Sv: Mörka moln...
Vår 2012 gjorde jag en bussresa i Turkiet och besökte historiska platser i "Anatolien", platser som Efesos, Kusadasi, Pamukkale, Hierapolis, Pergamon, Troja, etc. Resesällskapet bodde alltid på 4 eller 5-stjärnor hotell, nästan alla ryskägda. Service på dessa hotell var under all kritik, språkkunskap usel, rummen i förfall, stinkande toaletter, inrökta mattor, trasiga soffgrupper och fåtöljer i receptionen, skräpiga bakgårdar, o s v.
Pratade med flera lokala guider och chaufförer och de berättade att ryskägda ekonomiska intressen i Turkiet inom hotell- och fastighetsnäring, samt turism i allmänhet, var betydande och växte lavinartat. Detta var alltså 2012. Men det som var gemensamt för alla ryskägda investeringar i Turkiet var pengatvätt (enligt källorna som nämndes ovan).
Det kan kanske förklara varför 4-5 stjärnor hotell körs i botten. Jag gissar att det blir som vanligt, d v s när bara smulor återstår då säljes verksamheten vidare.
Det jag vill säga med detta är följande: Putin samt starka ryskägda ekonomiska intressen har mycket, väldigt mycket, att förlora på en långvarig konflikt med Turkiet...
|