![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Öar som jag vill tillbaka till är Amorgos och Ios (längtar). Tyvärr inte så lättåtkomliga med småbarn, så det får bli en senare resa ![]() Santorini, Lesbos och Samos gav mig inte så mycket så de hoppar jag gärna över. |
|
||||
|
||||
![]()
En ö jag gärna återvänder till är Santorini. Oavsett vad andra tycker och tänker, så känns denna ö som ett andra hem för mig. Peloponnesos ligger mig oxå varmt om hjärtat.
En ö jag däremot inte trivdes på var Poros. Moster ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
En ö som vi aldrig kommer att åka till igen är Egina. Vi besökte den ön för 12 år sedan och upplevde den så himla tråkig och charmlös.
Fördelen med ön är att det går snabbt att ta sig in till Athen, vilket vi gjorde ett par gånger för att besöka vänner och shoppa. Sen kommer jag också ihåg att jag faktiskt åt den goaste Souvlakin någonsin där. Men jag tycker att det är supertråkig ö. I år skall vi återvända till Kos för den ön minns jag med mycket värme. Kanske för att min man friade till mig där ![]() Ha en bra lördagkväll allesammans! //Guhawi |
|
||||
|
||||
![]()
Antar att det inte kommer som en överraskning att jag är Kreta trogen. Jag har många vänner där och det känns konstigt att vara i grekland och inte besöka dom. I år ska vi kombinera Kreta med karpathos och jag tror att våra semestrar framöver blir mer öhopparresor men att basen blir Kreta. Får se om det blir någon ny favorit att återkomma till
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Skiathos kommer jag återvända till många gånger! Enda stället i Grekland som jag absolut inte kommer återvända till är Santorini.
|
|
|||
|
|||
![]()
Kanske skulle tillägga att jag menar att Santorini HITTILLS är det enda stället jag inte vill återvända till. Lät kanske som jag varit i hela Grekland
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vilket kanske inte är helt omöjligt om man heter Grek_bruden
![]() ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är ingen återvändare, men till Parga och framför allt till Lefkas återvänder jag gärna till. Kreta har jag varit på flera gånger och åker säkert dit igen snart. Där finns så mycket.
Andra öar som Naxos, Kalymnos, Samos, Skopelos och Karpathos är väldigt fina öar men just nu känns det som om jag inte kommer att åka dit igen - i vart fall inte på länge. Just nu känner jag för Sifnos, Serifos, Milos och Folegrandos dit jag ska i höst. Andra öar högt upp på listan är Kefallonia, Tilos, Ikaria, Lesbos och Peleponessos, så jag har resmål att se fram emot i flera år. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag längtar alltid tillbaka till Lefkos på Karpathos.
Platanias på Kreta var väl ingen höjdare. Fast skulle bra kunna tänka mig att besöka Paleochora på södra Kreta i kombination Gavdos. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har bara varit på Kreta (4 ggr och den 5:e på gång i sommar) och Korfu (1 gång). Jag vill gärna åka till många andra ställen i Grekland, både öar och fastlandet men just nu känns det som att Kreta är "mitt" ställe i Grekland.
![]() Där finns så otroligt mycket att se att det kommer att behövas många, många resor dit. Drömmen är att vara där 1-2 månader och köra runt hela ön och utforska alla "skrymslen och vrår". Det får bli en trisslott på lunchen idag ![]() Stina |
|
||||
|
||||
![]()
Första gången vi reste till Samos köpte vi en ospecificerad resa och hamnade i Karlovassi. Vi stannade där en natt och sa aldrig mer. Vi åkte till Fourni och på vägen hem bodde vi i Pyhagoria, Pension Sunshine två nätter och blev helt betagna. Vi har återvänt flera gånger och jag kan tänka mig att åka dit när som helst igen. Vi tycker verkilgen om Samos. Öar som inte har tilltalat oss är Egina, av samma orsak som tidigare skrivare, och Folegandros. Vi kom nog alldeles galet. Det blåste och blåste och vi frös. Hemma satt folk ute och svettades på kvällarna, vi satt inlindade i filtar och med allt i klädväg på oss. Dessutom satte vi på ACn för att värma rummet! Men jag är övertygad om att hade de yttre förutsättningarna varit annorlunda så hade vi nog gillat Folegandros bättre.
När vi började ö-luffa blev Amorgos vår favorit. Vi återvände 3-4 gånger. Sedan gjorde vi uppehåll några år innan det var dags igen. Men jag tror att vi hade för stora förväntningar. Det kändes inte alls bra. Så något besvikna lämnade vi ön och sa att det var sista gången. men nu börjar vi åter prata om att återvända. Fast i år blir det Kreta och Paleochora! LenaPG |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu åker vi inte så mycket till andra ställen än Koroni, på Peloponnesos eftersom vi har huset där.
Men till Kefalonia och Kythira ska vi åka,det är ju nära oss.Skulle jag åka tillbaka till nån ö så skulle det vara Karpathos eller Kreta. Santorini,Rhodos och Zakynthos vill vi inte tillbaka till. |
|
||||
|
||||
![]()
Återvändaröar är favoriten Amorgos såklart! Folegandros också! Santorini är väldigt fascinerande och spektakulär, framförallt Oia, den liknar ingen annan ö så dit vill jag också gärna igen.
Känns just nu lätt att säga att jag inte vill till Egina igen, men det ska isåfall vara för att åka vidare till Agistri som är en underbar ö, annars har jag inte varit på någon ö som jag absolut inte vill återvända till, men hur många öar finns det inte som jag aldrig varit på och hellre väljer än de jag redan varit på..förutom favoritöarna då alltså. ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Bra att du friskar upp mitt minne. Till Egina [ker jag aldrig igen.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Eva L..vad var det som gjorde att du inte vill återvända till Egina?
För min del..det lilla jag sett..Egina stad..så saknade staden den grekiska charmen..den var helt enkelt trist, kanske resten av ön är fin. Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Vad roligt att ingen (om jag inte läst för slarvigt nu) skrivit Samos som en ö ni inte vill återvända till. Jag är inte så Greklandsberest, men kan tänka mig att åka tillbaka till de flesta ställen där jag varit: Korfu (fast inte det resmål jag längtar efter mest), Aten, Rhodos och även Kreta.
Skulle också vilja prova öluffning, men familjen är inte intresserad. Öarnas antal tycks ju närmast oändligt... I alla fall jämfört med ekonomi och tid till resor! Aina |
|
|||
|
|||
![]()
Det är många som skriver att ni inte vill tillbaka till Santorini och jag undrar bara varför? Har själv aldrig varit där men däremot varit väldigt sugen på att besöka ön. Vad har de andra öarna som Santorini inte har?
Om det är någon ö jag inte skulle besöka igen så säger jag Rhodos, har varit där två gånger med 20 år mellan gångerna och allt var precis sig likt, åker hellre till någon annan ö. Men hellre åker jag tillbaka till Rhodos än att stanna hemma i Sverige, så det är faktiskt inte så illa där heller. //Ingela |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Av øyer jeg ikke vil besøke igjen... tror jeg Folegandros kommer høyt opp. Kanskje fordi jeg var der på feil årstid. Tørt og karrigt, nesten som månelandskap. Et besøk der ga meg lyst til å se Dodekaneserne ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag går mot strömmen, åker dit varje år. Det är en unik ö som saknar motstycke.
|
![]() |
|
|