![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Idag rapporteras 2056 nya fall av Covid-19 i Grekland.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
2010-10-27:
Citat:
Oj oj oj! Antalet IVA-fall ökar väldigt snabbt! Är det någon som vet hur många IVA-platser man har i Grekland? Masse |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ingen säker statistik att referera till, men jag har för mig att Grekland och Sverige har ung lika många IVA-platser per 100.000 inv. Strax under 6, tror jag. Tror vi ligger lägst i EU, möjligen ligger Portugal lägre?
Kollade antalet "ordinarie" IVA platser i Stockholm nu, ej Covid-läge. Ca130-140 st, vilket ju stämmer ganska bra med Region Stockholms ca 2,2 milj inv. Sedan kan naturligtvis standarden skilja dig åt. Och vi lyckades ju tänja och utöka IVA kapaciteten enormt i Sverige i våras. Antalet platser flerdubblades, åtminstone här i Stockholm. Om Grekland klarar detsamma återstår att se! |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
I mars 2020 hevdet helseministeren i Norge at tallet var 4,8 for intensivplasser. (På det tidspunktet var det visstnok kun Skottland som lå under oss). 4,8 ble kritisert som for høyt og ikke troverdig av intensivlege (som hadde foretatt en undersøkelse av forholdene). Han mente bl.a. at oksygenapparater er en sentral forutsetning for å kunne høre innunder begrepet. Så tall og statistikk kan presenteres og forstås på ulike måter. ![]() ![]() Senast redigerad av malou den 2020-11-01 klockan 11:28. |
|
||||
|
||||
![]()
Det verkar som att det är med IVA-platser som med Covid19-fall. Varje land har sin egen tolkning av begreppen och därav följer att trovärdigheten i statistiken svajar betänkligt.
Masse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"According to media reports on Friday, there are 974 ICU beds across the country. 288 of them are reserved for Covid patients and 151 were currently occupied (by Friday" Alla intagna i intensivvård är ju inte intuberade, så den siffran skiljer sig en del. De 135 som Janne anger är som jag förstår de som är intuberade. Maria |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Här finns gårdagens siffror nedbrutna på regioner och öar. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|