Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Visa resultat för omröstning: Vilken är din favoritstrand på Karpathos?
Achata 3 2.11%
Agios Nikolaous 3 2.11%
Amopi 23 16.20%
Apela 24 16.90%
Diakofti 2 1.41%
Kyra Panagia 6 4.23%
Lefkos 17 11.97%
Pigadia 5 3.52%
Annan strand 6 4.23%
Har inte varit på Karpathos 53 37.32%
Antal röster: 142. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-01, 14:05
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Kato Lakkos - dit går det badbåt. Jag har NÄSTAN varit i land där.. Den dan jag var där med båt i höstas blåste det så att det inte gick att lägga till, angörningsplatsen är minst sagt provisorisk
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-01, 20:19
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Ja just det, vid närmare eftertanke var det nog en badbåt som plockade upp ett par där en dag. Kan tänka mig att det inte är den bästa angörningsplatsen.
Kanske bättre att åka moppe på branta grusvägar ändå .
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-06, 14:49
Spido Spido är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 13
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Jeg stemte Apella, men vi fant en egen liten strand noen km nord for den som var helt nydelig. Jeg tror den må ligge innenfor/litt sør for Agios Minos (som jeg ikke har vært). Vi kjørte iallefall ned til høyre ved Spoa og fant en vei til høyre derfra. Måtte gå gjennom olivenlunder for å komme ned til sjøen.

Ammopi var fin den, men alt for mye folk og den finkornede sanden føk inn overalt da det blåste.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-08-24, 13:42
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Citat:
Ursprungligen postat av Spido
vi fant en egen liten strand noen km nord for den som var helt nydelig. Jeg tror den må ligge innenfor/litt sør for Agios Minos (som jeg ikke har vært). Vi kjørte iallefall ned til høyre ved Spoa og fant en vei til høyre derfra. Måtte gå gjennom olivenlunder for å komme ned til sjøen.
Nu har jag äntligen hittat min Karpathos-karta!!

Om ni körde höger i Spoa borde ni ha kommit till Agios Nikolaos. Det är en bit norr om Apela och ganska långt söder om Agios Minas. Vägen till AM börjar ca 10 km norr om Spoa och från den korsningen är det drygt 3,5 km åt nordöst till stranden, enligt avståndsangivelserna. Från Spoa till AN verkar det vara ca 4,5 km i sydöstlig riktning. Apela ligger i viken strax söderut, i södra delen av viken.

Har du någon bild därifrån? Skulle vara roligt att se!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-26, 07:39
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Har någon besökt Agios Minas riktigt nyligen? Typ i år eller i fjol? Är den värd ett besök och i vilket skick är vägen dit just nu? Går båten Zackarias dit fortfarande?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-26, 07:42
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Apella!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-07-26, 09:23
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 625
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Förra sommaren åkte vi dit med den båten och tyckte mycket om strandenFint att det fanns lite träd man kunde söka skugga vid behov.
Det fanns en "mini taverna" där man kunde köpa mat ifall man ville. Besättningen hade matvarorna med sig.

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-07-26, 09:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos bästa strand

...personligen är jag inte så strand-intresserad, men om jag nu skulle gradera dom få stränder jag bebadat under åren på Karpathos, så är stranden nedanför Taverna under the trees fin...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-07-26, 17:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 625
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Det blev barnbarnets och hennes kompis favoritstrand förra sommarenDär lekte dom i härliga vågor timmar i sträck
Jag fick en smäll på axeln av första vågen så det var inte så mycket för mig. Inte för småbarn heller just dom dagarna i allafall

Riitta
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-07-27, 10:57
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Karpathos bästa strand

...första gången jag badade där nedanför Tut (taverna under the trees), så träffade jag en grek som jag hade sett dagen innan på en spelning i Othos, där bröderna Panaretos uppträdde.Killen hade med en hembyggd fiol som jag fick provspela, och hur det nu var så träffades vi i havet....Nå, när vi stod där och språkade så var det nåt som nafsade mej på benen, och det visade sej vara en ganska liten fisk, eller om dom var flera, lite svårt att se....Av någon anledning gillade dom mina smala påkar och var riktigt på "hugget",s.a.s....
Mikke
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-07-27, 19:26
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Mina favoriter på Karpathos är helt klart:

- Votsalakia - my favourite!
- Lakki Beach (försök att hitta mindre/lugnare strand om du kan...)

Apella skulle vara så fint men inte var det lika fint som dessa två...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-10-26, 09:55
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Karpathos bästa strand

Efter att ha varit 2 ggr till ön, måste jag säga att jag börjat gilla Achata skarpt. Det jag gillar med den är att den är smal och omgiven av klippor. Dvs det blåser inte så mycket där. Dessutom gillar jag småstenarna, man slipper sand mellan tårna :-) Stranden är ännu också ganska okomersialiserad, bara en 'taverna'. Detta varar dock antagligen inte så länge till, nu när vägen asfalterats ända fram :-(
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT