Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-19, 23:06
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: God mat i Naxos

Tack för tipsen, Eva. Ska skriva upp. Många känner jag igen sedan tidigare, men inte alla. Fava trodde jag var rödbetor och feta, men det måste jag ha missuppfattat eller skrivit upp fel tidigare. Nåja, det märker man ju när man har maten på bordet!
Blev riktigt hungrig av att läsa listan. Ugnskokt killing skulle jag vilja prova.

Vi drack slut på ouzon i kväll. Har inte varit några storkonsumenter direkt. Den lilla flaskan köptes på Samos för tre år sedan...

Bara två dagar kvar!
Aina
Svara med citat
Gammal 2010-06-20, 07:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Roligt om den inspirera någon. Ser att jag missade en av mina absoluta favoriter ungsbakade grönsaker briam det lagar jag även till rätt ofta här hemma. Senast i fredags kokade jag en laddning tomatsås med ekologiska tomater delade i bitar, ICA:s ekologiska krossade på burk, gröna kryddor, paprika, en knivsudd kanel, lök och örtsalt. Har alltid med lite tomatsås i min briam.

Även fetost och spenatpaj tillhör mina favoriter samt stora långa gröna bönor.
Små pajer av filodeg fyllda med kanelrullade äppelbitar är också gott.

Som alla förstår är jag väldigt förtjust i zucchini, lite mindre road av fisk men det är säkert också väldigt gott i Grekland. Grillad kalamari har kommit med på min favoritlista efter att jag ätit mitt livs godaste på Lesvos förra sommaren.
Tidigare har jag mest retat mig på gummikonsistensen men den som The Lycky Horse Shoe i Petra serverade var delikat.

Hemgjord pasta som den som serveras på Folegandros och är lite av en specialité där är också fantastiskt gott med möra bitar av lamm.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-06-26, 22:16
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Eva,
gillar Du inte lamm. Lamm kleftiko (gärna i pappersknyten) är underbart gott.
Svara med citat
Gammal 2010-06-20, 10:36
clarafina clarafina är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

WOW vilken lista ,Tackar och bugar
Svara med citat
Gammal 2010-06-20, 19:17
Ainas avatar

Briam har jag tagit när jag inte har kunnat bestämma mig eller inte varit vrålhungrig. Det har alltid varit gott!
Jag tackar också för listan.
Min strategi i år är att inte äta några förrätter på kvällen - blev alldeles för mätt! Vill däremot äta lunch ute oftare. Då räcker det med bra med att beställa in några smårätter.
Aina
Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 11:59
Mr Saganaki Mr Saganaki är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan/veronica Visa inlägg
Är bara tvungen att skriva på den här gamla tråden. Vi har inte varit med i detta forum speciellt länge, men däremot har vi varit i Grekland väldigt mycket på alla slags öar och är helt förälskade i det grekiska köket (speciellt förätter i alla dess slag).

En av dom bästa restauranger vi varit på är utan tvivel "TO KATI ADDO" i naxos stad (Chora).
Om man går hamnpromenaden mot färjehamnen så tar man upp höger vid "Grotta Tours" och upp för några trappsteg, där ligger denna lilla restaurang med typ 8-9 bord som drivs av en grekisk familj. Vi var på Naxos i två veckor och jag tappade räkningen hur många gånger vi var där, men gissningsvis 6-7 gånger... Kanske låter lite fantasilöst men det var verkligen helt enormt bra!!
Deras saganaki aubergin är beroendeframkallande.

Missa inte detta ställe vad ni än gör.

Stefan

fruktansvärt fint ställe! men en liten nackdel... när vi var där hade de hängt upp bläckfiskar på en lina för torkning och för en annan som är över 2m så hängde linan lite lågt... ouppmärksam som jag är så sprang jag rakt in i en stor läbbig sak med 8 armar... men det blev fullt pådrag på personalen o de kom ut med en handuk så jag kunde torka av mig! jättevänligt! Det slutatde med att vi åt en fantastisk måltid med mycke vin o mat o jag tog så klart... kalamari!! en fin naxos pärla är vad det är! och tanten i köket kunde inte sluta nypa mig i kinderna...
Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 17:33
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej Stefan
Den Kalamarin du åt på restaurangen va inte den Oktapodin som du sprang in i. Två olika djur men vi har bara ett ord för dom på svenska. Bläckfisk. Kalamari är Squid på engelska ett vitt djur med åtta små ben och en ganska lång kropp (som är lätt att skära i ringar och fritera) Oktapodi är Octapus på engelska och är rosafärgad och har 8 långa ben och en ganska liten kropp. Det är dom som hänger överallt och torkar så man springer in i dom! Oktapodi är bäst grillat och passar utmärkt till Ouzo.
Det är konstigt att det bara finns ett ord på svenska för två olika djur. Många blandar ihop det. Men ät gärna båda två!

Hälsningar från ett blåsigt, regnigt och kallt Naxos.
Lotta
Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 23:28
Mr Saganaki Mr Saganaki är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Hej Stefan
Den Kalamarin du åt på restaurangen va inte den Oktapodin som du sprang in i. Två olika djur men vi har bara ett ord för dom på svenska. Bläckfisk. Kalamari är Squid på engelska ett vitt djur med åtta små ben och en ganska lång kropp (som är lätt att skära i ringar och fritera) Oktapodi är Octapus på engelska och är rosafärgad och har 8 långa ben och en ganska liten kropp. Det är dom som hänger överallt och torkar så man springer in i dom! Oktapodi är bäst grillat och passar utmärkt till Ouzo.
Det är konstigt att det bara finns ett ord på svenska för två olika djur. Många blandar ihop det. Men ät gärna båda två!

Hälsningar från ett blåsigt, regnigt och kallt Naxos.
Lotta

jag åt faktiskt den jag sprang in i men det är min grekiska som är kass...
tack för lilla lektionen då jag föredrar oktapodi före friterade kalamaris... nästa gång vet jag vad jag ska säga!!

jag fullkomligt älskar Naxos! var där första gången -96 med min kära mor (R.I.P) och det var den bästa resa jag/vi gjort!
Min mor som tyvärr gick bort för 3 år sen pratade alltid om Naxos och resan som hon gjorde med sin då 15årige son (jag) och hur fantastiskt vi hade det!
hon så på slutet av hennes liv att hon gärna skulle vilja tilllbaka dit och underförstått sluta sina dagar med fötterna i vattnet ute vid Plaka-stranden...
tyvärr han hon aldrig uppleva/fullfölja detta men som en liten bonus hade hon på slutet en grekisk/svensk läkare som hade rötterna därifrån!
De kunde prata i timmar o hon kunde lämna eländet (cancer) bakom sig o flyta bort i en stund av välbehag för en kort stund.

detta har gjort att jag rekommenderar alla att åka dit och uppleva ön o jag har tagit med min blivande fru dit ett par gånger och äldsta pojken har fått sin dos me
snart är det väl dags att inviga den nyfödda lille pojken i mitt personliga paradis...
ibland kommer jag på mig själv med att stå o lukta på min flaska kitron från resan -96 o drömmer mig tillbaka...
Hoppas vi ses nån gång alla andra naxos-fans!

Senast redigerad av Mr Saganaki den 2010-01-22 klockan 23:42.
Svara med citat
Gammal 2010-06-18, 10:24
Ainas avatar

Åh, vad glad jag blev. Fick leta en stund, men hittade tillbaka till detta inlägg där det står om restaurangen TO KATI ADDO (vad betyder det? någon som vet). Den måste vi prova när vi återvänder till Naxos.

Vad hungrig jag blivit medan jag läst och letat.

I fortsättningen lovar jag att anteckna så fort jag läser något så slipper läsa. Ha!

Aina
Svara med citat
Gammal 2010-06-18, 13:38
Ainas avatar

"...lovar att anteckna så fort jag läser något, så att jag slipper leta mig fördärvad" menade jag.
Aina som inte hittar någon redigera-knapp
Svara med citat
Gammal 2010-06-18, 14:54
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej
To Kati Addo heter nog TO KATI ALLO och det betyder "Något annat"
Lotta
Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 09:45
ah666 ah666 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Den måste testas, spenatpaj är dessutom en av mina favoriträtter, så det kan ju nästan inte bli bättre
Hur lång tid kan det ta att gå dit från Agi Anna?
// Helén
Underbar mat på ljuvlig plats!! Ficklampa eller lampan på mobilen kom till användning denna promenad..mörkt mörkt..
Annelie
Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 11:50
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

[quote=Netwolf;134165] Om man är på Naxos får man INTE missa Paradiso.

Efter så mycket positiva kommentarer om Paradiso besökte vi denna restaurang i somras - mysfaktorn hög vid stranden men det var, för våran del, oxå allt. Usel service och maten kom inte ut samtidigt och fick vänta nästan 40 min på ett grillspett - några gäster väntade så länge på att få beställa att de valde åka därifrån. Så denna restaurang är inte med på vår lista, tyvärr....

Maggan
Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 12:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Maggan1 Visa inlägg
[Usel service och maten kom inte ut samtidigt och fick vänta nästan 40 min på ett grillspett
Usch, det är aldrig kul när man upplever att man fått dålig service, men att maten inte kommer ut på bordet samtidigt är ju precis som det ska vara
// Helén. som också besökte Paradioso för första gången i somras, jag tyckte maten var bra, men inget att springa benen av sig för, mysfaktorn var dock hög, servicen upplevde jag som bra, fast visst tog det tid.
Svara med citat
Gammal 2008-10-11, 10:29
Marie & Thore Marmins avatar
Marie & Thore Marmin Marie & Thore Marmin är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Efter att tillbringat en, mycket trevlig semester på vårat kära Naxos så sitter vi nu hemma och summerar intryck och upplevelser och sorterar bilder
Vill instämma med föregående skribenter i denna tråd,ang. mat på Naxos

Rest. EastWest var en mycket trevlig upplevelse,mycket god mat och trevlig atmosfär, en stor komplimang till Lotta med make och deras personal.

Sussanas italian resturang på samma gata går ej heller av för hackor.
stora, välsmakande pizzor. Goda pastarätter och inte att förglömma pepparsteken med grönpepparsås.

Scirocco är aldrig fel. alltid smakar det lika bra.man bör vara där tidigt eller reservera.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.