Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-06, 08:12
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Souvenirer

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Är det inte en moralisk fråga huruvida man föjer lagen eller inte?
Jag antar att vad inkfish menar är att om man påpekar att någon inte följer lagen så är man ingen moraltant. En sådan sysslar med att påtala annat. Ofta smak- och åsiktssaker.
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 08:29
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenholm
Hm?
Är det inte en moralisk fråga huruvida man föjer lagen eller inte?

Lefteris
För mig är det både en juridisk och etisk fråga att följa lagen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 08:45
Eva Ls avatar

Någonstans i Grekland har jag sett ett anslag om att det är förbjudet att ta med sten hem med hänvisning till lagstiftningen men jag minns inte var och det är länge sedan. Finns säkert många välgrundade anledningar till ett sånt förbud och själv gör jag så att jag håller stenarna en stund, plockar lite med dom och njuter av den lena ytan sen får fynden ligga kvar på stranden.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 08:16
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vad är det för lag, kan du berätta mer? Om det är förbjudet skulle du ju inte behöva skriva under med "moraltant", är nåt olagligt så är det olagligt och har inte med moral att göra
Kan inte ange vilken lag paragraf detta faller undan,men det har varit förbjudet i många år och är som Janérik säger att till slut blir stränderna tomma. I vår svenska allemansrätt får man tex inte i skog som klassas som nationalpark plocka sten, i den allmäna allemansrätten får man ej hugga ur sten etc.Likvärd som blåsippan är fridlyst här är sten fridlyst i Grekland.
Och varför inte skriva under med "moral" tant förstår inte ditt påpekande!!!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 08:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Och varför inte skriva under med "moral" tant förstår inte ditt påpekande!!!
Precis det Elisabet skriver: man är ingen moraltant om man påpekar att lagar ska följas. Olagligt är olagligt och har inget med personliga ställningstaganden att göra. (Erik: en utveckling av det ser jag snarare som en filosofisk fråga, jag är mer intresserad av hårda fakta om stenplockning)

Visst förstår jag det som både du och Janérik skriver, jag är inte dum. Men jag undrade mer precist vad lagen säger, eftersom det var helt nytt för mig blev jag nyfiken.
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 09:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Kan inte ange vilken lag paragraf detta faller undan,men det har varit förbjudet i många år
Det är inte särskilt viktigt att veta vilken lagparagraf det gäller eller hur länge det har varit förbjudet, men jag skulle verkligen vilja veta mer om vad lagen säger och innebär. Men snälla jämför inte med fridlysta blommor eller djur, de förordningarna känner jag till ganska bra, men jag förstår inte den här lagen bättre för det.

Blir lite förbluffad dels därför att jag aldrig har hört talas om den förut och dels för att jag ganska ofta sett greker plocka sten helt öppet.
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 09:23
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

[QUOTE=Elisabet] men jag skulle verkligen vilja veta mer om vad lagen säger och innebär. Men snälla jämför inte med fridlysta blommor eller djur, de förordningarna känner jag till ganska bra, men jag förstår inte den här lagen bättre för det.

Som jag skrev vet jag inte mer om vad lagen innebär mer än att jag hört detta sen flera år tillbaka. Att göra en jämförelse med våra fridlysta blommor tycker jag är en bra liknelse att nu du känner till detta bra kanske inte någon annan gör! Och att påpeka att greker själva plockar sten är väl inte konstigare än att vi svenskar plockar våra blåsippor!

Camilla
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 11:24
inkfishs avatar

Frappe: Det är ingen som argumenterar mot en lag eller behöver behöver få motiverat varför lagen finns. Det förstår vi. Vad både Elisabet och jag frågade efter var bara fler detaljer - tvivlar på att hon ser sig som nån stentjuv som måste försvara sig och jag gör det verkligen inte heller.

Jag är bara van vid att alltid gå till förstahandskällan. I synnerhet om jag ska kunna informera andra om vad som gäller vill jag veta bättre än att säga "det har jag hört på nätet". Och vilka lagar som gäller i Grekland har vi ju alla nytta av att känna till så det är bara bra om det här kommer fram.
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 11:08
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Den här jämförelsen haltar som skadad känguru, men är inte helt fel:

Vem håller inte med om, (retoriskt hoppas jag att jag är), Parthenonfrisen ska återföras till Grekland och Akropolis?
Dags att återföra alla era stenar till Grekland!
Viktarginaler finns ju på resan ned...

Leftersi medbottsling
som aldrig plockat en enda sten, men varit tvungen föra sådana till sverigen då den andres packning inte räckt till...
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 11:24
Eva Ls avatar

Kanske någon har emailadressen till Clive Daws som fotat så många vackra blommor på Kreta ex orchidéer. Han vet säkert allt om det här. Skicka honom en förfrågan och be om något klargörande i ämnet. Förr tittade jag ofta på hemsidorna med deras vandringsturer och alla underbara växter.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 18:02
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad

Kanske Janne här på Kalimera vet...?
Angående blåsippor så är dom inte fridlysta på Gotland, så här kan ni plocka så många ni orkar bära....
Hela ön är som en blå grekisk dörr på våren ...
Svara med citat
Gammal 2006-03-06, 21:14
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av IngelaE
Hela ön är som en blå grekisk dörr på våren ...
En äkta återfallsgreks sätt att beskriva blått
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.