Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-06, 14:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Sv: billigaste/dyraste rummen

Hur gör de vid prissättningen tro?
Standarden och storleken på boendet varierar ju en hel del, det kanske är därför man flera gånger bott bättre än tidigare, alltså upplever att man fått mer för samma peng?
Nåväl, innan man varit iväg så vet man ju inte vad man kan förvänta sig och när man rest ett tag så vet man vilken standard man inte vill ha, så var/är det för oss i alla fall.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2006-06-06, 15:22
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

[quote=Hellen]Hur gör de vid prissättningen tro?
Standarden och storleken på boendet varierar ju en hel del, det kanske är därför man flera gånger bott bättre än tidigare, alltså upplever att man fått mer för samma peng?

Ja, prissättningen blir nog ganska generell. Pensionatägarna själva har naturlligtvis dödskoll på vilka hus som är finast och detta kan faktiskt förändras ganska radikalt från år till år. Även om de mest grundläggande kvaliteterna ofta är de samma. Dubbelsäng, WC och Dusch och ev balkong.
Att vattnet sedan strilar långsamt, att discot ligger nästgård och att granntuppen älskar tidiga mornar upptäcker man tyvärr för sent. Många kanske då byter, men lika många biter nog ihop och bor kvar de dagar man bestämt från början.
För tillfälliga besökare betyder skillnaderna inte så mycket eftersom man kanske bara tittar på ett, det första, alternativet som erbjuds. För återkommande resenärer, oavsett ö, blir det förståss annorlunda. De har bättre översikt och vet var guldkornen, de prisvärda, finns.
Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 03:47
Evie Evie är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Åker snart till Grekland och inläggen om rumspriser får mig att minnas mindre roliga incidenter i Greklandssemestrandet. Och dit hör rumstjafset.

Det ena är nån slags allmän oinsikt om kvalitetstänkandet som många turister faktiskt har med sig. Högre pris, bättre standard. Bättre läge, högre pris. Ok. Men samma 35-40 oavsett standard? Nja.

Man blir också trött på att höra snacket om högsäsong, när man kommer till ett tomt hotell med för höga priser.
Sänk priset, fyll hotellet! Nej, man bestämt vad man vill ha, så gäller det - ävenså om hotellet får stå tomt.

"Don't tell anyone", säger vår hotellägare på Antiparos. Det säger han till alla som hyr av honom. "Special price for you". Ni som varit där vet vem det är.

21-25 euro tog han förra året för ett dubbelrum i hamnen och det är väl rimligt. Andra hotell på Antiparos har likvärdig standard men sämre läge och tar 35-40. Av nån anledning är folk ofta lojala mot dem de hyr av fastän de alltid blivit blåsta, och fastän de fått reda på hur mycket mindre andra betalar för sina rum. Som är både bättre och billigare.

När jag kommer till ön kommer han alltid till mötes, även om man inte sagt nåt om när man anländer. Det är så pyttigt där. Man kollar runt vad han har ledigt och förhandlar. Nja, mm. Ok. Efter 10 år på ön vet man någorlunda vilka som är griniga och tråkiga, och inte minst snåla, och vilka som det går att diskutera med.
Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 06:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Billigaste jag bott är 15 euro mitt i augusti för en natt i Parikia med delad toalett och kyrkklockan som granne. I övrigt är det svårt att göra jämförelser. Där jag bott i år har det varit bättre tillgång på varmt vatten, bra balkonger, bra grundstädat och med något litet undantag daglig bra städning. Duschdraperier, tvål, AC, vattenkokare eller spis, tom ugn på ett ställe. Fina trädgårdar, inte allt för hårda sängar på ett ställe så fräscht att det hade gått att äta på golvet. Ganska sköna kuddar, trevligt värdfolk och naturligtvis bra kylskåp med frysfack.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 09:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Evie, kan nog gissa vem du menar, kan det vara "micket fiin uutsikt"
Hade du inte nämnt hamnen så hade jag haft två alternativ till.

// Helén
Svara med citat
Gammal 2006-07-06, 01:38
opas avatar
opa opa är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

hemma igen.
fick finfina lägenheter med havsutsikt för mellan 15-18 euro. visade sig att jag hade näsa för att pruta iallafall.
tack för all hjälp även om tråden kom av sig rejält ibland, med det är ju så det är här på kalimera.nu.
tack tack
/opa
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37.