![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Så mitt tips är: Omelett med härliga lokala grönsaker till. Till efterrätt vattenmelon. Krämig youghurt med timjanshongshonung till också om man inte blev helt mätt. Tuc-kex och vin till kvällningen. Chips med "rigani" - oregano. Kali orexi och jamas på balkongen! ![]() Nästa dag blir det dubbelt så kul att äta ute. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi fixar vår frukost, men äter både lunch och middag ute. Nästan alltid. Det är nog det vi gillar mest på våra resor. Alla matupplevelser.
Om lunchen blev väl påkostad, kanske det "bara" bli gyros på kvällen. Dock brukar vi inte lägga jättemycket pengar på boendet. Så tänker vi ![]() Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Som jag skrev ovan äter vi i regel hemma endast när vädret är dåligt. På Amorgos har vi gjort det flera gånger.
Så här såg det ut en gång när det stormade. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag håller med om att det där med att gå ut och äta på kvällen är en riktig högtidsstund. Maten har en stor plats i semestrandet.
Sitter ibland och och pratar om vart vi ska gå och vad vi vill äta redan vid frukosten ![]() Om vi gör mat "hemma" brukar det vara i slutet på vistelsen men absolut inte sista kvällen för dåååå ska det frossas...igen ![]() / Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Reser oftast i augusti/september o då är det så varmt att matlusten minskar! Frukost fixar man själv, men lunch hoppar jag alltid över - får bli en flaska vatten, en näve Sultaninadruvor samt lite pistagenötter för att upprätthålla saltbalansen. På kvällen blir det alltid någon Taverna vid 22-23 tiden med rejäl middag o lite gott lokalt vin. De få kvällar som man möjligen känner sig för trött för att gå ut o äta tillåter inte lägenhetsköket någon mer avancerad kokkonst utan då brukar jag laga en fransk omelett, fylld med stekt grekiskt varmrökt bacon o några skivor ost. Går snabbt o lätt att fixa även med primitiv köksutrustning!
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi har oftast tagit med en liten platt campinggrill, eftersom vi när vi arbetade bodde 3-4 veckor i Grekland o gillar att sitta ute på "egna" altanen. Grillen slängde vi när vi åkte hem. Vi har bara bott på vanliga hotell någon dag under våra 25 år i Grekland. Nu har vi tillgång till modernt kök och äter ungefär samma som hemma. Bara det att alla råvaror är dagsfärska.
|
|
||||
|
||||
![]()
Bor alltid studio, med kokmöjligheter. Laga frukost är ju en njutning, ett morgonbad, & o till bageriet o köpa bröd. Frukost med brödet, yoghurt, honung, frukt. Kaffe förstås. Plus annat som finns i kylskåpet, ägg, juice. Om vi är nära boendet vid lunch så gör v iden, ser ungefär likadan ut som frukosten . Är vi ute, på vandring tex. Så har vi matsäck med, är vi vid en strand så kan det bli en cantinalunch. Middag alltid ute, är ju en del av resans njutning, var ska vi äta ikväll?
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|