![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej Helén! Nej, jag tänkte inte på Flamingo, vet att den restaurangen ligger nere vid hamnpromenaden, besökte den vid vårt besök på Naxos. Den jag tänker på ligger högt uppe i Gamla stan, nästan uppe vid Kastro.
Har precis läst Ainas trevliga resebrev (blir sjuk av längtan till Naxos!), hon skriver bl a om tavernan Oniro, det är den jag tänker på! Man sitter ute på en takterass med en underbar utsikt över havet och maten transporteras upp i en mathiss. Stjärnklar himmel, varmt, ljusen från båtarna på havet, doften av stenkolsgrillade kött, retsina i glaset och tzatziki och saganaki på tallriken - jag vill tillbaka!!! Hon skriver också om O Apostolis, vi åt där flera gånger förra hösten, deras kleftiko var fantastiskt god, jättetrevlig och mysig taverna. Ja, man får leva på minnen så länge och hoppas på att en dag få återvända! ![]() Tillägg: Ser i ett nytt inlägg att det kanske är To Kastro, nu blir jag då helt förvirrad(!), men visst ligger det ännu högre upp, ovanför Oniro? Det är säkert jag som har svamlat till det, bra att få veta av någon som är på plats! Senast redigerad av Hestia den 2009-08-14 klockan 22:17. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Hoppas du får möjlighet att resa hit snart igen. /Delfi ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för det Delfi, så bra att vi bringat klarhet i vilken taverna jag har tänkt på och var den är belägen! Önskar verkligen att få komma tillbaka till Naxos, i år blir det inte, men förhoppningsvis nästa år - känns oerhört långt borta! Brukar nästan dagligen gå in och titta på webkamerorna från hamnpromenaden och S:t George beach.
Hälsa Naxos så gott, lyckost dig som bara har att öppna dörren och kliva rakt ut i Naxosnatten!! ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Naxos hälsar tillbaka!
![]() ![]() ![]() Själv sitter jag med alla fönster öppna i hopp om svalka här i midnatten (det är fortfarande väldigt varmt, trots ökad blåst på sistone). Glada hälsningar! /Delfi ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi var på Paros sista veckan i Juli och på Naxos första veckan i Aug det var väldigt tydligt att det var mycket mindre turister i år än tidigare år, vi har gjort den resan 4 år på raken nu. Kyparna på Scirocco sa att ryktet sa att Nikos stängt pga obetalda hyror och skatter och allmänt "bad management". Även Mama's steakhouse på vägen ner mot St Georges var stängt av vilken anledning vet jag dock inte men troligtvis "krisen".
|
|
||||
|
||||
![]()
Efter ett par års vila, buffar jag upp denna tråd
![]() Någon som vet om någon startat upp taverna igen på Nikos gamla plats? //Lena*. |
|
|||
|
|||
![]()
Inte imorse när jag gick förbi i alla fall.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Aina |
|
||||
|
||||
![]()
Här är ytterligare några bilder från den stängda restaurangen...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag orkade inte så långt....
"Tjänstemeddelande Den 25e i månaden februari under året tvåtusennio (2009) dagen onsdag ålade jag,rättslig uppsyningsman på Syros Förste Domstol(???) Giorgos Panagioti Vomvas,som har mitt säte i Chora på Naxos,ansvarig för detta verkställande- avslag(avsättning,utvisning) (ngt oläsligt)herr Jannis Katsagni(?) boende i Chora Naxos...." Så kan endast den uttrycka sig som vuxit upp med kanslispråket Katharevousa......och det har inte jag...... Något slags avslag eller stängning pga av något felsteg verkar det dock röra sej om. Tror inte att ägaren stängt helt frivilligt,men helt säker är jag inte. Aspasia |
|
||||
|
||||
![]()
Kan det vara så som jag förstod det att de har gått i konkurs? Var är alla som är bra på grekiska nu?
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag kan inte heller läsa (ej heller förstå!) mycket av det där meddelandet, men jag vet ganska säkert från andra källor att restaurangen var tvungen att stänga pga obetalda hyror sedan lång, lång tid tillbaka. Verksamheten verkar egentligen aldrig ha gått så dåligt, men betalde hyran, det gjorde de av en obegriplig anledning inte. Synd - det är så tomt och dött där uppe i gränden nu, man saknar folklivet där tycker jag. Men det dyker säkert upp nån annan som känner sig manad så småningom och öppnar nåt nytt. Läget är ju finfint. /Delfi ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I korta drag har han blivit vräkt från tavernan och det kan bara bero på att man gjort något väldigt grovt, tex inte betalat hyran på minst 6 månader. Han fick en tidsfrist på sig att lämna och får aldrig sätta sin fot innanför dessa dörrar igen.
Camilla |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|