Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal igår, 16:49
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard För någon vecka sedan

Har just kommit fram till hotellet som ligger i utkanten av byn Petra på ön Lesvos. Det första jag ser är flertalet hus och en brant backe. Ber en stilla bön: måtte vi inte - jag och dottern - bo högst upp. 🥵 Vi hamnar näst högst upp. Backen upp är lång och brant, sista biten brutal.
En stund senare ligger jag vid poolen, i skuggan av ett parasoll, med en ljudbok i öronen. Efter bara några minuter sover båda mina öron.

Mot kvällningen promenerar vi in till byn just som solens sista strålar kryper ner bakom ön rabbit island. På en klippa mitt i byn reser sig 1700-tals kyrkan Panagia Glykofilousa. Värmen och mörkret gör att vi avstår de 114 stegen.
Gränderna med överfulla barer, caféer och butiker lockar inte, inte heller ”gyrosstället” dit folk köar. Vi fortsätter förbi kyrkan och in bland mörka gränder där vi får sällskap av katter.
Plötsligt ser jag ett ljus bortom mörkret och när vi närmar oss uppenbarar sig en ensam taverna, och utanför ett 10-tal bord.
Mitt hjärta tar ett skutt. 💓
Det gör inget att vi får vänta länge på maten - två i köket och en serverar - mina keftedes är några av de godaste jag ätit i Grekland.
Tack Kostas taverna! Och tack alla katter som visade vägen och gjorde oss sällskap.

Kommer att lägga ut bilder på kalimera facebook.

En vecka efter att vi kommit hem, tvättat och packat om är jag och min man nu på Tilos.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:05.