![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag har fått information om från Ving att Ving-värdarna tar hand om mitt "extrabagage" då de möter upp mig på Kos flygplats.
|
|
|||
|
|||
![]()
Ni som har varit/är på lesbos nyligen hur är flykting situationen där? Är det mycket flyktingar på gatorna och på stränderna som man sett bilder på från kos?
|
|
||||
|
||||
![]()
Det har kommet h e l e 1000 nye flyktninger til Lesvos i dag,....
NRK1 Dagsrevyen hadde reportasje... |
|
|||
|
|||
![]()
Vi kom hem idag från Lesbos och Molivos. Hade med 80 kg kläder, skor, leksaker och hygienartiklar. Lyckades förhandla fram 40 kg övervikt med Thomas Cook skandinavia.
När vi åkte runt på ön hade vi alltid bilen fylld m vatten att dela ut till de flyktingar som vandrade längst vägarna. I Molivos organiseras en stor del av volontärarbetet av de fantastiska paret Eric och Philippa. Vi startade insamling bland våra FB-vänner och pengarna gav vi till den supermarket som förser volontärerna med förnödenheter att dela ut bland flyktingarna i väntan på vidare transport till Mhytilini. Tyvärr motarbetas paret av lokalbefolkningen som är rädda att turisterna ska skrämmas iväg. Men i verkligheten är det ju tvärtom. Deras hjälpsamhet och medmänsklighet mot flyktingarna gör allt så mycket smidigare för alla. Grekerna verkar inte fatta att flyktingarna kommer komma ändå. Summa summarum ville jag egentligen bara berätta att vi turister med enkla medel kan underlätta den ansträngda situationen. |
|
||||
|
||||
![]()
Fint gjort!
|
|
|||
|
|||
![]()
Så det är alltså så att det finns flyktingar även i Molivos?? Vilket är det bästa sättet att hjälpa till??
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har kontakt med greker i Molyvos och de uppger att hjälpbehovet är stort. Speciellt de små barnen har det svårt. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
De flesta flyktingar anländer i sina gummibåtar till stranden mellan Eftalou och skala Sikaminias. Det gör att många tar sig till Molivos för övernattning på parkeringen innan transport dagen efter till Mytilini för registrering.
Vill du bidra med något kan du säkert skicka en fråga via FB till Eric el Philippa Kempson, alt gå med i gruppen ' help for refugees in Molyvos' . Där finns lista över vad som efterfrågas just nu. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Idag fanns det på FB ett önskemål om volonärhjälp i Molyvos. Man kan tex hjälpa till med att bre mackor. Kontakta då eldsjälen Melinda på restaurangen Captains Table i hamnen.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Kom till Lesbos sent igår och även om man är beredd är man ändå inte det att se flyktingarna sitta i vägkanerna eller gå i bergen i mörkret. Det skär verkligen i hjärtat. Men samtidigt var jag oerhört imponerad när jag såg hur många i incheckningskön som hade massor med extra bagage med sig till dem, både danskar och svenskar. Alla är inte så hårda som man kan tro av internet
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Bra, då har budskapet gått fram!
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja! Jag hade faktiskt svårt att hålla tillbaka tårarna på Kastrup när jag såg alla jättebagage. Säckar, Ikeakassar och billiga bagar fullproppade. Gamla, unga, propra och bohemer. Det sa så mycket om hur mycket hjärta det finns. För det var ett meck för alla att både checka in och ta hand om det efter landning. Heder åt ving och alla dessa människor. Och då brukar jag inte vara lättrörd
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi åker ner om en vecka och extraväskan står packad och klar att överlämna när vi kommer fram. Läser i kvällstidningen här hemma om oroligheter mellan grekisk kravallpolis och flyktingar på Lesbos. Någon som vet hur pass allvarligt det är och var på ön i så fall?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag vet bara det som står i tidningarna. Det ska komma administrativ hjälp snart, så att man kan snabba på registreringarna. Ansvariga på Leros är upprörda över att man lämnat dem åt sitt öde . Idag ska det visst finnas en hög politiker där, kanske han kan åstadkomma något. Fem båtar om dan skulle kunna göra skillnad...pengar från EU lär vara på väg...somliga i den här sorgliga människohanteringen tjänar grova pengar.
|
|
||||
|
||||
![]()
Visst menar du Lesbos?
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi var i Mytelini igår kväll. Mycket flyktingar överallt i centrum men en avslappnad stämning. Folk satt runt sina tält och pratade och lekte med sina barn eller sov Dom som inte har tält sov ändå. Många promenerar runt hamnen tillsammans med lokalbefolkningen och turisterna. Just vid tilläggsplatsen för färjorna till och från ön var det lite mer folk och lite "högre" stämning. En ganska stor talkör skanderade att de ville resa vidare. Kravallpolisen hjälpte bara till och sorterade dem som hade papper och fick komma in i hamnen och de som inte hade.
Lokalbefolkningen i Mytelini känner sig svikna av myndigheterna i Aten och av EU och FN eftersom de upplever att ingen hjälp kommer. Det avhöll dem dock inte för att komma ner till centrum denna ljuvliga lördagskväll med nästa 30 graders värme, även efter det att solen gått ner, för att äta, dricka och träffas. Mycket folk i rörelse. Nästan som en vanlig lördagskväll. |
|
|||
|
|||
![]()
Har Du varit i Petra nyss, hur är läget där ang,flyktingarna.
|
![]() |
|
|