![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Om du väljer Nidri och letar på plats gå då in till skeppshandlaren om han lever och finns kvar. Han hade ett mycket fint hotell och ordnade ett enkelt boende i en citruslund till mig och dottern trots att allt var uthyrt i mitten av augusti för 16-17 år sen. Han hade massor av kontakter och var en fixare av stor rang. Butiken hade allt som behövs för en skeppare och låg mitt i byn vid den brusande huvudgatan. En man i min ålder eller kanske något äldre som hade varit gift med en danska som han hade en då liten dotter med.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag bodde i Nidre 2000 i en vecka. Av rent personliga skäl tyckte jag det
var en av mina någonsin bättre semestrar. Rent sakligt är Nidri ganska tråkigt. Inte pittoreskt, inte många vackra hus, rätt trista restauranger med inkastare. Men jag minns doften av jasmin och soluppgången vid stranden. Nikiana har jag ingen erfarenhet av. Västkusten är fantastisk. Bättre finns nog inte i Grekland vad gäller bad och ett ENROMT vatten. Turkost, bränningar osv. Om man gillar att bada kan man inte komma bättre! Men att bo i Agios Nikitas - enda stället med hotell på västkusten - är kanske inte vad man vill i en vecka, väldigt stillsamt tror jag och ingen genuin by på något sätt. Jag tror jag skulle välja Vasiliki på sydsidan, lite större, bra läge, ett par mil söder om Nidri. Nackdelen är engelsmännen möjligen och man kan inte åka charter från Sverige. Annars nog den trevligaste byn att bo som "turist". Hyra bil/moppe ett måste var man än bor. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tycker Lefkada stad är underskattad, bara man kommer loss från hamnen med alla uthyrningsbåtarna och in bland smågatorna.
Fina stränder finns ute vid väderkvarnen på sandbanken som går runt lagunen, norr om staden. Ett boende där i krokarna vore helt rätt, nära till allt. Jag håller med om att Vassiliki är en mysig by men tycker att den ligger om möjligt ännu mera off än Agios Nikitas. Nästa gång jag kommer till Nidri skall jag hyra en snurrebåt typ nedan, det är inte så dyrt och de jag pratade med var mycket nöjda. Vattnen mellan Lefkas och fastlandet är skyddade med många småöar och vikar. //PO |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|