Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-11, 08:50
svenberg svenberg är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011
Standard Sv: aegean blue vacations

Har ni hört något annat från KE eller ABV i era fall? Säger dom något?

Jag har ännu inte kontaktat ABV sedan jag fick pengarna tillbaka.. Jag skickade ett mail till KE och frågade om det är bra eller mindre bra att jag kontaktar dom, eller om jag ska vänta.

Pengarna borde ändå vara det sista som ABV väljer att skicka tillbaka?
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 09:58
Pust Pust är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2011

Hej igen.
Har ännu inte hört något, vet bara att EK skickat iväg brev till Rhodos.
Gällande ABV vet jag bara att vårt brev är lämnat över till medlemsavdelningen för vidare handläggning.
I början fick jag veta att de skulle komma att kräva oss på återstående summa, men vid sista samtalet sas det inget om detta, så jag vet inte.

Gällande avtalet så skriver vi inte på någonstans att vi inte har rätt till ångervecka, står visserligen enligt grekiskt lag och när jag frågade vad den sa, fick jag iallafall inte svaret att jag avtalade bort min ångerrätt.
Enligt EK så kan man enligt lagen inte avtala bort ångerrätten under några omständigheter.

Gällande 1 år så är det ju fortfarande så att man är medlem i ABV även när man bokar återstående veckor via RCI för det står att läsa, Medlemskapet ger medlem utnyttjande rätten till en semesterperiod på 1 vecka på en anläggning anslutna till ABV och ? veckor genom researrangören RCI och att om en medlem inte sköter sig så har ABV rätt att annulera Medlemskapet och alla därtill relaterade exklusiva semesterrättigheter vilka ju måste betyda evt. återstående veckor i avtalet som ska bokas via RCI.

Hursom så skulle jag tolka återbetalning av pengarna som en uppsägning av kontraktet och jag hoppas givetvis på att ABV sköter vårt ärende på samma sätt.

OM man kan resa när som helst på året, gärna långväga och vara minst 4 personer så är konceptet BRA, men om man inte kan det och endast är 1-2 personer blir det väldigt dyra uppehällen, vilket även ABV erkände när jag tog den diskussionen med dom.
Hör av mig igen och meddelar hur det går.
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 11:22
Ulrikaw Ulrikaw är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Hej på er, här har inget hänt. Mottagningsbeviset fr Kreta lär jag nog aldrig få se. Har Pust fått fr Rodos?? Brevet har i o f sig inte kommit tillb, men det ska väl ligga där ett tag, i väntan på att bli utlöst..
Lustigt med pengarna till Svenberg. Borde bli prejudicerande=återbet t oss andra med! Vi får se hur bankerna agerar, via kortreklamation.
Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 21:25

Jag har inte fått något mottagningsbevis eftersom jag inte begärde det när jag skickade rek. (visste inte om det) jag vet dock att de fått brevet eftersom de ringde upp mig och frågade varför.
Gällande pengarna så är det enklare att kräva tillbaks om man betalt med kreditkort och inte betalkort enligt Europa konsument för vid kreditkort har man ett bolag som vill ha tillbaks pengarna, med betalkort så är ju pengarna ens egna och därför har man svårare att kräva tillbaks dom, jag betalade givetvis med det sistnämnda och håller nu på med en klagan till banken och det är inte lite jobb kan jag säga men jag hoppas det går vägen så jag har banken med mig i kravet om återbetalning.
Vi höres igen.
Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 10:25
Godtrogna Godtrogna är inte uppkopplad

Hej!
Vi var på Kreta i början av juli i år och tyvärr så tecknade även vi ett kontrakt med ABV och RCI. Ett erbjudande om 1 + 6 veckors vistelse på "lyx"-anläggningar runt om i världen. Vi fick även med en DVD-skiva som skulle visa de olika anläggningarna vi hade att välja mellan på Kreta eller Rhodos. När vi kom hem och tittade på den, var den tom! (Är det flera som fått denna DVD?) Då blev vi minst sagt misstänksamma och började söka om ABV på nätet. Vi hittade då detta forum och kunde läsa om er som blivit utsatta för samma sak.
Vi skickade direkt in rekommenderade brev både till Kreta och till Aten där vi hänvisade till vår ångerrätt och krävde tillbaka vår "depsitionsavgift" som dom inte heller hade rätt att ta. Detta inom de två ångerveckor som det tidigare skrivits här om. Vi kontaktade även Konsument Europa och har fått ett ärendenummer där.
Hittills har vi bara fått tillbaka ett mottagningsbevis från de rek. breven, det går dock inte att se om det är från Kreta eller Aten.
För ett par dagar sedan ringde en av dom vi träffade på Kreta och hävdade att vi inte har rätt att ångra oss. Han erbjöd oss i stället att ta ett alternativ med färre veckor! Vi stog dock på oss och hänvisade till ångerrätten.
Nu undrar jag, vad är det man ska göra och varför ska man kontakta sin bank?
Tack till alla som skriver sina historier och tillvägagångssätt här! Ni är ett stort stöd!
Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 22:42

svar till "Godtrogna: Jag har gjort en kortreklamation via mall på min banks hemsida, men inte fått tillbaka handpenning som "Pust" o "svenberg"fick. Det kan ta ända upp till 50 dgr innan man vet om det blir ja el nej. Men eftersom de andra 2 fått pengar tillbaka så bör det betyda att ångerrätten finns och att AB ljugit om den, vilket ger en förlängd ångerfrist på hela 3 mån ytterligare. lycka till med er fordran
Svara med citat
Gammal 2011-08-22, 22:45

Glömde: Fick oxå en DVD, men min spelare är sönder, så jag har inte sett den!
Svara med citat
Gammal 2011-08-23, 22:00

Hurra! Nu har vi också fått handpenningen återbetald!!! Känns verkligen skönt.
Tack för support, särskilt till Svenberg, men även Pust! Och nu kan jag pusta ut-
Det har varit en lång sommar och jag har lärt mig en läxa el två!!! Lycka till nu, övriga, som väntar//Ulrika
Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 10:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrikaw Visa inlägg
Hurra! Nu har vi också fått handpenningen återbetald!!!
Grattis!
Svara med citat
Gammal 2011-08-24, 11:20

Grattis Ulrikaw!! Då är inte loppet kört för oss heller (förhoppningsvis)!
Svara med citat
Gammal 2011-08-25, 17:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Godtrogna Visa inlägg
Grattis Ulrikaw!! Då är inte loppet kört för oss heller (förhoppningsvis)!
Hoppas verkligen det löser sig för er!

Vi kom hem idag från Rethymno och i går var hela stan "nedlusade" med försäljare som ville att vi skulle svara på frågor om vår vistelse och efter att ha blivit påhoppade 4-5 ggr så stannade vi faktiskt och sa att vi visste om deras försäljningsmetoder och att de var helt fel ute. De ville absolut att vi skulle svara på några frågor och det gjorde vi väl medvetna om att snart skulle skraplotterna komma som "tack för hjälpen". Mycket riktigt och jag frågade givetvis om han hade vinsterna med sig eftersom alla vinner.....NÄ de fanns ju förstås nån annan stans dit vi skulle åka på deras bekostnad för att hämta dem....Jag sa att då fick han allt behålla sina lotter....
Det tog nog emot lite !

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-08-27, 19:02

Grattis till dig Ulrikaw trodde nog det skulle gå på det sättet och Ni godtrogna tror jag kan påräkna ett snabbare resultat, för jag tror och hoppas att de lärt sig utav detta och som jag skrivit förut, att de vinner i längden på att vara korrekta och följa lagen.
Fast när jag läser ditt inlägg Lissi blir jag ju tveksam
Jag har skrivit till Europa Konsument och informerat om att vi fått tillbaks våra pengar och där menade man att det var att räkna som att kontraktet då var annulerat.
Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:15
ILoveCrete2 ILoveCrete2 är inte uppkopplad

Vi är ytterligare ett par som gick på "bluffen" under vår semester i Rethymnon. I början kändes det ganska bra, men när vi kom hem och insåg vad en flygstol i själva verket skulle kunna kosta, samt alla konstigheter runt RCI och att man inte vet vilka veckor man får började vi tvivla. Hittade som tur var detta forum och hann få iväg ett rekommenderat brev (efter kontakt med Konsument Europa). Vi vägrade betala någon handpenning så har inte behövt kräva tillbaka några pengar. Däremot fick vi en betalningsplan som vi skulle följa. Har någon annan fått en sådan? Självklart har Aegean blue ringt och sagt att det inte går att annullera kontraktet. Har hänvisat dem till de gällande reglerna enligt Konsument Europa. Har i mitt brev krävt en bekräftelse på uppsägningen, men har inte fått någon sådan än. Om det någonsin kommer... Vad gäller cd-skivan som följde med så satte vi den i datorn, och det finns då lite diverse intressant material om bestämmelser och liknande samt bilder från hotellen. Förhoppningsvis får vi alla igenom våra hävningar av kontrakten utan att terroriseras av Aegean blue, men jag förbehåller mig försiktigt optimistisk, även om den ena som ringde sade att de knappast skulle komma och ringa på dörren... Får se vad som händer, lycka till alla!
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 12:31
psd99001 psd99001 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Vi är en familj på fyra personer som köpte två veckor på Kreta för sju år sen. Vi älskar Grekland och vi älskar att resa. Vi vet att det är dyrt att resa och skulle inte ha råd att åka på två veckors charter varje sommar till medelhavet, inte med den standard vi får när vi åker med AB.

Vi åker varje sommar och köper flygbiljetter för ca 11 000 kr för hela familjen med norweigean. Vi beställer alltid våra flygbiljetter i dec/jan innan de höjer priserna. Vi räknar med att vi ungefär betalar i snitt 17 000 kr för de två veckorna för fyra personer. Det är dyrt att resa, men för oss har det här blivit ett billigare alternativ och vi är mycket nöjda med våra två veckor på Kreta som vi köpt av AB. Dessutom kan vi om vi vill åka till Rhodos istället byta våra veckor dit.

Det är mycket pengar att lägga på en gång. Det här är ett alternativ till att äga en egen lägenhet (vilket vi aldrig skulle ha råd med) och ett billigare alternativ till mycket bra standard, än att åka på charter.
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 13:16
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Hvorfor kommer alle innlegg som uttaler seg positivt om Aegean Blue fra folk som nettop har registrert seg og kun har skrevet, eller skriver, ett innlegg på dette forumet?

Tror dere alle er totalt hjernedøde?
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 13:26
Luckys avatar
Lucky Lucky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Tror dere alle er totalt hjernedøde?

Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 13:54
rebase rebase är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Det lär väl knappast komma något svar. Det är nog tyvärr så illa som vi tror
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 18:15
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Ny medlem och första inlägget! Hahahaha
Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 18:32
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Det är ju löjligt med alla dessa "NYA" Kalimeramedlemmar som direkt skriver första inlägget som ett positivt omdöme om A.B.V.
Sämsta möjliga reklam för dem men de är väl desperata kan jag tänka mig

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-10-14, 18:55

Hej!
Nu har vi fått tillbaka våra pengar och vad jag kan tyda så är det från ABV och inte från banken. Härligt! Men det tog 2-3 månader...så ge inte upp ni andra som än så länge inte fått era pengar tillbaka.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52.