Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-15, 16:16
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Den ENDA tråden om den ekonomiska krisen i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av greklandsgalen Visa inlägg
Satt just och tänkte detsamma. Alltså det här med att fatta....
Jeg tenker også det samme som dere, så jeg velger å holde mine tanker rundt krisen for meg selv.
Med hjertet mitt i Hellas f ø l e r mest av alt veldig mye - og HÅPER
Gammal 2012-06-15, 15:59
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Vil ikke dette da også bety at alle grekere mister tilsvarende kjøpekraft og lønningen blir redusert tilsvarende (uttrykkt i kjøpekraft - hva de kan kjøpe av varer og tjenester for sine penger)?
Njaa - det borde väl bli så att köpkraften håller sig oförändrad om det gäller varor och tjänster som produceras inom landet (Grekland). Men att köpkraften avseende import reduceras motsvarande hur mycket nydrachman devalveras.
Dock vanskligt att veta; att ett land byter ut en gemensam stor valuta mot en egen svagare torde ju vara unikt och därför svårt att veta vad som säkert händer.
Men devalveringen är ju själva vitsen, om man byter valuita, för att förbättra konkurrenskraften och få igång tillväxten (+ att man själv bestämmer över sedelpressarna). Nackdelarna får vi spara till grekiska krisen-tråden

Lars

Senast redigerad av laero den 2012-06-15 klockan 16:42.
Gammal 2012-06-15, 16:56
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Överföringar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Njaa - det borde väl bli så att köpkraften håller sig oförändrad om det gäller varor och tjänster som produceras inom landet (Grekland).
Så alt som importeres vil bli like mye dyrere som den lokale valuta mister i verdi i forhold til valutaen til landet de importerer fra, devalueres. Tenker da f.eks på alt som har med transport å gjøre hvor det aller meste forbruker fossilt brensel og hvor transportmidlene er innkjøpt fra utlandet og må vedlikeholdes og fornyes med den svakere valuta. Jeg er meget overrasket over hvor utrolig mye som importeres her (og hvor lite som produseres lokalt), og tror at dette vil medføre en meget betydelig redusert kjøpekraft for alle som har sin lønn i Hellas og dette kommer da i tillegg til de allerede sterkt reduserte lønninger, pensjoner og sosiale ordninger. Selv de som er i fast arbeid vil da faktisk kunne oppleve en reduksjon i sin kjøpekraft på f.eks 50% i forhold til hva de hadde for et par år siden, og selv da genererte ikke dette nok inntekter til staten for å kunne håndtere de løpende forpliktelser de hadde til egne borgere og absolutt ingenting igjen til å møte forpliktelsene de hadde tatt på seg i form av låneopptak?

Jeg kan bare ikke se at innføring av egen valuta løser noe som helst med mindre all gjeld ettergis og grekerne aksepterer at de neste ti årene blir tøffe, meget tøffe, og tøffere enn de allerede er?

Og hvordan skal i såfall den greske stat kunne sørge for et oppegående banksystem, næringsliv osv hvis de har utelukket seg selv fra å kunne låne penger i utlandet? Vel, med mindre noen for alvor tror at de som har måttet ta tap som de faktisk ikke har råd til heller, og vil fortsette å låne ut mere penger til den samme debitor som har ført til nesten egen undergang?

Jeg er meget forvirret!
Gammal 2012-06-15, 17:06
Banned

Standard Sv: Åk!

Har ikke alle i Hellas hatt nytte av alle de penger som EU har sendt til Hellas og som har gått til utbygging og modernisering av all infrastrukturen som veier, havner, flyplasser, museer osv osv osv?

Og hvor mye skatt har alle de som har hatt en innkomst på 12000 euro eller mindre bidratt med til fellesskapet?
Gammal 2012-06-15, 20:22
Seukel Seukel är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Så här skriver Bengt Dennis om hur en "grexit" kan gå till:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...it_7280727.svd

Tar man med sig massor med euros måste man alltså tydligen växla in de mot stämplade sedlar (undrar förresten hur de gör med mynten). Gamla euros får sedan inte föras ut ur landet. Å andra sidan, om bankomaterna matas med stämplade euros borde man väl få de för en bra kurs, i och med att de här stämpel-pengarna säkert sjunker i värdet även mot kronan rejält. Upplagt för villervalla och svart marknad m a o.
Gammal 2012-06-15, 20:31
Banned

Og alle som skal forlate Hellas vil bli kroppsvisitert for å lete etter eurosedler? Og med hvilken rett kan myndighetene i Hellas nekte en utlending i å ta med seg sine egne penger hjem når beløpet er innenfor alle regler? Her er det noe som ikke helt stemmer på samme måte som at å heve den svenske renten i sin tid til 500% heller ikke akkurat går ned i historien som noen genistrek?
Gammal 2012-06-15, 20:50
Seukel Seukel är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Tja, så fungerade det i det gamla östblocket och i afrikanska länder än idag. Island införde valutarestriktioner i samband med den ekonomiska turbulensen 2008. Men det är förstås möjligt att man gör undantag för utländska medborgare i det hypotetiska fallet Bengt D beskriver.
Gammal 2012-06-16, 07:11
Banned

Har reist en del i det tidligere Øst-Europa, blant annet diverse ganger til/fra Øst-Tyskland og Øst-Berlin, men opplevde aldri å bli kroppsvisitert.
Gammal 2012-06-16, 15:20
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Har reist en del i det tidligere Øst-Europa, blant annet diverse ganger til/fra Øst-Tyskland og Øst-Berlin, men opplevde aldri å bli kroppsvisitert.
Jag talade med en Grekisk familj som som vi åkte bil via Serbien och då fick frågan om hur mycket Euro dom hadde med sej.
Gammla och godtrogena som dom var så uppgav dom det ca 1200 euro vilket ledde till att dom i tullen sa till dom att man max fick föra in 600 euro varpå resterande beslagtogs av tullen ca 600 euro.
Jag har aldrig vart med om det fast vi åker genom där ofta.
Enda som hände mej var att jag råkade kasta ut en fimp medans jag stod i kön ha ha vilket jag inte skulle gjort.
Han började gapa som en värsta stombatenfyrer ha ha trodde han skulle halstra mej den gången.
Gammal 2012-06-16, 17:33
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Jag talade med en Grekisk familj som som vi åkte bil via Serbien och då fick frågan om hur mycket Euro dom hadde med sej.
Gammla och godtrogena som dom var så uppgav dom det ca 1200 euro vilket ledde till att dom i tullen sa till dom att man max fick föra in 600 euro varpå resterande beslagtogs av tullen ca 600 euro.
Jag har aldrig vart med om det fast vi åker genom där ofta.
Enda som hände mej var att jag råkade kasta ut en fimp medans jag stod i kön ha ha vilket jag inte skulle gjort.
Han började gapa som en värsta stombatenfyrer ha ha trodde han skulle halstra mej den gången.
Er Serbia medlem av EU eller EØS?
Gammal 2012-06-16, 17:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

X, X och P i min portmonnä just nu.
Gammal 2012-06-16, 21:17
Greekfamilys avatar

Citat:
Er Serbia medlem av EU eller EØS?
De Är icke med i EU så vi har med oss green card när vi åker.
Gammal 2012-06-16, 21:22
Greekfamilys avatar

Detta börjar bli så intresant så vi borde kunna utse dej till Kalimeras egen Stoltenberg sen måste vi ha in Anders borg så kan vi starta ett nytt parti i Grekland ho ho ho
Gammal 2012-06-16, 22:17
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Greekfamily Visa inlägg
Detta börjar bli så intresant så vi borde kunna utse dej till Kalimeras egen Stoltenberg sen måste vi ha in Anders borg så kan vi starta ett nytt parti i Grekland ho ho ho
Slett ikke dårlig å komme i samme klasse som Stoltenberg. Kanskje Hellas hadde hatt behov for en som ham. Så om mouche er 'Kalimeras Stoltenberg', sier denne nordmannen og sosialdemokraten (statsminister og økonom) dette:

http://e24.no/slik-mener-stoltenberg...779?view=print

Ellers, ad merking av Euro. Har nå i min lommebok diverse lapper med N, V, S, E, X, U, mens Y-ene fra Nordea ble i gjen i Hellas. Tilfeldig, det var
5-euroer og veldig praktisk ved småkjøp.
Gammal 2012-06-16, 11:01
mikaelp
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Seukel Visa inlägg
Så här skriver Bengt Dennis om hur en "grexit" kan gå till:

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...it_7280727.svd

Tar man med sig massor med euros måste man alltså tydligen växla in de mot stämplade sedlar (undrar förresten hur de gör med mynten). Gamla euros får sedan inte föras ut ur landet. Å andra sidan, om bankomaterna matas med stämplade euros borde man väl få de för en bra kurs, i och med att de här stämpel-pengarna säkert sjunker i värdet även mot kronan rejält. Upplagt för villervalla och svart marknad m a o.
Jag tror Bengt Dennis är förhållandevis rätt på det. Få har väl mer/bättre erfarenhet än han. Kan vara läge att ha med sig kvittot från valutaköpet hemma med sig ned till Hellas, för att stärka sin rätt att ta med € ut. //M
Gammal 2012-06-16, 12:15
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Men hvordan kan man stemple alle eurosedler over én kam?

Sedlerne har nationale identifikationskoder (scroll ned); X er tyske sedler, L er fra Finland og så videre.

Det er vel kun muligt at stemple de græske eurosedler, som hedder Y.

Når jeg køber € i banken herhjemme er de næsten altid tyske. Jeg har aldrig modtaget en græsk euroseddel i en dansk bank.
Gammal 2012-06-16, 17:32
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
Men hvordan kan man stemple alle eurosedler over én kam?

Sedlerne har nationale identifikationskoder (scroll ned); X er tyske sedler, L er fra Finland og så videre.

Det er vel kun muligt at stemple de græske eurosedler, som hedder Y.

Når jeg køber € i banken herhjemme er de næsten altid tyske. Jeg har aldrig modtaget en græsk euroseddel i en dansk bank.
Jeg har tilgode å se en euroseddel som hedder Y, og har heller ikke hørt om noen andre som har sett en slik seddel. Grunnet huskjøp med alt av utstyr så har jeg sett et anseelig antall eurosedler her nede og vet om flere i samme situasjon, men felles for oss alle er som sagt at seddler merket med bostaven Y har vi ikke funnet. Skal da greske myndigheter inndra mine sedler som er merket med en X når jeg som norsk statsborger reiser hjem til mitt eget land, og med hvilken rett?
Gammal 2012-06-16, 18:23
nilo nilo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Om du hade rösträtt i Grekland.

Om jag hade rösträtt i Grekland imorgon hade jag lagt min röst på Ny Demokrati. Känns som de har en möjlighet att styra kursen rätt med Grekland kvar i Euroland. Fast stålbadet de närmaste åren blir inte kul. Kan bara bidra genom att åka dit. Flera gånger...
Gammal 2012-06-16, 22:36
Louisa Louisa är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Om du hade rösträtt i Grekland.

Jag skulle har vilja ta tillfallet i akt och bara forklara lite dilemmat som grekerna star for imorgon, ett dilemma som inte alls vad jag sett har tagits upp i utlandsk media och pa sa satt gor att de som bor utanfor Grekland far svart att se "hela bilden" av vad som hander i Grekland idag.

Det skrivs ju ofta om att det som grekerna gar efter nar de valjer parti nu imorgon ar vilka partier som ar for atstramningarna och fortsatt samarbete med EU och vilka partier som ar emot atstramningarna och ett eventuellt uttrade ur EU. Och det stammer, sa ar det. Men en annan MYCKET viktig faktor som ar orsaken till varfor manga greker inte vill rosta pa de tva traditionella partierna Nea Dimokratia och Pasok ar att det ar de partierna som har lett Grekland till den situationen som Grekland befinner sig i idag. Det ar politikerna i just dessa partierna som har varit med i oandliga skandaler dar de stoppat stora summor i egen ficka, de har anstallt alldeles for manga manniskor i den offentliga sektorn, de har inte tagit itu med nagra som helst problem som Grekland har under alla dessa ar som skattefusk, battre skolor etc etc. De har tagit lan efter lan utan att dela nagon som helst information om detta med den grekiska befolkningen. Med andra ord under alla dessa ar har de inte tagit nagot som helst ansvar, de har inte gjort sitt jobb helt enkelt. Och sen har de tagit ut loner och formaner som politiker i andra lander bara kunnat dromma om.

Sa da kan man kanske forsta, att pga allt det har, sa har grekerna i stort forlorat sitt fortroende for dessa politiker. De vill ha nya poliltiker som de kan lita pa. Som kan bygga upp landet igen. Som kan fa ordning pa systemet och som bryr sig om sitt land och inte bara sig sjalva.

Nu kanner manga greker att de har en chans att forandra. Syriza gick bra i forra valet, inte bara for att de ar emot atstramningarna som manga greker anser inte leder nanvart (marknaden har stannat helt pga hojda skatter och mindre loner, inga forsok till tillvaxt finns med i programmet), utan kanske allra mest skulle jag vilja saga for att detta parti aldrig varit vid makten och darfor aldrig tagit del i nagot av det jag skrev ovan. Och det ar just det som manga greker anser att Grekland behover just nu : nya politiker som folket kan lita pa och som kan ta itu med alla problem fran grunden.

Sa det som sker nu ar : A ena sidan sa vill manga greker rosta pa Syriza eller andra partier forutom de tva traditionella pga att de vill fa bort korrupta politiker. A andra sidan sager EU i skarp ton till grekerna att rosta pa en av de tva traditionella eftersom de stodjer overenskommelsen. Sa det lite absurda om jag far saga ar att i princip sa sager nu EU till grekerna att rosta pa alla de korrupta politikerna som forde Grekland till den nuvarande situationen.

Jag vet inte om jag kommer rosta imorgon da det ar alldeles for svart for mig att valja. Men om jag rostar sa kommer det inte vara pa varken Nea Dimokratia eller Pasok. Det behovs nya politiker i Grekland som folket kan ha fortroende for. Och det tror jag ar mycket viktigt for Greklands framtid aven om det kan betyda ett uttrade ur EU. Jag ar saker pa att om man lyckas skramma grekerna till att rosta pa de traditionella partierna sa kommer regeringen falla inom tre manader igen just for att grekerna inte har nat fortroende for dem.
Gammal 2012-06-16, 22:55
nilo nilo är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Sv: Om du hade rösträtt i Grekland.

Det Syriza vill vinna valet är på enkla slogans; höjda löner, sänkta skatter, nollställa lånen o.s.v. Men inte ett ord HUR man skall finansiera detta i situationen som är nu. Sen har jag full förståelse för att man inte har lust att lägga sin röst på de "gamla" politikerna. De har ju medverkat till dagens situation?
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.