten tyder på att det varit lugn sjö.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:48.