Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-13, 22:27
Ana Ana är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Hur lär jag mig grekiska?

Hej,

Jag känner igen mig idag. Jag har faktiskt gått ett par ggr på en kurs men läraren var kass, inte pedagogisk alls. Jag har böcker hemma och dylikt men utan framgång.. Funderar på att söka efter privat lärare..
Svara med citat
Gammal 2007-02-20, 10:31
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hei. Jeg har nettopp kjøpt to CD-er fra Amazon: One-day Greek (Teach Yourself Languages) by Elisabeth Smith og Rapid Greek: 200+ Essential words and Phrases.... by Marion Lodge. Begge Cd-er går på gresk og engelsk, og de er veldig bra å lytte til, f.eks. mens du kjører bil eller gjør noe annet. Skulle ønske jeg hadde visst om disse for lenge siden. Veldig mye nyttig info å plukke opp her. Du lærer selvsagt ikke annet her enn vanlige fraser som du kanskje kunne klart å plukke opp på annen måte, men her lærer du også korrekt uttale. Hører du igjennom flere ganger, må vel noen av ordene sitte? Om du kan bare litt, eller er helt nybegynner, gir de stor inspirasjon til å lære mer. Jeg har forsøkt andre språkkurs på CD uten å få noe hjelp fra dem, men disse virker veldig lovende.
Vil du lære ordentlig gresk, er det nok ingen vei utenom å pugge Tror eneste måten er å melde seg på et kveldskurs. Jeg startet i høst og har så smått begynt å kunne lese og skrive litt greske bokstaver. Det var som å knekke "Da-Vinchi-koden", men plutselig forsto jeg og kan jeg bruke ordbøker med kun greske og latinske bokstaver, noe jeg ikke var i stand til før jeg startet på kurset. Tidligere måtte jeg ha de greske ordene oversatt bokstav for bokstav til våre latinske bokstaver før jeg kunne finne ut hva jeg skulle lete etter i ordbøkene. Jeg har l-a-n-g-t igjen før jeg behersker gresk, men synes det er veldig morsomt å lære seg et nytt språk, så foreløpig har lesing og pugging gått som en lek.
Lykke til til deg også. Hvis du vil lære, så klarer du det
Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 09:34

Nå har jeg fått testet mine innkjøpte cd-er, og kursene kan virkelig anbefales. Jeg hører på dem til og fra jobb og synes jeg har lært meg veldig mye. Dette var en morsom, enkel og relativt billig måte å komme i gang på. Prøv selv. Etter å ha blitt litt tryggere på det på det greske språket er det også kanskje lettere å melde seg på et kveldskurs.

Skal man lære gresk ordentlig, er det nok ingen vei utenom å lære seg både bokstaver og gramatikk, og det er da språkskolene er greie å ha.
Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 12:24
odynes avatar
odyne odyne är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Hej NaxosNille.
Var hittade du den cd-kursen? På en bokhandel, eller fann du den på internet?
För mig går det hyfsat, men det är svårt att få någon struktur när man inte får någon handledning. Jag vill ju lära mig ALLT! NU! Då är det lätt att det blir ingenting. Grammatiken har jag svårt att få grepp om på egen hand, skulle önska att någon förklarade för mig.
Jag formatterade om min dator för någon vecka sedan och kommer nu inte in på vissa sidor som jag använde mig av förut. Vet inte vad som hänt.
Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 13:31

Hei igjen Odyne.
Først til språk-cdene: Disse kan du kjøpe på nett fra bokhandelen Amazon. Bruk den engelske, så går forsendelsen veldig raskt (se mitt første innlegg for korrekt tittel på begge cder). De kan ganske sikkert skaffes fra andre steder også, det er bare å søke på nettet, men jeg har holdt meg til en bokhandel som jeg vet er seriøs.
Når det gjelder din pc som er omformatert, ligger nok problemet i at den har fått oppgradert sikkerheten og dermed brannmuren. Du burde snakke med en som vet litt mer enn meg om dette , men det er til en viss grad mulig å selv regulere hvor streng sikkerheten skal være. Dette kan f.eks. gjelde blokkering for pop-ups, cookies osv. Spør en datakyndig om litt hjelp.
Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 12:55
kardoula kardoula är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag tycker att Om man vill lära sig grekiska så får man låta det ta sin tid.
Som sagt först lära sig att böja i olika tempus och Jag Han Hon Den Det Vi NI Dom etc.
en/ett eller flera
Det är inte så svårt när man har börjar kommaigång

sen är ju grekiskan ett väldigt gammalt språk!!
kan ju förstå att Du blev lite snurrig när du får höra olika översättningar på en grekisk mening eller ett ord.
Men så är det.. ett ord kan betyda flera olika saker beroende på sammanhanget heheh
Jag har lärt mig tala grekiska genom ett evigt lyssnande på musik och så har jag varit en papegoja som har härmat min sambo och hans familj (som är greker)
jag gick 2-3terminer på grekiska för nybörjare och uppåt bara för att få in lite av gramatikförståelsen..

sen är det bara att lyssna härma skriva upp dom ord som fastnar i ditt huvud och leta upp i gr-sv lexokon.
ska amn börja slå upp alla ord så blir det bara en snabb inlärning tillfälligt o sen glömmer man det..
försök inte att tänka så mkt att du ska översätta allt ordagrant.
tex. aftokinito är bil eller Amaksi om man vill heheh
men afto = den kinito=rullar eller nåt sånt..
som du ser så är själv ordet inte BIL som vi säger men det betyder bil

"siga siga" ta det lugtn, inte stressa.. Det kommer efter mkt skratt skrik och tårar..
sen så har du det där!!!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11.