![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
" jeg synes "drapstrusler" (og bejubling av dem) ikke hører hjemme i en debatt. Jeg skulle ønske vi kunne behandle hverandre med respekt. Kun om jeg hadde sagt (noe så dumt som) at jeg har tenkt å kjøre gjennom Sverige i fylla for å bevise at det går bra, ja så kunne øksekommentaren være på sin plass. "
Genom att argumentera för mer alkohol i trafiken har du enligt mitt sätt att se saken visat att du gärna skulle köra lite berusad ibland. Om du kör berusad i närheten av mig eller de mina anser jag att du av ren egoism eller dumhet hotar oss till liv och lem på riktigt och inte symboliskt. Och Du kräver respekt? //PO |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tips på några resmål:
Kongo, Komorerna, Togo, Dominikanska Republiken, Etiopien, Laos - har ingen lagstiftning som förbjuder bilkörning under alkoholpåverkan. Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Rattfylleri //PO |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Som man söker får man svar!?
Jag googlade på "rattfylleriolyckor statistik" och hittade bla. följande sida från vårt kära och erkänt lika törstiga grannland Finland. ![]() Några snabba klipp därur: "Enligt undersökningar som utförts av det amerikanska National Insitute on Alcohol Abuse and Alcoholism (NIAAA) har man inte funnit någon sådan nedre gräns för alkoholhalten i blodet, där köregenskaperna inte alls skulle ha försvagats. Redan en berusning på 0,1-0,2 promille påverkar i någon mån funktionerna." "Enligt flera undersökningar börjar problemen att fördela uppmärksamheten vid en berusning på nivån 0,2 promille. Jämfört med nyktra bilister ökar en berusning på 0,2 - 0,4 promille risken för olyckor med 1,4 gånger. " "Av de 18 - 20 åriga personer som omkommit eller skadats i trafiken har ca 30 procent haft en alkoholprocent på 0,1 - 1,1 promille i blodet" Du väljer att tro på vad du läser i kvällspressen eller på vad en polismästare inte har sett.. allt för att legitimera en helt onödig risk.. Engelsmännen har ett uttryck: "You are flogging a dead horse" //PO Senast redigerad av PO den 2006-09-09 klockan 13:15. Anledning: felstavning |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Dette har nå blitt så usaklig at jeg for egen del setter punktum her.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Rapporter som motsäger dina är alltså osakliga ?
Kom igen nu, försvara det! //PO |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jag sätter också punkt här
Innan själva punkten vill jag bara förtydliga några saker som jag inte vill lämna osagda. Mitt tidigare inlägg handlar inte om att förringa risker med alkohol eller att förhärliga själva bruket. Det tror jag inte någon i detta forum vill göra. Själv har jag nyligen drabbats av det på ett högst personligt plan (min äldste son blev oprovocerat knivskuren av ett okänt fyllo). Ingen av oss vill möta fyllerister i trafiken eller någon annanstans. Min poäng är att det finns inkonsekvenser i debatten om detta, och att de beror på vissa förenklingar (läs gärna mitt tidigare inlägg igen). Detta försökte jag framlägga, framför allt för att jag tyckte att Admirala blev orättvist påhoppad. Det tycker jag fortfarande, men jag inser att detta inte är en diskussion vi kan eller vill (tror jag) slutföra här. Jag förstår även att PO:s inlägg grundade sig på upprördhet (precis som mitt). Avsikter kan vara goda, men hur det sen faller ut i en forumdiskussion är en annan sak. Vi har alla mycket att lära om detta, inte minst jag. Förslår därför borgfred inom Kalimera (PO?) Härmed är forumdiskussionen avslutad för min del. Men skicka gärna ett privat meddelande om det finns mer att diskutera. Här kommer själva punkten för diskussionen. . Daniel A |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror inte heller att vi kommer längre här, jag accepterar att vi kan ha olika åsikter och språkbruk men jag kommer aldrig att kunna respektera den som försvarar att alkohol och trafik hör ihop.
//PO |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Jag har ingen ambition att driva debatten vidare om den känns avslutad, men har ändå något jag vill tillägga. Det du säger Tingstad att "Min poäng är att det finns inkonsekvenser i debatten om detta" är odiskutabelt. Frågan är; vad bör detta fatkum leda till? En ökad risktagning eller en reglering för att förhoppningsvis uppnå ökad säkerhet?
Till sist: Citat:
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Privat svar till Elisabet om detta/Daniel
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Nyss hemkommen från Grekland har jag med intresse läst den här tråden. Ni har ju lyckats skruva till den alldeles utomordentligt utan min hjälp
![]() ![]() ![]() Jag ska inte öppna upp diskutionen igen utan bara informera om en sak. Jag satt och pratade ett par kvällar med en god vän som har en klubb på Tinos. Hans 22-årige son var oftast med. (De är AUS-Greker och pratar flytande engelska.) Vi kom en kväll att prata om narkotika på öarna. Jag menade att det har ju funnits under lång tid på tex Ios och Myconos, men att det väl inte var ett problem på andra öar... De himlade med ögonen och frågade vad jag ville ha!!! Hasch, Amfetamin, Heroin, Kokain? Jag kan inte garantera sanningshalten i deras påstående att det skulle ta dem 20 min att hämta vad jag ville ha. (Frågan var ju hypoteteskt ställd eftersom de vet att jag inte ens i min vildaste fantasi skulle kunna tänka mig att använda någon sådan drog. Metaxa fungerar bra för mig...) Men de menade att det idag finns hur mycket droger som helst även ute på öarna. De sade att Grekland har ett snabbt växande narkotikaproblem. Något som funnits på fastlandet tidigare, men som nu även börjat sprida sig ut till öarna. Så det är inte bara alkoholberusade förare som är problem. Totalt avtrubbade narkotikaberusade förare är ännu farligare... I Sverige har vi en lagstiftning mot att köra berusad av narkotika, precis som med alkohol. Och den är inte SÅ gammal... Undrar om det finns i Grekland? Peter |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tyvärr stämmer det som du skriver Peter, här på fastlandet lite utanför Aten där jag bor, hittar ungarna ofta kanyler i skolan. Och jag vet att langarna går utanför högstadiet och luskar ut nya kunder.
Läskigt som sjutton är det. Monica |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|